رازهای طلایی تهیه خورش قیمه نجفی اصیل: طعمی بینظیر از قلب عراق

  • توسط: admin


قیمه نجفی نذری که به عنوان قیمه عراقی، قیمه عربی یا قیمه علاچی هم شناخته می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین انواع قیمه است که برای تهیه آن از نخود به جای لپه استفاده می‌شود. در این مقاله از بخش آشپزی در آدرینبلاگ می‌توانید با طرز تهیه قیمه نجفی نذری و همه فوت و فن‌های درست کردن آن آشنا شوید.

طرز تهیه قیمه نجفی عراق اصل

آماده کردن مواد اولیه این قیمه حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و برای پخت آن نیز باید حدود ۳ ساعت زمان صرف کنید. مواد به کار رفته در طرز تهیه این غذا برای ۴ نفر مناسب است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه آبدار قزوین؛ سنتی و اصیل

مواد لازم برای تهیه قیمه نجفی

گوشت گوسفندی۵۰۰ گرمنخود آبگوشتی۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارپیاز متوسط۲ عددرب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوریکره یا روغن۲ قاشق غذاخوریزعفران دم کرده غلیظ۲ تا ۳ قاشق غذاخوریگلاب۱ قاشق چای‌خورینمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازمدارچین، زیره، پودر هل و گرد لیمو عمانیبه مقدار لازمآببه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قیمه نجفی نذری

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن قیمه نجفی آشنا شوید.

مرحله اول: نخودها را بخیسانید

برای شروع باید نخودها را در یک ظرف آب بریزید و برای حدود یک شب در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: پیاز را سرخ کنید

یک عدد پیاز را بشویید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. حالا پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله سوم: ادویه‌ها را به پیاز داغ اضافه کنید

زمانی که پیازها سرخ شدند، می‌توانید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله چهارم: گوشت را اضافه کنید

در این مرحله نوبت اضافه کردن پوست به پیاز داغ است. گوشت را اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه همراه با پیاز و ادویه در روغن سرخ کنید تا رنگ گوشت تغییر کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی با طعم عالی + نکات رستورانی

مرحله پنجم: نخود را همراه با آب به قابلمه اضافه کنید

نخودهای خیس خورده را آبکش کنید و در قابلمه بریزید. در ادامه باید حدود ۵ تا ۶ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا گوشت و نخود به آرامی بپزند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید، زیرا این کار موجب وارد شدن شوک به گوشت می‌شود و زمان پخت آن را افزایش می‌دهد.

مرحله ششم: گوشت و نخود را بکوبید

زمانی که گوشت و نخود به خوبی پختند و نرم شدند، باید آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و در یک ظرف جداگانه بریزید. اگر گوشت استخوان دارد، استخوان‌ها را به طور کامل جدا کنید. حالا با یک گوشت کوب دستی یا برقی ترکیب گوشت و نخود را بکوبید تا کاملا له شوند.

مرحله هفتم: پیاز و رب گوجه را تفت دهید

یک عدد پیاز باقی مانده را بشویید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری کره یا روغن در ماهیتابه بریزید و بعد پیاز را اضافه کنید. آن را برای چند دقیقه سرخ کنید و بعد کمی زردچوبه، نمک، گرد لیمو عمانی، پودر زیره، پودر هل و دارچین به پیاز اضافه کنید. چند دقیقه مواد را تفت دهید تا بوی خامی ادویه‌ها گرفته شود، سپس می‌توانید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا رنگ رب گوجه باز شود.

مرحله هشتم: قیمه نجفی را آماده کنید

در این مرحله باید گوشت و نخود کوبیده شده را با پیاز و رب ترکیب کنید و برای چند دقیقه روی حرارت تفت دهید. در ادامه مقداری زعفران دم کرده و گلاب به غذا اضافه کنید. آب گوشتی را به قیمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خورشت قیمه شما یکدست شود. حالا قیمه را روی حرارت ملایم بگذارید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا آب قیمه تبخیر و غذای شما آماده شود.

مرحله نهم: قیمه نجفی را سرو کنید

بعد از این که آب اضافه غذا تبخیر و قیمه آماده شد، در ۱۵ دقیقه نهایی می‌توانید مقداری زعفران و نمک به خورش اضافه کنید. حالا خورش را در ظرف مناسب بریزید و آن را با مقداری سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید و در کنار برنج زعفرانی سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه نجفی

قیمه نجفی یکی از اصیل‌ترین غذاهای عراق است که ظاهر آن شباهت زیادی به آبگوشت کوبیده دارد و معمولا در ماه‌های محرم و صفر به عنوان نذری آماده می‌شود. این غذا در شهرهای جنوبی، قم، شهر ری (دولت آباد) و تهران نیز به عنوان نذری آماده می‌شود.

برای تهیه قیمه نجفی با لپه باید نخود را حذف کنید و به جای آن از مقداری لپه استفاده کنید.برای تهیه قیمه نجفی با مرغ باید گوشت را حذف و این غذا را با مقداری مرغ آماده کنید.در طرز تهیه قیمه نجفی باید از گوشت بدون استخوان گوسفندی استفاده کنید.برای این که قیمه شما سریع‌تر آماده شود، می‌توانید گوشت و نخود را در زودپز بپزید.استفاده از گلاب برای طعم دادن به این غذا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.برای مزه دار کردن این غذا می‌توانید از پودر لیمو عمانی یا لیمو عمانی درسته استفاده کنید. برای جلوگیری از تلخ شدن خورش بهتر است لیمو عمانی درسته را سوراخ کنید آن را برای ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. سپس در ۱۵ دقیقه نهایی پخت غذامی‌توانید لیمو را به خورش اضافه کنید.اگر به گرد لیمو یا لیمو عمانی دسترسی ندارید، می‌توانید برای مزه دار کردن این خورش از مقداری آبلیمو استفاده کنید.در برخی رسپی‌ها برای افزایش غلظت این غذا از مقداری آرد نخودچی استفاده می‌شود. در این روش باید آرد را با کمی آب مخلوط و بعد به قیمه اضافه کنید.خورش نذری عراقی‌ها غذایی است که باید آن را در کنار برنج سرو کنید.استفاده از کره یا روغن حیوانی برای تهیه این غذا، موجب خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.برای خوشمزه شدن غذا می‌توانید بعد از آماده شدن آن، مقداری کره را آب کنید و روی خورش بریزید.اضافه کردن مقداری زیره سبز یا زیره سیاه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد.برای درست کردن این غذا بهتر است از گوشت گوسفندی همراه با مقداری دنبه استفاده کنید.

در این مقاله از بخش آشپزی به روش آماده کردن خورش قیمه نجفی به طور کامل اشاره شد. اگر تجربه درست کردن این غذا را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بگذارید.

 

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید