چگونه اعصاب آرام‌تری داشته باشیم؟ 8 راهکار طلایی

  • توسط: admin


در دنیای امروز که پر از جریان‌ها و اتفاق‌های استرس آور است، حفظ آرامش اعصاب، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر فردی است. تکنولوژی‌های جدید اگر چه برای بهبود کیفیت زندگی درست شده‌اند، اما در بیشتر مواقع باعث به وجود میزان قابل توجهی اضطراب هستند که خواه و ناخواه استفاده کنندگان را درگیر می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و سیل اخبار، انواع آلودگی‌های محیط زیستی، دغدغه سلامت جسمی و روانی، نگرانی از شکست و عقب ماندن در ماراتن موفقیت، همه باعث برهم خوردن آرامش افراد خواهند بود. رهایی از این اضطراب‌ها راه‌های مختلفی دارد، که در این مقاله از اُکالا بلاگ، بر برخی از آن‌ها برای داشتن اعصابی آرام‌تر اشاره می‌کنیم.

۸ راهکار طلایی برای داشتن اعصابی آرام‌تر

در ادامه با راهکارهای طلایی برای داشتن اعصابی آرام‌تر آشنا خواهید شد.

۱- ورزش

یکی از مهمترین راه‌های داشتن اعصابی آرام، ورزش کردن است. شاید بگویید که در بین مشغله‌های زندگی زمان زیادی برای ورزش ندارید. خبر خوب این است که به زمان زیادی نیاز ندارید! محققان در مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ۱۵ دقیقه پیاده روی در روز، می‌تواند کیفیت قابل توجهی در بهبود وضعیت سلول‌های خاکستری مغز و آرامش اعصاب داشته باشد.

پیاده روی نه تنها کیفیت کارکرد مغز ما در بیداری، بلکه کیفیت خواب را هم تضمین می‌کند. و لازم نیست بگوییم که خواب کافی از مهمترین فاکتورهای سلامت جسمی و روانی است. بین ۶ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه برای سالم ماندن روان و بدن هر فرد بزرگسالی حیاتی است.

۲- تغذیه

بسیاری از غذاها می‌توانند برای ما آرامش بخش باشند، در صورتی که برخی دیگر، خلق و خو را به سمت منفی سوق می‌دهند. انواع سبزیجات و میوه‌ها و مغزها، باید در رژیم غذایی هر روزه ما وجود داشته باشد. همچنین ماهی، تخم مرغ و لبنیات به عنوان منابع لازم و حیاتی.

موادی که باید از وعده غذایی ما حذف یا حداقل بسیار کم شوند شامل غذاهای فراوری شده و آماده، انواع قندهای مصنوعی در مواد مختلف مثل نوشابه، کیک و غیره، و انواع موادی با چربی‌های اشباع شده هستند. برای داشتن اعصابی آرام، بدن ما نیاز دارد که از سموم و مواد غیرطبیعی پاک شود.

۳- مدیتیشن

امواج مغزی در زمان مدیتیشن، شبیه همان موج مغز در زمان استراحت است. در واقع وقتی مدیتیشن می‌کنیم مغز ما در آرامش است. این به معنی عدم عملکرد مغز نیست، برعکس مغز ما هوشیار و آماده است و فعالیتش را ادامه می‌دهد. تنها تفاوت این است که موجی از آرامش در آن جریان دارد.

از یاد نبرید که مدیتیشن یک چرخه پیوسته و تقریبا دائمی دارد و نیاز است که هر روز آن را انجام دهید. حتی اگر مدت زمان مدیتیشن شما کوتاه است، سعی کنید به روند هر روزه آن خللی وارد نشود. تمرکز کم کم بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چگونه تغییر کنیم؟ بهترین راه‌های تغییر کردن

۴- استراحت کافی

ما برای داشتن اعصابی آرام به استراحت نیاز داریم. منظور از استراحت تنها خواب نیست، بلکه اوقاتی از بیداری است که به کار مشغول نباشید. این کار می‌تواند حتی کار خانه یا کارهای به تعویق افتاده کوچک باشد. هر چه هست لازم داریم در زمان استراحت آن را کنار بگذاریم.

دیدن یک فیلم مهیج و پر سر و صدا، رفتن به یک مهمانی شلوغ یا کارهایی از این قبیل که نیازمند انرژی مغز برای تجزیه و تحلیل است، استراحت محسوب نمی‌شود. در زمان استراحت باید حداقل فعالیت‌های شناختی را به مغز واگذار کنید.

شنیدن یک موسیقی ملایم، یک رقص آرام، نشستن در طبیعت و دیدن مناظر طبیعی، حتی کارهایی مثل گل‌کاری می‌تواند فرصت استراحت خوبی برای شما باشد.

۵- پیدا کردن علت اضطراب

گاهی متوجه می‌شویم که بدون آنکه بدانیم، دچار اضطراب شده‌ایم. ممکن است حتی یادمان نیاید که این اضطراب از چه زمانی شروع شده است. در این مواقع بهتر است در یک فضای آرام بنشینید و با خود همه چیز را مرور کنید. اگر به عقب برگشتید و باز هم بخاطر نیاوردید، جنبه‌های مختلف زندگی خود را مثل یک دفتر ورق بزنید، و ببینید در کدام صفحه، حس بیشتری از اضطراب دارید. وقتی علت را پیدا کردید، نصف راه را رفته‌اید. پس از آن برای رسیدن به آرامش به طور ذهنی برای حل مسئله زمان و برنامه‌ای را در نظر بگیرید تا از ذهنتان پاک شود.

۶- نوشتن

گاهی اوقات ذهن ما بسیار آشفته است، به قدری که دائما در ذهنمان از موضوعی به موضوع دیگر می‌رویم و به نظر می‌رسد به هر طرف نگاه کنیم، سوژه جدیدی برای استرس و از دست دادن آرامش اعصاب وجود دارد.

در این مواقع لازم است که افکارمان را بنویسیم. با نوشتن افکار و تبدیل آشفتگی‌ها به کلمات، آنها را از حالت ابهام درآورده و به طور شفاف با منابع اضطراب رو به رو می‌شویم. این کار باعث تخلیه هیجان و به تبع ایجاد آرامش در ذهنمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: با این ۸ قدم، دوباره از نو شروع کن

۷- حضور در طبیعت

تاثیر حضور در طبیعت برای داشتن اعصابی آرام، انکار ناپذیر است. تا جایی که می‌توانید وقت آزاد خود را در طبیعت بگذرانید. محققان دریافه‌اند شادترین مشاغل، مشاغلی هستند که مستقیما در طبیعت و مربوط به طبیعت باشند.

البته باید یادآوری کنم که منظور یک فضای آرام و به دور از هیاهو در طبیعت است، نه یک پیک‌نیک بزرگ و شلوغ. آرامش وقتی به دست می‌آید که بتوانید در سکوت، صدای طبیعت را بشنوید و تمام حواس خود را به دریافت از طبیعت اختصاص دهید.

۸- معاشرت با افراد مناسب

تنش و نگرانی شبیه یک ویروس است که از فردی به فرد دیگه سرایت می‌کند. رفت و آمد با کسانی که آرامش ندارند و مدام درگیر مسائل مختلفی هستند، برای شما هم با عدم آرامش همراه خواهد بود. اگر افراد خیلی نزدیک شما دچار چنین شرایطی هستند لازم است به آنها کمک شود تا آنها هم به آرامش برسند. تا جای ممکن با افرادی معاشرت کنید که آدم‌های خونسرد و آرامی هستند و باعث بر هم خوردن آرامش اعصاب شما نخواهند شد.

تکنیک‌های زیادی برای داشتن اعصابی آرام وجود دارد که ما در این مطلب از مجله سبک زندگی آدرینبه برخی از آنها اشاره کردیم. کارهای دیگری مثل دوش آب گرم، چند دقیقه تنفس عمیق، تفریح کردن و رسیدگی به کارهای مورد علاقه هم می‌تواند به این لیست اضافه شود.

بخاطر داشته باشید که اگر تنش‌ها و اضطراب‌هایتان به اندازه‌ای شد که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، لازم است حتما به پزشک متخصص یا درمانگر مراجعه کنید. اگر شما هم راهی برای داشتن اعصابی آرام‌تر سراغ دارید، آن را با ما درمیان بگذارید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید