نکات قانونی استفاده از موسیقی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

  • توسط: admin


موسیقی، به تصاویر جان می‌بخشد و باعث جذابیت بیشتر آن‌ها می‌شود. استفاده از موسیقی‌های ترند و پرطرفدار در اینستاگرام، می‌تواند به راحتی ساده‌ترین پست‌ها را راهی اکسپلور کند و باعث جذب مخاطب بیشتر شود. با این حال، استفاده از موسیقی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی، قوانین خاص خود را دارد که بدون رعایت آن‌ها، ممکن است به دردسر بیفتید. برای اینکه از مشکلات احتمالی دور بمانید، این مقاله را از دست ندهید.

قوانین کپی‌رایت موسیقی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

اینستاگرام، دنیایی بزرگ از محتواهای متنوع است. دنیایی که قوانین خاص خودش را دارد و مخاطبان هم باید برای فعالیت سالم و مداوم، به این قوانین پایبند باشند. البته که قانون copywrite تنها محدود به اینستاگرام نمی‌شود.

برای فعالیت در پلتفرم‌هایی مثل YouTube، Instagram، Facebook و… باید قانون کپی‌رایت را رعایت کنید.

قوانین Copywrite مدام در حال تغییر هستند. در سایت Novin.com تعداد زیادی آموزش رایگان درباره اصول و ترفندهای اینستاگرام وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

قانون کپی‌رایت، یکی از مهم‌ترین قوانین است که برای حفاظت از حقوق هنرمندان و تولیدکنندگان آثار وضع شده است. بر اساس این قانون، هیچکس حق ندارد بدون اجازه و ذکر نام صاحب اثر، از تصویر، موسیقی، ویدئو یا هر نوع محتوای دیگری استفاده کند.

در صورتی که بخواهید در پست‌ها و استوری‌های خود از موسیقی استفاده کنید، باید در چارچوب این قوانین پیش بروید، وگرنه با مشکل مواجه خواهید شد.

البته این قانون صرفاً به اینستاگرام محدود نمی‌شود؛ بلکه در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز باید به حقوق مالک اثر احترام بگذارید. در غیر این صورت، محتواهای شما حذف می‌شوند و حتی گاهی امکان شکایت و اقدامات قضایی نیز وجود خواهد داشت.

کدام موسیقی‌ها مشمول قانون کپی‌رایت اینستاگرام می‌شوند؟

همه‌ی موسیقی‌ها، شامل قانون کپی‌رایت نمی‌شوند. شما تنها برای استفاده از موارد زیر، باید از مالک اثر اجازه بگیرید و نام او را در محتواهای خود قید کنید:

موسیقی‌های اورجینال

تمامی آهنگ‌ها و ملودی‌های اصلی که توسط آهنگ‌سازان و خوانندگان برای نخستین‌بار خلق می‌شوند، مشمول کپی‌رایت هستند.

موسیقی‌های کاور

شما می‌توانید یک آهنگ را بازخوانی و منتشر کنید؛ به این کار، کاور می‌گویند. اگر شما آهنگی را کاور کرده باشید، باز هم به مجوز نیاز دارید، مگر اینکه نسخه کاور شما به طور کامل متفاوت از نسخه اصلی باشد. مثلاً از ملودی یک آهنگ استفاده کنید و متن جدیدی روی آن بگذارید.

موسیقی‌های پس‌زمینه

موسیقی‌های پس‌زمینه که در فیلم‌ها، سریال‌ها و سایر محصولات رسانه‌ای استفاده می‌شوند هم مشمول کپی‌رایت هستند. به خصوص اگر موسیقی، جدید و متعلق به یک فیلم در حال پخش باشد. اصولاً پس از مدتی، صاحبان این نوع آثار حق مالکیت آن را به عموم می‌بخشند؛ یعنی در اغلب موارد استفاده از موسیقی‌های فیلم‌های قدیمی، مشکل‌ساز نخواهد شد.

عواقب استفاده غیرمجاز از موسیقی در اینستاگرام: از حذف محتوا تا دادخواست قضایی

در صورتی که بدون توجه به قانون کپی‌رایت، در محتواهای اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی از موسیقی استفاده کنید، باید منتظر عواقب زیر باشید:

حذف محتوا

اصولاً وقتی برای دفعات اول، به قانون کپی‌رایت توجه نمی‌کنید و از موسیقی‌های ممنوعه استفاده می‌کنید، اینستاگرام خود به خود محتوای شما را حذف می‌کند. در این شرایط، اخطاری از اینستاگرام برای شما ارسال خواهد شد که قوانین کپی‌رایت را گوشزد می‌کند.

مسدود شدن موقت یا دائم حساب کاربری

در صورتی که نقض قانون کپی‌رایت در یک پیج تکرار شود، اینستاگرام آن را مسدود خواهد کرد. با توجه به اینکه در این موارد، اغلب چندین اخطار قبلی برای مخاطب ارسال شده است، فعال سازی مجدد حساب، غیرممکن یا بسیار دشوار خواهد بود.

دریافت اخطار قانونی

در صورتی که بدون اجازه از موسیقی دیگران استفاده کنید و از این راه درآمد یا شهرت به دست آورید، صاحب اثر می‌تواند برای شما اخطاریه قانونی ارسال کند و از شما درخواست جبران خسارت نماید. این اخطاریه ممکن است شامل درخواست حذف محتوا، عذرخواهی عمومی یا حتی پرداخت جریمه نقدی باشد.

دادخواست قضایی

در صورتی که فرد نقض‌کننده قانون کپی‌رایت، به هیچ یک از اخطارها توجه نکند، امکان تنظیم دادخواست قضایی از سوی مالک اثر وجود خواهد داشت.

پس چگونه بدون مشکل در اینستاگرام از موسیقی استفاده کنم؟

اگر می‌خواهید بدون دردسر، در پست‌ها و استوری‌های خود از موسیقی استفاده کنید، چند راه پیش روی شماست:

از آهنگ های بدون کپی رایت استفاده کنید؛ بهترین راه این است که سراغ موسیقی‌هایی بروید که شامل قانون کپی‌رایت نمی‌شوند. این موسیقی‌ها به صورت رایگان یا پولی در سایت‌های ایرانی و خارجی در دسترس هستند.

خودتان خالق اثر باشید؛ اگر توانایی کافی برای نواختن ساز یا خواندن دارید، از آن استفاده کنید. با این کار هرگز با قانون کپی‌رایت به مشکل نخواهید خورد.

از مالک اثر اجازه بگیرید؛ اینستاگرام در این مورد نقشی ندارد! شما باید به طور مستقیم از مالک اثر اجازه بگیرید و نام او را در پست و استوری خود قید کنید تا مشکلی پیش نیاید.

استفاده از قطعات کوتاه و تغییر در موسیقی؛ در برخی موارد، استفاده از قطعات کوتاه از یک آهنگ یا ایجاد تغییرات جزئی در آن می‌تواند از لحاظ قانونی مجاز باشد. البته این کار ریسک بالایی دارد و برای استفاده از آن باید با یک متخصص مشورت کنید.

از موسیقی‌های موجود در کتابخانه‌های اینستاگرام استفاده کنید؛ اینستاگرام کتابخانه‌ای از موسیقی‌های دارای مجوز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از این موسیقی‌ها، مطمئن‌ترین روش برای مصونیت از قانون کپی‌رایت است.

ابزارهای آنلاین برای بررسی وضعیت کپی‌رایت موسیقی

تشخیص اینکه یک موسیقی، شامل قانون کپی‌رایت می‌شود یا نه، کار بسیار دشواری است. در صورتی که برای تولید محتوای پیج خود مدام از موسیقی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید با آزمون و خطا پیش بروید و امنیت پیج خود را به خطر بیندازید. در این شرایط، با استفاده از ابزارهای زیر می‌توانید از طریق نام موسیقی و صاحب اثر، وضعیت کپی‌رایت آن را بررسی کنید:

همچنین در صورتی که به دنبال آهنگ های بدون کپی رایت رایگان هستید، می‌توانید سراغ گزینه‌های زیر بروید:

Mixkit

Pixabay

Epidemic Sound

Audio library

و در نهایت…

ساده‌تر و خلاصه بخواهیم بگوییم استفاده از اثر یک هنرمند بدون اجازه او، کار غیرمنصفانه‌ای است. قانون کپی‌رایت اینستاگرام، برای حفظ حقوق هنرمندان و جلوگیری از سوء استفاده از آثار هنری وضع شده است. اگر با این قانون آشنا باشید، نه تنها برای شما مشکل‌ساز نخواهد شد، بلکه کیفیت محتواها و اعتبار پیج شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید