14 بیماری‌ شایع کودکان در تابستان که باید گوش به زنگ باشید!

  • توسط: admin


آشنایی با انواع بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر علائم بیماری را شناسایی کنید و به سرعت برای درمان اقدام کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در آدرینبلاگ می‌توانید با رایج‌ترین بیماری‌های کودکان در تابستان آشنا شوید.

۱۴ مورد از بیماری‌های کودکان در تابستان

در فصل تابستان ابتلا به بیماری‌های مختلف در کودکان شایع‌تر است. در این فصل خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی بیشتر است و کودک بیشتر در معرض گرمازدگی و همچنین نیش حشرات قرار دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان آشنا شوید.

۱- بیماری‌های مرتبط با باکتری‌ها و میکروب‌ها

در هوای گرم تابستان رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع خطر بروز بیماری‌های مرتبط با میکروب‌ها و باکتری‌ها را افزایش می‌دهد.

۲- بیماری‌های مرتبط با حشرات

در فصل تابستان حمله مگس‌ها و پشه‌ها گسترش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بیماری‌های مختلف سریع‌تر انتقال پیدا کنند. بهتر است در این فصل مراقب نیش حشرات باشید و در صورت لزوم از اسپری‌ها مخصوص، برای دور کردن حشرات استفاده کنید.

۳- بیماری‌های پوستی

از آن جایی که در هوای گرم تعریق بدن کودکان افزایش پیدا می‌کند، پوست بیشتر در معرض عفونت و بیماری‌های مختلف قرار دارد. معمولا پوست کودک در تابستان در معرض قرمزی، راش پوستی، عرق سوز شدن و همچنین عفونت‌های پوستی قرار دارد.

۴- بیماری‌های گوارشی

در فصل تابستان خطر بروز بیماری‌های گوارشی در کودکان بیشتر است. در این فصل ممکن است مصرف غذا، آب و همچنین میوه‌های آلوده موجب بروز مسمومیت در کودک شود از طرف دیگر غذا خوردن با دست آلوده در فصل تابستان ممکن است موجب بروز اسهال، استفراغ، تب، گرفتگی شکم و مشکلات تنفسی شود. برای درمان استفراغ ویروسی در کودکان حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آلرژی غذایی در کودکان

۵- آبله مرغان در تابستان

یکی دیگر از بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان، آبله مرغان است. این بیماری موجب پدیدار شدن جوش‌های قرمز، تب، کاهش اشتها، سردرد و خارش پوست می‌شود و معمولا پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که کودک به آبله مرغان مبتلا شده است، بهتر است از یک پزشک برای بهبود علائم کمک بگیرید.

۶- اسهال

اسهال ویروسی معمولا در فصل تابستان بسیار شایع است و موجب کمبود آب بدن کودک می‌شود. در فصول گرم سال سعی کنید از غذاهای سالم و خانگی استفاده کنید و مراقب استفاده از آب، غذا و لبنیات باشید. ابتلا به اسهال موجب کمبود آب بدن می‌شود و اگر بیشتر از چند روز طول بکشد، برای سلامت کودک خطرناک است. در صورتی که کودک به اسهال مبتلا شده است، بهتر است از مایعات و غذاهای آبکی به مقدار بیشتر استفاده کنید و در صورت نیاز از پزشک کمک بگیرید.

۷- سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری ویروسی است که موجب عفونت ریه‌ها می‌شود. این بیماری موجب بروز سرفه‌های شدید می‌شود و معمولا برای درمان نیاز به مصرف دارو دارد.

۸- آنفولانزا

به طور معمولا شیوع آنفولانزا در فصل تابستان معمولا بیشتر است و از آن جایی که کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۹- عفونت‌های ادراری

استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی در فصل تابستان می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را چند برابر کند. سعی کنید در فصول گرم سال بیشتر بهداشت را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ عادت غذایی سالم برای کودکان در گرمای تابستان

۱۰- تب کودکان در تابستان

یکی دیگر از بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان، تب است. تب معمولا در اثر بوز عفونت در بدن کودکان ایجاد می‌شود. از طرف دیگر گرمازدگی و قرار گرفتن کودک در هوای گرم نیز موجب افزایش دمای بدن و تب می‌شود.

در پاسخ به این سوال که تب و لرز در تابستان نشانه چیست، باید بگوییم که این مشکل دلایل متعددی دارد و ممکن است ناشی از گرمازدگی، قرار گرفتن در معرض باد کولر، سرماخوردگی و عفونت باشد. در این شرایط ابتدا باید علت بروز تب را شناسایی کنید و بعد اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

۱۱- مسمومیت غذایی

هوای گرم خطر فساد مواد غذایی را افزایش می‌دهد و در این شرایط احتمال رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم در انواع مواد غذایی بیشتر می‌شود. زمانی که کودک ماده غذایی آلوده را مصرف می‌کند، ممکن است دچار مسمومیت شود و مشکلاتی مثل معده درد، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه کند.

۱۲- گرمازدگی

قرار گرفتن کودک در هوای گرم تابستان موجب کم آبی بدن و گرمازدگی می‌شود. در این شرایط ممکن است پوست کودک خشک شود و کودک مشکلاتی مثل گرفتگی عضلات، ضعف، استفراغ و حتی مشکلات تنفسی را تجربه کنید. از دیگر عوارض گرمازدگی نیز می‌توان به سرگیجه، تهوع و تشنج اشاره کرد.

سعی کنید در فصل تابستان از لباس‌های خنک و نخی برای کودک استفاده کنید و دائما به او آب و نوشیدنی بدهید تا بدن کودک کم آب نشود.

۱۳- آفتاب سوختگی

پوست کودکان حساسیت بیشتری نسبت به نور آفتاب دارد و قرار گرفتن کودک در معرض آفتاب موجب نفوذ اشعه فرابنفش به پوست و آفتاب سوختگی می‌شود. در این شرایط ممکن است پوست کودک قرمز و پوسته پوسته شود و حالت سوختگی پیدا کند. در هوای گرم سعی کنید برای کودکان از ضد آفتاب استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید.

۱۴- سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی است که معمولا شیوع آن در فصل تابستان بیشتر می‌شود. ابتلا به این بیماری موجب افزایش مخاط پشت حلق می‌شود و ممکن است کودک علائمی مثل سرفه، تب شدید، گلودرد، قرمزی چشم و بثورات پوستی را نیز تجربه کند. برای پیشگیری از بروز این بیماری بهتر است از واکسن برای کودکان استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان بدانید

در فصل تابستان مراقب کم آبی بدن کودک باشید و دائما به او آب دهید.سعی کنید در روزهای گرم و ساعات آفتابی کودک را به بیرون نبرید.برای جلوگیری از سوختگی پوست بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنید و حداقل ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست کودک ضدآفتاب بزنید.در فصل تابستان حتما بهداشت را رعایت کنید و مراقب مواد غذایی آلوده باشید.از خرید غذاهای آلوده در فصل تابستان بپرهیزید.به منظور جلوگیری از عرق سوز شدن کودک بهتر است از لباس‌های نازک و پودر بچه در بخش‌های مختلف پوست استفاده کنید.در صورتی که کودک به بیماری خاصی مبتلا شده است و علائم پس از یک روز بهبود پیدا نکردند، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

در این مقاله به انواع بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان اشاره شد. فراموش نکنید که ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی در این فصل بیشتر است و از همین رو در هوای گرم باید بیشتر مراقب سلامت کودک باشید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید