راز تهیه حلیم نذری برای 100 دوستانتان!

  • توسط: admin


حلیم گندم یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که اغلب در ایام محرم به عنوان نذری پخته و در بین نیازمندان پخش می‌شود و در ماه رمضان در وعده سحری مورد استقبال روزه‌داران عزیز قرار می‌گیرد. در این مطلب از  آدرینبلاگ طرز تهیه حلیم گندم نذری برای ۱۰۰ نفر را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه حلیم برای ۲۰ نفر

مواد لازم جهت تهیه حلیم برای ۲۰ نفر به شرح زیر است:

گوشت گوسفندی۱.۲ کیلوگرمبلغور گندم۸۰۰ گرمپیاز متوسط۱ عددروغن۳ قاشق غذاخوریدارچینبه مقدار دلخواهکنجدبه مقدار دلخواهآب جوشبه مقدار لازمشکر و نمکبه مقدار دلخواه  

مواد لازم جهت تهیه حلیم نذری برای ۵۰ نفر

مواد لازم جهت تهیه حلیم نذری برای ۵۰ نفر به شرح زیر است:

گوشت گوسفندی۳ کیلوگرمبلغور گندم۲ کیلوگرمپیاز متوسط۲.۵ عددروغن۷.۵ قاشق غذاخوریدارچینبه مقدار دلخواهکنجدبه مقدار دلخواهآب جوشبه مقدار لازمشکر و نمکبه مقدار دلخواه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم قرمز (کشکک) با گوشت

مواد لازم جهت تهیه حلیم برای ۱۰۰ نفر

مواد لازم جهت تهیه حلیم برای ۱۰۰ نفر به شرح زیر است:

گوشت گوسفندی۶ کیلوگرمبلغور گندم۴ کیلوگرمپیاز متوسط۵ عددروغن۱۵ قاشق غذاخوریدارچینبه مقدار دلخواهکنجدبه مقدار دلخواهآب جوشبه مقدار لازمشکر و نمکبه مقدار دلخواه

مواد لازم جهت تهیه حلیم نذری برای ۱۵۰ نفر

مواد لازم جهت تهیه حلیم نذری برای ۱۵۰ نفر به شرح زیر است:

گوشت گوسفندی۹ کیلوگرمبلغور گندم۶ کیلوگرمپیاز متوسط۷.۵ عددروغن۲۲.۵ قاشق غذاخوریدارچینبه مقدار دلخواهکنجدبه مقدار دلخواهآب جوشبه مقدار لازمشکر و نمکبه مقدار دلخواه

مراحل تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفندی

مراحل تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفندی نذری برای ۱۰۰ نفر به شرح زیر است:

مرحله اول: آماده‌سازی بلغور

اگر در تهیه حلیم، از بلغور گندم استفاده می‌کنید باید آن‌ها را بخیسانید. برای خیساندن بلغور گندم همانند برنج عمل کنید، بلغورها را درون ظرف مناسبی بریزید و مقداری آب به آن بیفزایید.

۳۰-۶۰ دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی درون آب بمانند. اگر از گندم پوست نگرفته استفاده می‌کنید بهتر است مدت زمان خیسانده شدن را افزایش دهید. اگر برای تهیه حلیم نذری ۱۰۰ نفره از گندم با پوست استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را یک شب تا صبح در آب قرار دهید تا خیس بخورند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نذری

مرحله دوم: پختن بلغور

در دومین مرحله به سراغ پختن بلغور گندم بروید. بلغورهای خیسانده شده را درون قابلمه بریزید و به اندازه ۲ برابر حجم آن‌ها به قابلمه آب اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه به جوش آید.

بعد از اینکه محتوای درون قابلمه شما شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آن زمان دهید که به خوبی پخته شود و آب درون قابلمه تبخیر شود. توجه کنید که در حین پختن بلغور، بهتر است مداوم آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

مرحله سوم: پختن گوشت

در سومین مرحله به سراغ پختن گوشت‌ها بروید. درون قابلمه مناسبی تکه‌های شسته شده گوشت را قرار دهید، پیازهای شسته شده را از وسط به دو قسمت برش زنید و روی سطح گوشت بچینید.

قابلمه گوشت را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید، حدود دو ساعت به آن زمان دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.

توجه داشته باشید مدت زمان پخت گوشت‌های مختلف با هم متفاوت است و در این مرحله گوشت را بررسی کنید اگر زمان بیشتری برای پخته شدن نیازمند است به آن زمان دهید تا گوشت به خوبی پخته و نرم شود.

پس از پخته شدن گوشت، پیازها را از درون قابلمه خارج کنید و گوشت را با کمک گوشت‌کوب برقی، میکسر، مخلوط‌کن یا هر ابزار مناسب دیگری که در دسترس دارید، پوره و یا له کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی نذری

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد حلیم نذری

در چهارمین مرحله، بلغورهای پخته شده را نیز با کمک گوشتکوب برقی له کنید و به ترکیب درون قابلمه گوشتی اضافه کنید. حال ۱۰ قاشق غذاخوری روغن حیوانی یا روغن معمولی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و مواد را بهم زنید.

اگر ترکیب شما غلیظ بود مقداری آب جوش به قابلمه بیفزایید. قابلمه حلیم را روی شعله گاز ملایم قرار دهید و مدام محتوای درون قابلمه را به هم بزنید تا ته نگیرد.

این فرآیند را تا زمانی ادامه دهید که حلیم شما کاملاً کشدار و پخته شود. زمانی که حلیم شما روغن انداخت بدین معناست که حلیم آماده سرو کردن است.

در نهایت و در زمان سرو حلیم، می‌توانید روغن بیشتری به آن اضافه کنید تا مزه و طعم بهتری بگیرد. پس از پخته شدن حلیم زمانی که هنوز گرم است آن‌ را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پودر دارچین و کنجد به سلیقه خود تزیین کنید.

به همین راحتی و با طی کردن ۴ مرحله ساده حلیم نذری خوشمزه شما برای ۱۰۰ نفر آماده سرو است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو نذری برای ۱۰۰ نفر

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر کاکائو نذری برای ۱۰۰ نفر

۲۰ نکته طلایی و مهم که در پخت حلیم گندم باید بدانید!

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه حلیم گندم اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 اگر شما طرفدار گوشت‌های سفید هستید می‌توانید مقدار گوشت اعلام شده درون دستور را با هر مقداری از گوشت مرغ یا بوقلمون جایگزین کنید. اگر گوشت در رژیم غذایی شما جایی ندارد مرحله اضافه کردن گوشت را حذف کنید و طبق مراحل فوق پیش روید تا بتوانید یک حلیم خوشمزه داشته باشید.حتما بلغور گندم را از قبل در آب خیس کنید؛ زیرا در سریع‌تر پخته شدن و آماده شدن غذا به شما کمک می‌کند. استفاده از گوشت قرمز با استخوان در کشدار کردن حلیم شما تأثیر بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید گوشت را چرخ کنید و حتماً باید گوشت را پس از پخت له کنید یا به صورت ریش ریش تبدیل کنید. بلغور همان گندم پوست گرفته شده است؛ اما اگر شما بلغور در دسترس ندارید حتماً پس از پخت گندم با پوست آن را از آبکش یا صافی رد کنید تا پوست‌های آن کاملاً گرفته شود. اگر زمان کافی برای پخت حلیم را ندارید می توانید تمام مواد را به غیر از روغن درون زودپز بریزید و پس از پخته شدن و له کردن مواد به آن روغن اضافه کنید. برای بهتر شدن طعم حلیم می‌توانید از گوشت با دنبه استفاده کنید. گوشت گردن، سر، سینه یا دنده گوسفندی بهترین قسمت از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم است. هر چقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد حلیم شما کشدارتر می‌شود. حلیم را با انواع نان‌های سنتی مانند لواش، تافتون، بربری و سنگک می‌توانید سرو کنید.در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران به حلیم اضافه کنید تا به طعم و ظاهر آن جلوه‌ی ویژه‌ای بدهید.اگر می‌خواهید حلیم خود را خوشمزه‌تر کنید، می‌توانید قبل از پخته شدن نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.برای ایجاد طعم و اصالت بیشتر در حلیم گندم، می‌توانید از چند قطره آب‌ اسطوخودوس استفاده کنید.در صورت تمایل به افزایش مقدار فیبر مواد غذایی، می‌توانید مقدار اندکی از برنج به حلیم اضافه کنید.اگر مایلید حلیم خود را با رنگ‌های طبیعی تزئین کنید، از پودر زعفران، پودر شربت زنجبیل یا پودر دارچین استفاده کنید.برای ایجاد خوشمزگی بیشتر در حلیم، می‌توانید قبل از سرو روی آن کمی روغن زردچوبه ریخته و مخلوط کنید.اگر مایلید حلیم گندم را کمی چرب‌تر کنید، می‌توانید بعد از پخت مقداری کره یا روغن داغ به آن اضافه کنید.در صورت تمایل به افزودن مزه‌ی ملسی به حلیم، می‌توانید بعد از پخته شدن، شکر یا عسل به آن اضافه و مخلوط کنید.از طریق اضافه کردن تخم مرغ به حلیم، می‌توانید آن را کرم‌تر و خمیری‌تر کنید.

از این‌ که تا انتهای این غذای نذری همراه مجله آشپزی آدرینبودید از شما سپاسگزاریم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید