سایپا و شاهکار تازه‌اش در خیابان‌ها؛ آیا زمان خرید آن فرا رسیده است؟

  • توسط: admin


اطلس، جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است که این روزها در خیابان‌ها دیده می‌شود. چیزی شبیه به کوئیک، محصول نسبتا پرفروش اما بحث‌برانگیز سایپا. در این مطلب ضمن بررسی سایپا اطلس به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا اصلا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

بررسی مشکلات اطلس

در سال ۱۴۰۱ اولین تصاویر از اطلس سایپا رونمایی شدند. به گفته این گروه خودروسازی، یکی از جدیدترین محصولات کلاس اقتصادی از سال ۱۴۰۲ وارد بازار شده و پیش فروش تیپ‎‌های جدید آن همچنان ادامه دارند. در برنامه عرضه اطلس، چهار تیپ شامل L و E اتوماتیک با S و G دنده‌ای گنجانده شده‌اند که در ادامه نگاهی اجمالی به خصوصیات هر یک از این تیپ‌ها خواهیم داشت.

 

معایب اطلس در طراحی خارجی

یکی از ادعاهای سایپا درباره طراحی خودرو اطلس، «الهام گیری از چهره کوسه» در دیزاین رخ جلویی این ماشین است. البته این امر بیش از آنکه بیانگر واقعیت باشد، تبلیغاتی در راستای توجیه استفاده از طرح Shark Nose است و شاید برای لاپوشانی اسکی رفتن سایپا از طرح غول‌های اروپایی جهان خودروسازی. اگر اندکی با دیزاین‌های مطرح آشنا باشید، در نگاه اول متوجه شباهت بیش از حد اطلس به رخ مرسدس بنز شوتینگ بریک CLA خواهید شد. جلوپنجره اطلس نیز به روشنی از طراحی نسل هفتم فورد فیستا زیتک کپی برداری شده است. خطوط استخوانی روی کاپوت، تریم‌هایی با زوایای تیز در اطراف سپر و مه شکن، جایگذاری نامناسب آرم سایپا و درزهای محسوس نیز سایر معایب اطلس هستند که از زیبایی چهره این خودرو می‌کاهند.



الهام گیری از المان‌های خودروسازان مطرح جهانی فی‌الذات حرکتی نیست که عیبی به آن وارد باشد؛ مشکل وقتی پیش می‌آید که این چهره روی نیمرخ منحنی، خالی از زیبایی‌شناختی و بیش از اندازه ساده تیبا پیاده می‌شود. آینه‌های تریم دار و مجهز به راهنما، طوری که باید با ساختار کلی بدنه اطلس همخوانی ایجاد نکرده‌اند. رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی نیز تطابق خوبی با ابعاد اطلس ندارند و جا داشت سایپا از رینگ‌های سایز بزرگتری بهره ببرد.

بررسی اطلس سایپا از نظر طراحی کابین

درون کابین سایپا اطلس شاهد استفاده از یک داشبورد جدید هستیم که پیش از این قرار بود در محصولاتی همچون ساینا جی و دیگر تولیدات جدید سایپا هم به کار گرفته شود. طرح این داشبورد زیباتر از طرح داشبورد کوییک شده و استفاده از دریچه‌های هوای دایره‌ای کروم رنگ، در ارتقای کیفیت آن تأثیر بسزایی داشته است.



البته متاسفانه شرکت سایپا به خود زحمت طراحی یک غربیلک فرمان جدید را نداده و همان مدل فعلی موجود در کوییک اتوماتیک و ساینا اس را به خدمت گرفته است که بهتر بود از یک غربیلک فرمان اسپرت و به‌روزتر برای اطلس استفاده می‌کرد. گفته شده کیفیت عایق‌بندی کابین اطلس نسبت به کوییک ارتقا پیدا کرده تا سروصدای کمتری به گوش سرنشینان برسد. ضمنا این خودرو از نظر میزان فضای داخل کابین و همچنین حجم صندوق عقب، تفاوت چندانی با کوییک ندارد.

اطلس از نظر فنی چگونه است؟

اولین مسئله‌ای که با دیدن «موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه» در مشخصات فنی خودرو اطلس به ذهن می‌رسد، این است: چرا سایپا به جای پیشرانه تکراری M۱۵-GSi کوییک، سراغ یک موتور قدرتمندتر ۱۶ سوپاپه نمی‌رود؟ بازطراحی قطعات سرسیلندر، پورت هوا و دود، بازنگری منیفولد هوا و بهبود وضعیت احتراف، افزوده شدن امکاناتی از جمله زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi)، بهسازی سیستم جرقه زنی و هدرز، عمدتاً روی میزان مصرف سوخت و کنترل تولید آلاینده مؤثر خواهد بود. استفاده از VVTi روی موتور ۸ سوپاپ، از لحاظ مهندسی نیز حرکتی عجیب است و احتمال اینکه از پتانسیل کامل آن بهره گرفته شود پایین خواهد بود.



مصرف سوخت اطلس نیز چیزی حدود ۷.۸ لیتر ترکیبی در کاتالوگ اعلام شده است و به احتمال خیلی زیاد در عمل شاهد مصرف بالاتری خواهیم بود. این رقم در مقایسه با رقبایی از جمله شاهین و سهند، تنها در صورتی رقابت پذیر ظاهر خواهد شد که ادعا و عمل سایپا خلاف جهت یکدیگر پیش نروند و مصرف بنزین این خودرو تبدیل به یکی دیگر از معایب اطلس نشود.

اطلس بخریم یا نه؟

با توجه به بررسی خصوصیات خودرو اطلس و معایبی که تا کنون برشمردیم، در یک کلام می‌توانیم این خودرو را چهره جدیدی از همان کوییک پیشین بدانیم که حرکت‌های نه چندان قابل توجهی روی موتور و آپشن‌های آن زده شده است. در تست‌های میدانی، تجربه رانندگی با اطلس تا حد زیادی شبیه کوییک عنوان شده. با این اوصاف و با توجه به قیمت اعلام شده برای اطلس در حدود ۵۰۰ میلیون تومان، اگر درصدد خرید خودرویی اقتصادی با آپشن‌های راضی‌کننده هستید پیشنهاد می‌شود گزینه‌هایی مانند پژو ۲۰۶ را درنظر بگیرید.

سخن آخر در مورد اطلس

سایپا اطلس نمونه ای از موارد متعددی است که طی چندین سال در صنعت خودرو کشور شاهدش بودیم و هستیم، یعنی انجام بروزرسانی های متعدد ریز و درشت بر روی یک محصول قدیمی و ارائه نسخه‌های مختلفی از آن با نام یک محصول کاملا جدید. با ذکر این نکته که ما در هیچ یک از این محصولات پیشرفتی محسوس و قابل توجه ای را چه از نقطه نظر طراحی و چه به لحاظ کیفیت فنی و مونتاژ مشاهده و لمس نکرده ایم و شاهد آن هستیم که این دور باطل همچنان ادامه دارد! به طوری که در هر نوبت با برداشتن یک گام رو به جلو، چند گام رو به عقب بر می‌گردیم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید