طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای 100 نفر

  • توسط: admin


آش شله قلمکار از جمله آش‌های اصیل و خوشمزه ایرانی است که در مناسبت‌های مختلف به عنوان نذری پخته می‌شود. این آش خوشمزه از ترکیب سبزیجات معطر، گوشت، گندم و حبوبات تهیه شده و به دلیل ارزش غذایی بالا می‌تواند وعده‌ای کامل و سیرکننده باشد. در این قسمت از آدرینبلاگ، طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر را شرح می‌دهیم.

مواد لازم جهت تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار نذری عبارتند از:

گوشت بدون استخوان۵ الی ۶ کیلوگرمسیر۳۶ حبهپیاز۳۲ عددبرنج۱۰ لیوانعدس۲۰ لیواننخود۱۰ لیوانلوبیا چیتی۱۰ لیوانگندم۱۰ لیوانسبزی آش (گشنیز، نعناع، مرزه، اسفناج، جعفری و ریحان)۱۰ کیلوگرمکشکبه مقدار لازمنمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازمنعنا داغ برای تزیینبه مقدار لازمآببه میزان لازمروغنبه میزان لازم

مراحل تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر

پس از تهیه مواد آش شله قلمکار نذری، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: خیساندن گندم، لوبیا و نخود

برای تهیه آش شله قلمکار، ابتدا گندم، لوبیا چیتی و نخود را به طور جداگانه در کاسه‌های بزرگ ریخته و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را به طور کامل بپوشاند.

سپس، حبوبات را به مدت ۶ تا ۸ ساعت (ترجیحا از شب تا صبح) خیس کنید. در طول این مدت، چند بار آب حبوبات را تعویض کنید تا نفخ آن‌ها به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ

۲۸ عدد پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

سپس، پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که کاملا طلایی شوند. پس از تفت دادن پیازها، آن‌ها را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پختن گندم

گندمی که از قبل خیسانده‌اید را آبکش کرده و داخل یک قابلمه بریزید. سپس به اندازه کافی آب به آن اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گندم به آرامی بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم نذری برای ۱۰۰ نفر

مرحله چهارم: پختن نخود

پس از اینکه نخودها به طور کامل خیس خوردند، آن‌ها را آبکش کرده و به خوبی بشویید. سپس، مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید و نخودهای خیس‌خورده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا نخودها به آرامی پخته و نرم شوند.

مرحله پنجم: پختن لوبیا چیتی

ابتدا لوبیا چیتی را آبکش کرده و به طور کامل بشویید. پس از اینکه نخودها تقریبا نیم‌پز شدند، لوبیا چیتی را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا هر دو نوع حبوبات به طور کامل بپزند.

در حین پخت مراقب باشید که آب داخل قابلمه کم نشود. اگر احساس کردید که به آب بیشتری نیاز است می‌توانید مقداری آب جوش به حبوبات اضافه کنید.

مرحله ششم: خیساندن عدس

برای خیساندن عدس، ابتدا آن را به دقت پاک کرده و ناخالصی‌ها و سنگریزه‌ها را از آن جدا کنید. سپس عدس‌ها را داخل یک کاسه مناسب بریزید و به اندازه‌ای آب به آن اضافه کنید تا به طور کامل روی عدس‌ها را بپوشاند.

مرحله هفتم: پختن گوشت

ابتدا گوشت را به خوبی شسته و به صورت مکعبی با اندازه دلخواه خرد کنید. سپس، یک قابلمه‌ را روی اجاق گاز قرار داده و مقداری آب داخل آن بریزید. پیازهای باقی مانده را به همراه سیرها شسته و پوست بگیرید و از وسط نصف کنید.

گوشت‌های خرد شده را به همراه پیازهای نصف شده و حبه‌های سیر به آب داخل قابلمه اضافه کنید. در ادامه، حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت به آرامی و به طور کامل پخته شود.

مرحله هشتم: پاک کردن و شستن سبزی آش

ابتدا سبزی آش را به دقت پاک کنید. سپس، سبزی‌ها را شسته و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

نکته مهم در این مرحله، رعایت تناسب در میزان سبزی‌ آش شله قلمکار است. به طور کلی باید از همه سبزیجات به مقدار مساوی استفاده شود و فقط مقدار اسفناج کمی بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی نذری برای ۱۰۰ نفر

مرحله نهم: خرد کردن سبزی

سبزی‌های شسته شده را داخل خردکن بریزید و به اندازه‌ دلخواه خرد کنید. نیازی نیست سبزیجات را خیلی ریز خرد کنید. اگر خردکن در دسترس ندارید می‌توانید سبزیجات را به صورت دستی خرد کنید.

مرحله دهم: ریش ریش کردن گوشت

پس از پخت کامل گوشت، آن را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس، آن‌ها را ریش ریش کنید.

مرحله یازدهم: پختن برنج و عدس

برنج را خوب بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا آب شفاف شود. عدس‌ها را نیز آبکش کرده و بشویید تا کاملا تمیز شوند. حالا برنج و عدس را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را به طور کامل بپوشاند.

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا برنج و عدس به آرامی بپزند.

مرحله دوازدهم: اضافه کردن نمک و سبزی

پس از آنکه برنج و عدس به طور کامل پخته شدند، مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید. سپس، سبزی‌ها را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا به همراه برنج و عدس به مدت ۳۰ دقیقه بپزند.

مرحله سیزدهم: اضافه کردن گندم، نخود، لوبیا و گوشت

گندم، نخود و لوبیا را که از قبل پخته‌اید به همراه گوشت ریش ریش شده و آب گوشت به قابلمه آش اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته نذری جا افتاده برای ۱۰۰ نفر

مرحله چهاردهم: اضافه کردن ادویه‌جات و پیازداغ

زردچوبه، فلفل سیاه و مقداری نمک را به آش اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان نمک و فلفل را متناسب با ذائقه خود تنظیم کنید. سپس نیمی از پیازداغ‌ها را به آش اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و عطر پیازداغ در تمام آش پخش شود.

در نهایت، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا آش شله قلمکار به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت دیگر بپزد. در این مرحله اگر حس کردید آب آش کم است می‌توانید مقداری آب جوش به آش اضافه کنید تا به غلظت دلخواهتان برسد.

مرحله پانزدهم: سرو کردن آش شله قلمکار

بعد از اینکه آش شله قلمکار جا افتاد و به غلظت دلخواهتان رسید، شعله را خاموش کنید. حالا می‌توانید آش را در ظرف‌های مورد نظرتان بریزید و آن را تزیین و سرو کنید. برای تزیین آش شله قلمکار نذری از کشک، نعناع داغ و پیازداغ استفاده کنید.

فوت و فن‌های تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر

هنگام تهیه آش شله قلمکار نذری به نکات زیر توجه کنید:

برای اینکه آش شله قلمکار به طور کامل جا بیفتد و کش‌دار شود، باید در تمام طول پخت از شعله ملایم استفاده کنید.در برخی مناطق برای پخت آش شله قلمکار از ماست نیز استفاده می‌کنند. اگر شما هم تمایل به این کار دارید صبر کنید تا آش تقریبا آماده شود. سپس، حدود ۴ قاشق غذاخوری ماست چکیده را به آش اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا با مواد دیگر مخلوط شود. به محض اینکه متوجه جوشیدن ماست شدید، شعله را خاموش کرده و آش را از روی حرارت بردارید.کیفیت حبوبات تاثیر مستقیمی بر طعم آش شله قلمکار دارد. بنابراین، برای تهیه این آش نذری حتما از حبوبات تازه و باکیفیت استفاده کنید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه آش شله قلمکار نذری برای ۱۰۰ نفر را به شما آموزش دادیم. با رعایت دقیق دستور پخت و نکات ارائه شده می‌توانید به راحتی این آش پرطرفدار را در حجم بالا بپزید و نذر خود را ادا کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید