10 فیلم انرژی‌بخش و الهام‌بخش‌

  • توسط: admin


در نگاه اول، شاید الهام گرفتن از دنیای اطراف، کاری خسته‌کننده و غیرقابل‌استمرار به نظر برسد. اما سینما، با توانایی بی‌نظیری که در جلب توجه، تحریک قوه‌ی تخیل و برانگیختن احساسات ما دارد، از بسیاری از هنرهای دیگر متمایز است. فیلم‌ها در بهترین حالت خود، قدرت بالابردن روحیه، گسترش دیدگاه و غنی‌سازی انسانیت ما را دارند.

در این مقاله از آدرینبلاگ، به معرفی فیلم‌‎هایی می‌‎پردازیم که بیشترین الهام را به ما می‌بخشند.

۱) رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

سال تولید: ۱۹۹۴کارگردان: فرانک دارابونتنویسنده: استیون کینگ، فرانک دارابونتبازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتونژانر: درامامتیاز (IMDB): ۹.۳مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۲ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

«رستگاری در شاوشنک»، شاهکاری در ژانر درام زندان، داستان دوستی عمیق و تحول‌آفرین دو مرد در دل شرایط هولناک زندان را روایت می‌کند. اندی دوفرن، بانکداری موفق، به جرمی که مرتکب نشده به زندان شاوشنک فرستاده می‌شود. در این محیط بی‌رحم و ناامیدکننده، او با رد، هم‌بندی‌ باتجربه و خردمند، آشنا می‌شود. دوستی این دو در میان تاریکی زندان، نقطه عطفی در زندگی هر دویشان رقم می‌زند.

رد که راوی داستان نیز هست، ما را به سفری در گذر زمان می‌برد و فراز و نشیب‌های دوستی خود با اندی را به تصویر می‌کشد. اندی با وجود سختی‌ها و بی‌عدالتی‌های زندان، هرگز امید خود را از دست نمی‌دهد و با صبر و شکیبایی، نقشه‌های هوشمندانه‌ای برای رهایی خود و رد طراحی می‌کند.

هرچند این فیلم هنگام اکران مورد استقبال گسترده منتقدان قرار نگرفت و در گیشه هم چندان موفق نبود، اما الان، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی شناخته می‌شود. رستگاری در شاوشنک فراتر از یک فیلم درام ساده، به مفاهیمی عمیق مانند امید، دوستی، ایمان و قدرت اراده می‌پردازد. این فیلم، یادآور آن است که حتی در تاریک‌ترین لحظات زندگی، همواره امیدی برای رهایی و رستگاری وجود دارد.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.

نظر نویسنده

این فیلم، به معنای واقعی کلمه، فوق العادس. بدون شک، یکی از بهترین فیلم‌هاییه که تو زندگیتون میبینید. همین الان دانلودش کنید!!

۲) دست نیافتنی‌ها (The Intouchables)

سال تولید: ۲۰۱۱کارگردان: اولیویه ناکاچه، اریک تولدانونویسنده: اولیویه ناکاچه، اریک تولدانو، فیلیپ پوزو دی بورگوبازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی، آن لو نیژانر: کمدی، درامامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

فیلم «دست‌ نیافتنی‌ها» یک فیلم کمدی فرانسوی است که داستان دوستی غیرمنتظره بین یک فرد ثروتمند فلج و پرستار جدید او، که یک خلافکار آزاد شده است را روایت می‌کند. این دو نفر به وضوح از طبقات اجتماعی متفاوتی هستند، اما نحوه‌ای که به هم کمک می‌کنند تا دیدگاهشان را نسبت به زندگی تغییر دهند، به طرز فوق‌العاده‌ای با میزان مساوی از شوخ طبعی، طنز و احساس به تصویر کشیده شده‌است.

با وجود اینکه این دو نفر از نظر فیزیکی، عقاید، رفتارها و سبک زندگی کاملاً مخالف هم هستند، اما پیوندی را شکل می‌دهند که صمیمی، خنده‌دار و الهام‌بخش است.

«دست‌نیافتنی‌ها» فراتر از یک کمدی ساده است. این فیلم پیامی ارزشمند را در دل خود جای داده است: اینکه زندگی پر از اتفاقات غیرمنتظره است و گاهی اوقات بهترین راه برای تجربه کردن آن، رها کردن برنامه‌ریزی‌های دقیق و پذیرفتن افرادی‌ست که ما را به زندگی از زاویه‌ای جدید سوق می‌دهند.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۴۸ قرار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های انگیزشی

۳) به سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)

سال تولید: ۲۰۰۷کارگردان: شان پننویسنده: شان پن، جان کراکوئربازیگران: امیل هرش، وینس وان، کاترین کینرژانر: ماجراجویی، بیوگرافی، درامامتیاز (IMDB): ۸.۱مدت زمان فیلم: ۲ ساعت ۳۸ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

بر اساس یک داستان واقعی، کریستوفر مک‌کاندلس پس از فارغ‌التحصیلی، عازم کاوش در طبیعت وحشی شد، فیلم «به سوی طبیعت وحشی» روایتگر زندگی مرد جوانی است که زندگی متعارف خود را رها می‌کند تا به دل طبیعت وحشی آلاسکا بزند. شخصیت اصلی با بازی امیل هرش، روحی آزاد است که پس از خسته شدن از “جامعه” و قواعد دست و پاگیرش، به دنبال یافتن حقیقت و معنا در دل طبیعت است. سفری که با وجود تلخ‌بودنش، بر قدرت تجدیدکننده‌ سادگی و خلوت تمرکز دارد.

این فیلم تعریفات مادی‌گرایانه‌ موفقیت را به چالش می‌کشد و افراد را به جای جستجوی خوشبختی از طریق اشیاء و دارایی‌ها، به دنبال کسب تجربه‌های ناب زندگی سوق می‌دهد. سرنوشت تراژیک مک‌کاندلس یادآور کوتاهی عمر است. به همین دلیل است که زندگی کردن کامل در هر لحظه و نگران فردا نبودن، امری ضروری است.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۲۳۶ قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۰۸ شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های بیوگرافی و زندگی‌نامه‌ای

۴) کودا (CODA)

سال تولید: ۲۰۲۱کارگردان: سیان هدرنویسنده: سیان هدر، ویکتوریا بدوس، استانیسلاس کاره دو مالبرگبازیگران: امیلیا جونز، مارلی متلین، تروی کوتسورژانر: کمدی، درام، موزیکالامتیاز (IMDB): ۸.۰مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۱ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

نوجوان هفده ساله‌ای به نام روبی، تنها عضو شنوای خانواده‌اش، نقشی حیاتی در زندگی پدر و مادر ناشنوای خود ایفا می‌کند. روزهای روبی بین کار در قایق ماهیگیری خانوادگی همراه پدر و برادر بزرگترش و ترجمه برای خانواده‌اش می‌گذرد. اما زمانی که به گروه کر دبیرستانش می‌پیوندد، استعداد شگفت‌انگیزی در خوانندگی کشف می‌کند. با تشویق رهبر گروه کر پرشور و مهربانش برای درخواست به یک مدرسه موسیقی معتبر، روبی خود را بین تعهداتی که نسبت به خانواده‌اش احساس می‌کند و دنبال کردن رویاهای خودش درگیر می‌بیند.

فیلم «کودا» که مخفف «فرزند والدین ناشنوا» (Child of Deaf Adults) است، سرشار از احساس و ظرافت است. CODA داستانی پرمخاطب و احساسی است که به زیبایی، چالش‌ها و پیوندهای عمیق یک خانواده ناشنوا را به تصویر می‌کشد. این فیلم، تماشاگر را به سفری پر موج و احساسی در دنیای روبی می‌برد و به کاوش در مفاهیمی عمیق مانند عشق، خانواده، فداکاری و دنبال کردن آرزوها می‌پردازد.

این فیلم موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار در سال ۲۰۲۲ شد.

۵) میس سان‌شاین کوچولو (Little Miss Sunshine)

سال تولید: ۲۰۰۶
کارگردان: جاناتان دیتون، ولری فاریسنویسنده: مایکل آرندتبازیگران: استیو کارنل، تونی کولت، گرگ کینرژانر: کمدی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

«میس سان‌شاین کوچولو» یا «خانوم کوچولو»، کمدی‌ دلچسب و سرشار از لحظات طنز و احساسی است که داستان سفر جاده‌ای یک خانواده‌ عجیب و غریب را روایت می‌کند. در این سفر، خانواده‌ هوور برای رساندن دختر کوچکشان، اولیو، به مسابقه زیبایی کودکان راهی سفری طولانی می‌شوند. هر کدام از اعضای این خانواده شخصیتی خاص و منحصر به فرد دارد و همین موضوع باعث می‌شود که در طول سفر، اتفاقات خنده‌دار و غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

اما در پس این طنز ظریف، پیامی عمیق و انسانی نهفته است. «میس سان‌شاین کوچولو» به ما نشان می‌دهد که حتی در عجیب‌ترین و ناکارآمدترین خانواده‌ها نیز عشق و محبت وجود دارد و اعضای خانواده می‌توانند در سخت‌ترین شرایط، پشتیبان یکدیگر باشند. فیلم «خانواده‌ی خوشگل» یادآور این نکته است که لحظات شاد و خاطره‌انگیز را می‌توان در ساده‌ترین چیزها پیدا کرد. این فیلم به ما می‌آموزد که قدر خانواده و لحظات کنار هم بودن را بدانیم و از زندگی در کنار عزیزانمان لذت ببریم.

این فیلم موفق به دریافت ۲ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۷ شد.

۶) فارست گامپ (Forrest Gump)

سال تولید: ۱۹۹۴کارگردان: رابرت زمکیسنویسنده: وینستون گروم، اریک راثبازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینسیژانر: درام، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۸.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۲ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

فارست گامپ مردی ساده با هوش پایین اما قلبی مهربان است. او دوران کودکی‌اش را در کنار بهترین و تنها دوستش، جنی، سپری می‌کند. او هرگز خودش را در محدودیت ندیده است و به لطف حمایت‌های مادرش، زندگی کاملاً پرباری را تجربه می‌کند.. چه زمانی که در دانشگاه به عنوان ستاره‌ی فوتبال آمریکایی می‌درخشد، چه در جنگ ویتنام می‌جنگد و چه هنگام کاپیتانی یک قایق میگو را برعهده دارد، با خوش‌بینی کودکانه‌اش، الهام‌بخش دیگران می‌شود.

با وجود تمام این اتفاقات، تنها چیزی که برای فارست اهمیت دارد، جنی دوران کودکی‌اش است که زندگی‌اش به هم ریخته. در نهایت، فارست تنها می‌خواهد ثابت کند که هر کسی می‌تواند هر کسی را دوست داشته باشد.

در قلب این فیلم کلاسیک، درس زندگی با سادگی و تمامیت در هر لحظه، پذیرش غیرقابل پیش‌بینی بودن زندگی و گرامی داشتن افرادی که برای بهتر کردن آن در کنار ما هستند، نهفته است. ما نیز مانند فارست می‌توانیم با زندگی کردن بر اساس صداقت، دلسوزی و فروتنی، تاثیری مثبت بر جهان بگذاریم.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۱ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۶ جایزه اسکار و ۲ جایزه گلدن گلوب در سال ۱۹۹۵ شد.

۷) آسمان اکتبر (October Sky)

سال تولید: ۱۹۹۹کارگردان: جو جانستوننویسنده: هومر اچ. هیکام جونیور، لوئیس کولیکبازیگران: جیک جیلنهال، کریس کوپر، ولرا درنژانر: بیوگرافی، درام، خانوادگیامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

آسمان اکتبر، فیلمی درام و انگیزشی محصول سال ۱۹۹۹، بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و روایت‌گر تلاش‌های پسر جوانی به نام هومر هیکام برای رسیدن به آرزوهایش در زمینه‌ علم موشک‌سازی است.

هومر که در خانواده‌ای فقیر در میان معدنچیان زغال‌سنگ غرب ویرجینیا بزرگ شده، با وجود مخالفت پدر و انتظارات جامعه‌ سنتی پیرامونش، از همان دوران کودکی شیفته‌ آسمان و ستارگان است. تماشای پرتاب ماهواره‌ اسپوتنیک ۱ توسط شوروی، جرقه‌ای در وجود او روشن می‌کند و شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای ورود به دنیای علم و فناوری فضایی در دلش می‌اندازد.

هومر با وجود موانع و محدودیت‌های فراوان، تسلیم نمی‌شود و با یاری دوستان و یک معلم دلسوز، سفری پرفراز و نشیب را در جهت تحقق رویاهایش آغاز می‌کند. او با پشتکار و خلاقیت خود، موشک‌های دست‌سازی را در حیاط خانه‌اش می‌سازد و پرتاب می‌کند، و با هر بار آزمون و خطا، به هدف خود نزدیک‌تر می‌شود.

علاوه بر داستان اصلی، فیلم به زیبایی به مضامین مهمی مانند شکستن قواعد و هنجارها، جرأت دنبال کردن رویاها، اهمیت علم و آموزش، و قدرت خانواده و دوستی می‌پردازد. بازی‌های درخشان بازیگران، به‌ویژه جیک جیلنهال در نقش هومر، موسیقی متن به‌یادماندنی و جلوه‌های ویژه چشم‌نواز، همگی در خلق تجربه‌ای تماشایی و به‌یادماندنی سهیم هستند.

۸) تلما و لوییز (Thelma & Louise)

سال تولید: ۱۹۹۱کارگردان: ریدلی اسکاتنویسنده: کالی خوریبازیگران: سوزان ساراندون، جینا دیویس، هاروی کیتلژانر: ماجراجویی، جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۶مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۰ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

لوییز، یک پیشخدمت در یک رستوران است که با جیمی، دوست‌پسرش که یک موزیسین است و مدام در سفر است، مشکلات زیادی دارد. تلما هم با درل ازدواج کرده که دوست دارد زنش در آشپزخانه ساکت بماند تا او بتواند با آرامش فوتبال تماشا کند. یک روز، این دو زن تصمیم می‌گیرند از زندگی معمولی‌شان فرار کنند، سوار ماشین می‌شوند و به جاده می‌زنند. اما سفر آن‌ها وقتی لوئیز برای دفاع از تلما در برابر مردی که قصد تعرض دارد، او را به قتل می‌رساند، به فراری هولناک تبدیل می‌شود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به مکزیک بروند اما به زودی پلیس آمریکا به دنبالشان می‌افتد.

«تلما و لوییز» نه تنها فمینیسم را در دهه‌ ۹۰ میلادی بازتعریف کرد، بلکه استانداردهای جدیدی را برای نقش‌آفرینی زنان در صنعت سینما رقم زد. ساراندون و دیویس در نقش این دو شخصیت هم‌نام، به طرز خیره‌کننده‌ای در نقش طغیان‌گرانی ظاهر می‌شوند که برای رهایی خود از طریق روش‌های غیرمتعارف (اما سرگرم‌کننده) مبارزه می‌کنند. آن‌ها در این مسیر، معنای زندگی را یافته و در کنار یکدیگر، در برابر سرکوب مردسالارانه‌ای سمی، احساس همبستگی می‌کنند.

این فیلم الهام‌بخش زنان است تا علیه قواعد و محدودیت‌هایی که آن‌ها را اسیر می‌کند، بلند شوند و قدرت تحول‌آفرین دوستی زنانه را به تصویر می‌کشد. «تلما و لوییز» تماشایی ضروری برای هر کسی است که به دنبال فیلمی سرشار از بصیرت و طنز است.

این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۱۹۹۲ شد.

۹) لالا لند (La La Land)

سال تولید: ۲۰۱۶کارگردان: دیمین شزلنویسنده: دیمین شزلبازیگران: رایان گاسلینگ، اما استون، رزمری دویتژانر: کمدی، درام، موزیکال، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۸.۰
مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۸ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

«لا لا لند» به معنای واقعی کلمه، فیلمی است که روح شما را نوازش می‌دهد. این موزیکال پرشور، حول محور شادی‌ها و دل‌شکستگی‌های رابطه‌ی پیچیده‌ی میا، بازیگر مشتاق، و سباستین، پیانیست جاز، می‌چرخد. آن‌ها در حالی که هر دو به دنبال رویاهای هالیوودی خود هستند، به نقطه‌ای می‌رسند که باید انتخاب سختی بین عشق و حرفه‌شان داشته باشند.

لالاند فیلمی زیبا و احساسی است که به عشق، رویاها و فداکاری می‌پردازد. این فیلم موزیکال، علیرغم برخی از نقدها، اثری تماشایی و تأثیرگذار است که تا مدت‌ها در ذهن تماشاگران باقی خواهد ماند. «لا لا لند» به ما می‌آموزد که شجاعت ریسک کردن را داشته باشیم، چیزی که همه به آن نیاز داریم.

این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۶ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۱۷ شد.

نظر نویسنده

این فیلم واقعا لطیف و حال خوب کن بود، تا قبلش من اصلا فکر هم نمیکردم که از موسیقی جاز خوشم بیاد! برای من معرفی قشنگی به این ژانر موسیقی بود.

۱۰) راکی (Rocky)

سال تولید: ۱۹۷۶کارگردان: جان جی. آویلدسننویسنده: سیلوستر استالونهبازیگران: سیلوستر استالونه، تالیا شایر، برت یانگژانر: درام، ورزشیامتیاز (IMDB): ۸.۱مدت زمان فیلم: ۲ ساعتگروه سنی: PG

خلاصه داستان

راکی بالبوا، بوکسوری است که در تلاش است تا به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. او روزها را به عنوان یک طلبکار برای یک باند گانگستری کار می‌کند و درآمد ناچیزی دارد. زمانی که آپولو کرید، قهرمان سنگین‌وزن بوکس، به فیلادلفیا سفر می‌کند، تیم او تصمیم می‌گیرد یک مسابقه نمایشی بین کرید و یک بوکسور گمنام ترتیب دهد. آن‌ها این مسابقه را فرصتی برای یک «هیچ‌کس» جا می‌زنند تا به یک «کسی» تبدیل شود. قرار بر این است که کرید به راحتی در این مبارزه پیروز شود، اما گویا کسی به راکی چیزی نگفته است! راکی این مسابقه را تنها فرصت خود برای درخشیدن و رسیدن به قله‌ موفقیت می‌بیند.
این فیلم، نماد توانایی بدن انسان برای تحمل سختی، وفق‌پذیری و غلبه بر موانع به ظاهر غیرممکن است. مسیر راکی روحیه‌ «تسلیم نشدن» را در ما بیدار می‌کند و ثابت می‌کند که تا زمانی که حاضر باشیم برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم، آن‌ها هرگز دست‌نیافتنی نخواهند بود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۲۱۲ قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۱۹۷۷ شد.

فیلم‌های انگیزشی، طرز فکر و رفتار ما را به شیوه‌ای ظریف اما مؤثر شکل می‌دهند. این فیلم‌ها، به ما یادآوری می‌کنند که پذیرا بودن نسبت به لحظات کوچک و گذرا‌ی جادویی و شگفت‌انگیز، می‌تواند روح را تغذیه کند و مسیر زندگی‌مان را بهتر سازد. امیدواریم از این مقاله از مجله فرهنگ و هنر اکالا، لذت برده باشید.

منابع:

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید