آش بی بی شنبه: شگفتی آشپزی برای صد نفر!

  • توسط: admin


یکی از آش‌های محلی و نذری پرطرفدار در شهرهای اراک و نیشابور، آش بی‌بی سه‌شنبه است که از دیرباز در مراسمات و مناسبت‌های مختلف پخته می‌شود. در ادامه با آدرینبلاگ همراه باشید تا با طرز تهیه آش بی بی سه شنبه اراک برای نذری آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه آش بی بی سه‌ شنبه اراک

جهت تهیه آش بی بی سه‌شنبه اراک برای نذری به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

سبزی آش۱۴ کیلوگرمپیاز کوچک۱۴ عددگوشت چرخ کرده۴ کیلوگرمرشته آش۲.۸ کیلوگرمنخود۷ پیمانهعدس۱۴ پیمانهلوبیا چشم بلبلی۷ پیمانهپیاز داغ۵۶ قاشق غذاخوریسیر داغ۱۴ قاشق سوپ‌خورینعنا داغبه مقدار لازمنمک و فلفلبه مقدار لازمکشکبه مقدار لازمآببه مقدار لازم

مراحل تهیه آش بی بی سه‌ شنبه اراک

مراحل تهیه آش بی بی سه‌ شنبه اراک برای نذری به شرح زیر است:

مرحله اول: خیساندن حبوبات

حبوبات (نخود، عدس و لوبیا) را از چند ساعت قبل جداگانه خیس کنید. چند بار آب آن‌ها را تعویض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود.

مرحله دوم: پخت حبوبات

نخود و لوبیا را با مقداری آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. حدود یک ساعت زمان می‌برد تا حبوبات نیم‌پز شوند. سپس عدس را اضافه کنید و صبر کنید تا تمام حبوبات با هم پخته شوند.

مرحله سوم: تهیه کوفته قلقلی

پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید. از مواد به اندازه یک گردو بردارید و به صورت کوفته قلقلی‌های ریز فرم دهید.

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزی

پس از پخت کامل حبوبات، سبزی آش خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی نیز بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش هدیح خوی نذری

مرحله پنجم: ادویه و پیاز داغ

پس از نیم ساعت باید پیاز داغ، نمک و فلفل را به آش اضافه کنید و صبر کنید تا مواد با هم بجوشند. سپس کوفته قلقلی‌ها را داخل آش بریزید و منتظر بمانید تا آش لعاب بیندازد.

مرحله ششم: اضافه کردن رشته

حدود ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله، رشته آش را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا رشته‌ها نیز بپزند.

مرحله هفتم: سرو آش

آش را در ظرف مناسبی بکشید و با کشک، سیرداغ و نعنا داغ تزیین کنید. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم نذری

فوت و فن کوزه‌گری در تهیه آش بی بی اراک

در ادامه به چند نکته طلایی در طرز تهیه آش بی بی سه‌ شنبه اراک برای نذری اشاره می‌کنیم:

اگر آش شما لعاب کافی نداشت می‌توانید برای غلیظ شدن آن، ۶ الی ۷ قاشق غذاخوری آرد را در آب حل کنید و به آش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که آش لعاب‌دارتر و جاافتاده‌تر شود.اضافه کردن کوفته قلقلی به آش بی بی سه‌شنبه کاملاً اختیاری است.برای اینکه آش شما طعم و مزه قوی‌تری داشته باشد، می‌توانید از عصاره گوشت استفاده کنید. به این منظور، کافی است ۶ تا ۷ قاشق غذاخوری عصاره گوشت را در آب حل کنید و به آش اضافه کنید.اگر زمان کافی برای خیساندن حبوبات ندارید، می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. یک عدد خیار را با پوست از وسط نصف کنید و روی حبوبات قرار دهید. خیار باعث می‌شود که حبوبات سریع‌تر خیس بخورند.

در این بخش از مجله آشپزی آدرینبه معرفی آش بی بی سه شنبه اراک پرداختیم. اگر به دنبال یک آش خوشمزه و نذری ایده‌آل هستید، آش بی بی سه‌شنبه را حتما امتحان کنید. این آش نه تنها طعمی بی‌نظیر دارد، بلکه طبخ آن نیز آسان است و می‌توانید به راحتی آن را برای تعداد نفرات دلخواهتان تهیه کنید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید