“دلهره‌آورترین سریال‌های رازآلود جنایی که نگاهتان را میخکوب می‌کنند!” – مجله اکالا

  • توسط: admin


بسیاری از سریال‌های جنایی به عمق دلایل ارتکاب جرم و انگیزه‌های مجرمان پرداخته‌اند. برخی از بهترین سریال‌های جنایی تمرکز خود را بر روی مجرمان گذاشته‌اند، در حالی که برخی دیگر به جنبه تحقیقاتی و دستگیری مجرمان می‌پردازند.

از میان لیست گسترده سریال‌های جنایی، این ۷ سریال به عنوان بهترین‌ سریال‌های حنایی قرن بیست و یکم شناخته شده‌اند و با داستان‌های هیجان‌انگیز و پیچیده خود، طرفداران زیادی جذب کرده‌اند. در این مقاله از مجله اینترنتی آدرینبلاگ، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱) بریکینگ بد (Breaking Bad)

سال تولید: ۲۰۰۸بازیگران: برایان کرانستون، آرون پال، آنا گانژانر: جنایی، درام، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۹.۵تعداد قسمت‌ها: ۶۲ قسمت (۵ فصل)

خلاصه داستان

سریال «بریکینگ بد» به شیوه‌ای هیجان‌انگیز، زندگی والتر وایت (با بازی برایان کرانستون)، یک معلم شیمی در دبیرستان را به تصویر می‌کشد. والتر پس از تشخیص بیماری سرطان ریه و دریافت خبرهای ناامیدکننده که فقط دو سال دیگر زنده خواهد ماند، تصمیم می‌گیرد از دانش شیمی خود برای تولید و فروش مواد مخدر استفاده کند. او همراه با یکی از دانش‌آموزان سابقش، جسی پینکمن (با بازی آرون پاول)، وارد دنیای مواد مخدر می‌شود، تا بتواند به خانواده‌اش کمک کند.

سریال «بریکینگ بد»، اغلب به عنوان بهترین سریال تلویزیونی ساخته شده تا به امروز شناخته می‌شود و  بر خلاف سایر سریال‌ها که نمی‌دانند چه زمانی باید متوقف شوند، در زمان و با طول مناسب به پایان رسید. قسمت پایانی این سریال با عنوان «فلینا» نیز، یکی از بهترین قسمت‌های پایانی سریال‌های تلویزیونی لقب گرفته است.

بعد از تمام شدن سریال، می‌توانید پیش درآمد آن، «بهتره با ساول تماس بگیری (Better Call Saul)» را ببینید که تحول جیمی مک‌گیل (با بازی باب ادنکیرک) به ساول گودمن، وکیل دادگستری مجرمین، را دنبال می‌کند.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۱ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۱۶ جایزه امی شده است.

بیشتر بخوانید: اگر Breaking Bad رو دوست داشتید، این سریال‌ها رو ببینید!

۲) خانواده سوپرانو (The Sopranos)

سال تولید: ۱۹۹۹بازیگران: جیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکوژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۹.۲تعداد قسمت‌ها: ۸۶ قسمت (۶ فصل)

خلاصه داستان

یکی دیگر از مدعیان عنوان بهترین سریال تاریخ تلویزیون، «خانواده سوپرانو» یا «سوپرانو‌ها»، است که داستان آن حول محور تونی سوپرانو (با بازی جیمز گاندولفینی)، رئیس یک گروه مافیایی، می‌چرخد. سریال ماجراهای او را در رهبری خانواده‌ تبهکارش دنبال می‌کند، در حالی که او همزمان تلاش می‌کند زندگی خانوادگی خود را با همسر و دو فرزندش مدیریت کند. تلاش تونی برای برقراری تعادل میان این دو زندگی، اساس سریال را تشکیل می‌دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که «سوپرانوها» اغلب به‌عنوان بزرگ‌ترین سریال تاریخ (و یکی از بهترین سریال‌های جنایی ساخته‌شده) توصیف می‌شود. علی‌رغم نقش تونی به‌عنوان رهبر یک سازمان جنایی، او نیز مانند همه درگیر مبارزه با هویت خود و کشمکش میان خیر و شر است. «خانواده سوپرانو» به خاطر برتری‌های تکنیکی در جنبه‌های مختلفی مانند موسیقی، فیلمبرداری و همچنین پرداختن جسورانه به موضوعات دشوار مثل نقش‌های جنسیتی، سلامت روان و فرهنگ ایتالیایی-آمریکایی مورد تحسین قرار گرفته است.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۹ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۲۱ جایزه امی شده است.

۳) شرلوک (Sherlock)

سال تولید: ۲۰۱۰بازیگران: بندیکت کامبربچ، مارتین فریمن، اونا استابزژانر: جنایی، درام، رازآلود، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۹.۱تعداد قسمت‌ها: ۱۵ قسمت (۴ فصل)

خلاصه داستان

در این نسخه‌ مدرن‌ شده از شخصیت‌های آرتور کانن دویل، سریال جنایی-معمایی بریتانیایی «شرلوک»، داستان شرلوک هولمز (با بازی بندیکت کامبربچ) کارآگاه مشاور را روایت می‌کند که در لندن امروزی معماهای مختلفی را حل می‌کند. دستیار او هم‌خانه و دوستش، دکتر جان واتسون (با بازی مارتین فریمن) است که پس از خدمت سربازی در افغانستان به عنوان پزشک ارتش سلطنتی به انگلستان بازگشته است.

سریال «شرلوک»، که اغلب در کنار بهترین مجموعه‌های کارآگاهی تاریخ قرار می‌گیرد، یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین تصویربرداری‌ها از شرلوک هولمز در صفحه‌ تلویزیون است و به خاطر طنز تیز، پیچش‌های غیرمنتظره و انتخاب‌های بی‌نقص بازیگران، مورد تحسین قرار گرفته است.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۲۱ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۹ جایزه امی شده است.

۴) شنود (The Wire)

سال تولید: ۲۰۰۲بازیگران: دامینیک وست، لنس ردیک، سونیا سونژانر: درام، جنایی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۹.۳تعداد قسمت‌ها: ۶۰ قسمت (۵ فصل)

خلاصه داستان

سریال «شنود» از خیابان‌های آلوده‌ به مواد مخدر غرب بالتیمور تا فساد موجود در بین سیاست‌مداران شهر، مشکلات یک شهر آمریکایی پس از دوران صنعتی شدن را روایت می‌کند. این سریال با به تصویر کشیدن داستان از دیدگاه هر دو طرف ماجرا، یعنی پلیس و مجرمین، دنیایی را به نمایش می‌گذارد که در آن تمایزهای ساده میان خوب و بد، جرم و مجازات، در هر قدم به چالش کشیده می‌شود.  هر فصل از «شنود» بر روی جنبه‌های مختلف زندگی در بالتیمور تمرکز می‌کند که در نهایت منجر به همگرایی چندین خط داستانی و خلق روایتی همه جانبه درباره شهر می‌شود.

سریال «شنود» که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ پخش شد، هرگز برنده‌ جایزه‌ امی ساعات پربیننده یا هیچ جایزه‌ مهم دیگری نشد و حتی به‌عنوان یکی از آثار نادیده‌گرفته‌شده در امی شناخته می‌شود. این سریال در زمان پخش خود تنها با استقبال متوسطی مواجه شد، اما با گذشت زمان، اکنون به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تاریخ شناخته می‌شود.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۱۶ قرار دارد.

یشتر بخوانید: بهترین سریال‌های تاریخ IMDB!

۵) کاراگاه حقیقی (True Detective)

سال تولید: ۲۰۱۴بازیگران: ریچل مک‌ادامز، متیو مک‌کانهی، وودی هارلسونژانر: درام، جنایی، رازآلود، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۹تعداد قسمت‌ها: ۳۱ قسمت (۴ فصل)

خلاصه داستان

«کاراگاه حقیقی» یا «کاراگاه واقعی»، سریالی آنتولوژی است که هر فصل داستانی مجزا با شخصیت‌های جدید را روایت می‌کند.

فصل اول این سریال، حول محور دو کارگاه به نام‌های “راست کوهل” (متیو مک‌کانهی) و “مارتی هارت” (وودی هارلسون) می‌گردد که در سال ۱۹۹۵، لوئیزیانا، پرونده‌ قتل وحشیانه‌ یک زن جوان را مورد بررسی قرار می‌دهند. هفده سال بعد، این دو کارآگاه به همراه پرونده‌های حل‌ نشده‌ دیگری، مجبور می‌شوند دوباره به سراغ این پرونده بروند. این پرونده‌ها آن‌ها را وادار می‌کنند تا با گذشته‌ پرفراز و نشیبشان کنار بیایند.

اما کارآگاه حقیقی صرفاً یک داستان جنایی معمولی نیست. این سریال به بررسی عمیق شخصیت‌ها، خصوصاً دو کارآگاه اصلی، می‌پردازد و تناقضات و چالش‌های درونی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. با اینکه تمامی فصل‌های «کارآگاه حقیقی» مورد تحسین قرار گرفته‌اند، اما فصل اول به طور خاص به عنوان بهترین فصل شناخته می‌شود.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۴۲ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۵ جایزه امی در سال ۲۰۱۹ شد.

۶) فارگو (Fargo)

سال تولید: ۲۰۱۴بازیگران: بیلی باب تورنتون، مارتین فریمن، الیسون تولمانژانر: جنایی، درام، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۸.۹تعداد قسمت‌ها: ۵۱ قسمت (۵ فصل)

خلاصه داستان

«فارگو» سریالی آنتولوژی است که بر اساس فیلم‌ سینمایی برادران کوئن با همین نام ساخته شده است.

این سریال در همان دنیای داستانی فیلم و با حفظ خط روایتی آن جریان دارد. هر فصل از این سریال در بازه‌ زمانی و مکان متفاوتی روایت می‌شود و با گروهی از بازیگران جدید، داستانی جدید از جنایت‌هایی که در شهرهای کوچک رخ داده‌اند و افرادی که به تاریکی این جنایت‌ها کشیده شده‌اند، را دنبال می‌کند. در این سریال، گاهی اوقات جرایمی که ظاهرا هیچ ارتباطی با هم ندارند، به طرز غیرمنتظره‌ای به یکدیگر وصل می‌شوند.

ویژگی منحصربه‌فرد «فارگو» توانایی آن در ترکیب بی‌نقص ژانر جنایی و کمدی سیاه است، هر فصل از سریال تحت تأثیر فیلم‌های مختلف برادران کوئن قرار دارد و سرشار از اشارات پنهانی است که ممکن است از چشم مخاطبان عادی دور بماند و تنها طرفداران پروپاقرص آن‌ها متوجه آن شوند.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۴۵ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۶ جایزه امی شده است.

۷) بهتره با ساول تماس بگیری (Better Call Saul)

سال تولید: ۲۰۱۵بازیگران: باب ادنکیرک، ریا سیهورن، جاناتان بنکسژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۹.۰تعداد قسمت‌ها: ۶۳ قسمت (۶ فصل)

خلاصه داستان

برای طرفداران سریال «بریکینگ بد» که هنوز برای رها کردن دنیای آن سریال آماده نیستند، «بهتره با ساول تماس بگیری» انتخابی واضح است. این سریال ماجراهای جیمی مک‌گیل (با بازی باب ادنکیرک)، وکیل مدافع مجرمین، را قبل از رویارویی‌اش با والتر وایت دنبال می‌کند و نشان می‌دهد چه اتفاقاتی او را به شخصیتی که در «بریکینگ بد» می‌بینیم، تبدیل کرد. درست مانند سیر تحول شخصیت والتر، مسیر جیمی نیز با چالش‌های اخلاقی و تراژدی‌های شخصی همراه است که در نهایت او را به یک وکیل کارکشته تبدیل می‌کند.

برخی بر این باورند که از جنبه‌های متعدد، سریال اسپین‌آف و پیش‌درآمدی «بهتره با ساول تماس بگیری» نسبت به «بریکینگ بد» از ساختار بهتر و کیفیت بالاتری برخوردار است و حتی آن را یکی از بهترین سریال‌های پیش‌درآمدی ساخته‌شده می‌دانند.

دانستن سرنوشت نهایی جیمی، به‌ویژه در بین کسانی که پس از پایان‌ حماسی «بریکینگ بد» خواهان محتوای بیشتری بودند، سطح بالایی از کنجکاوی را در بینندگان برمی‌انگیزد. سوالاتی مانند «جیمی/ساول چگونه به این نقطه رسید؟» دائماً ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند و این سریال در نهایت به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهد.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۲۹ قرار دارد.

اینها تنها تعدادی از سریال‌های جنایی برتر قرن بیست و یکم بودند. با توجه به تنوع و گستردگی این ژانر، سریال‌های جذاب و درخشان دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر آدرینبلاگ، به معرفی ۷ سریال برتر جنایی قرن بیست و یکم پرداختیم. این سریال‌ها که مورد تحسین منتقدان و استقبال تماشاگران قرار گرفته‌اند، تجربه‌ای منحصر به فرد و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

 

منابع:

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید