با چای پوره (پوئر) و خواص شگفت‌انگیز آن آشنا شوید!

  • توسط: admin


چای پوره یا پوئر که در چین چای تیره نیز نامیده می‌شود نوعی چای نسبتا کمیاب است که در استان یوان در چین تولید می‌شود و فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه با آدرینبلاگ همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در رابطه با چای پوره و خواص آن دست یابید.

چای پوره چیست؟

همانطور که گفته شد چای پوره، بومی استان یوان در چین است که به آن هیچا یا چای تیره نیز می‌گویند. دمای مورد نیاز برای دم کشیدن این چای ۱۹۵ درجه فارنهایت است که هر فنجان از آن نیز ۶۰ الی ۷۰ میلی‌گرم کافئین دارد. چای پوره با کیفیت، بوی عمیق و غنی‌ دارد و حالتی از بوی قارچ در بوی آن حس می‌شود.

معمولا چای پوره برای افرادی که قهوه مصرف می‌کنند دسر مناسبی است. سوای عطر خوب این چای، خواصی که برای سلامتی دارد نیز بسیار قابل توجه است. این چای گزینه مناسبی برای بعد از یک وعده غذای مفصل است و به هضم غذا کمک می‌کند. در چین و هنگ کنگ این چای بعد و یا به همراه غذاهای چرب مصرف می‌شود.

اگر بوی چای پوره را دوست نداشتید باید بدانید این چای در انواع عطردار نیز تولید شده و در بازار موجود است. انواع وانیلی این چای توسط شرکت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های چای پوره این است که در اشکال مختلفی دیده می‌شود. این چای معمولا در فرم تکه‌ای و قالبی دیده می‌شود؛ ولی می‌توان با برش آن را به هر شکلی درآورد تا حمل و نقل و بسته‌بندی آن آسان‌تر باشد.

روش تولید چای پوره

چای پوره اصلی از فراوری حداقلی برگ‌های بزرگ گیاه چای در استان یوان به دست می‌آید و قبل از مصرف به مدت چند سال نگهداری می‌شود تا فرایند سالخوردگی و آماده شدن آن انجام شود. این نوع چای پوره بین ۱۵ تا ۲۰ سال زمان برای تولید نیاز دارد و هر چه سن این چای بالاتر برود طعم و عطر و رایحه بهتری پیدا می‌کند.

در روش فراوری جدید، ‌ترکیبی از گرما و رطوبت را برای آماده‌سازی چای پوره به کار می‌برند. این کار باعث می‌شود باکتری‌های بسیار مفیدی روی برگ‌های چای تشکیل شوند و کیفیت چای بالا ‌برود. در این روش حدود یک سال طول می‌کشد تا چای پوره نهایی آماده ارسال به بازار شود.

خواص چای پوره برای سلامتی

در ادامه به مهم‌ترین خواص چای پوره اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- ضد التهاب و ضد باکتری

چای پوئر یک ضد التهابی طبیعی برای بدن است که به درمان درد ناشی از آتروز کمک می‌کند و قرمزی و تورم پوست را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. به علاوه این چای از خواص ضد باکتری طبیعی برخوردار است و از بدن در برابر باکتری‌های بیماری زا محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین چای خارجی

۲- سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

این چای مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها را شامل می‌شود؛ از این رو خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند.

۳- بهبود اضطراب و استرس

مصرف یک فنجان چای پوره در طول روز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش اضطراب و استرس داشته و خطر ابتلا به افسرگی را کاهش دهد.

۴- تسکین درد معده

از دیگر خواص شگفت‌انگیز چای پوئر می‌توان به تسکین درد معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد. با مصرف یک فنجان چای پوئر در طول روز می‌توان ناراحتی معده را درمان و از یبوست جلوگیری کرد.

۵- بهبود کیفیت خواب

با اینکه چای پوره دارای کافئین است؛ اما به دلیل خواص آرام بخشی که دارد می‌تواند نقش موثری در بهبود کیفیت خواب شما داشته باشد. به علاوه چای پوره با افزایش تولید ملاتونین در درمان بی‌خوابی شبانه نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: چای اولانگ چیست؟

۶- جوان سازی پوست صورت

از آنجایی که این چای سرشار از آنتی اکسیدان است می‌تواند همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و با به حداقل رساندن چین و چروک پوست موجب جوانسازی صورت شود.

۷- کاهش وزن و لاغری

تحقیقات نشان داده‌اند این چای سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد؛ برای همین گزینه خوبی برای رژیم‌های لاغری است.

۸- کمک به هضم بهتر

این چای برای ‌عمل هضم هم مفید است. به همین دلایل معمولا بعد از وعده‌های سنگین غذایی که چربی زیادی به بدن فرد وارد می‌شود، مصرف می‌شود.

۹- قلب و کلسترول خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که این چای برای کاهش کلسترول خون مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

۱۰- سرطان

از آنجایی که چای پوره مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را شامل می‌شود، در جلوگیری از رشد سلول‌های تومور نقش بسزایی دارد و خطر ابتلا به سرطان را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

در این مطلب از مجله آشپزی آدریناطلاعات جامعی از چای پوره و خواص آن را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما مصرف این چای را در برنامه غذایی خود جای دهید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

منبع: thespruceeats.com

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید