معنی بداغ جنگلی در دیکشنری فارسی چیست؟

  • توسط: admin


در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق بداغ جنگلی در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

بداغ جنگلی در دانشنامه آزاد فارسی:

بداغ جنگلی یا ویبرنوم اوپولوس ( نام علمی: Viburnum Opulus ) یا رُز گولدر ( به انگلیسی: Guelder Rose ) [ ۱] [ ۲] گونه ای از گیاهان گل دار، خانوادۀ هفت کولان ( قبلا آقطیان ) بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی است. [ ۳]
Rose de Guelder, Viorne Obier, Viorne, Obier, Cranberry Tree, Cranberry Bush, Rose Elder , Dog Berry, Dog Elder, Gottridge, Sweet Viburnum, High Bush Cranberry.
گیاهی از گونۀ سرده بداغ است، درختچه ای است به بلندی حدود چهار متر. برگ های آن پنجه ای و دارای سه قسمت است. گل های سفید دارد و در بهار ظاهر می شود. میوه ی آن کروی و سرخ رنگ و کوچک به قطر حدود یک سانتیمتر است که در تابستان جلب نظر می کند. این درختچه در اروپا و آسیای غربی و آمریکای شمالی انتشار دارد. در ایران در گردنه ی حیران بین آستارا و اردبیل مخلوط با جنگل های فندق در ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا دیده می شود، گونه های مختلفی از آن در جنگل های شمال ایران به طور وحشی می روید.
در برگ های آن قند ساکاروز، دیاستازانورتین، یک گلوکوزیدی که با تجربه ی ساده ی آن والرینیک اسید آزاد می شود، در میوه ی آن یک ماده ی رنگی و مقداری تانن، در پوست ساقه درختچه یک ماده ی تلخ به نام ویبورنین، مقداری تانن، صمغ، قند، کاپریلیک اسید، اولئیک اسید ، لینولئیک اسید، فیتوسترول، فورمیک اسید، استیک اسید، والرینیک اسید.
دو تا چهار گرم از برگ یا میوه یا ریشه یا پوست ساقه ی درختچه یا دو تا چهار گرم از مجموع آن ها را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده ی آن را به مرور در طول روز بنوشید.
مدرّ و قابض، ضد تشنج و تقویت کننده ی اعصاب است، برای رفع عادت ماهیانه ی دردناک و قطع عادت ماهیانه ی زنان جوان و خونروی های دوران یائسگی و عوارض عصبی دوران حاملگی مفید است.

wiki: بداغ جنگلی

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید