راز سبز رنگ زندگی: کلروفیل، اکسیر جوانی نهفته در طبیعت – بررسی اعجاب انگیز در مجله اکالا

  • توسط: admin


کلروفیل یک رنگدانه طبیعی است که به گیاهان رنگ سبز می‌بخشد و از آنجایی که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی دارد، برای سلامت بدن و کاهش التهاب بسیار مفید است. در این مقاله از آدرینبلاگ به شما می‌گوییم که کلروفیل چیست و مصرف آن چه فوایدی برای بدن دارد.

کلروفیل چیست؟

کلروفیل که برخی آن را به عنوان اکسیر جوانی نیز معرفی می‌کنند، همان رنگدانه سبز رنگ گیاهان است که برای فتوسنتز گیاهان و تامین مواد مغذی و رشد گیاه اهمیت زیادی دارد. همه سبزیجات سبز رنگی که ما مصرف می‌کنیم، حاوی کلروفیل هستند و امروزه از قطره‌های خوراکی کلروفیل نیز به عنوان مکمل استفاده می‌شود.

کلروفیل‌های مایع که امروزه در بازار یافت می‌شوند، در واقع مخلوط نیمه مصنوعی مشابه کلروفیل به نام کلروفیلین هستند که در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند و بیشتر از ۵۰ سال است که از آن‌ها برای درمان مشکلات پوستی و گوارشی استفاده می‌شود.

۱۰ مورد از خواص کلروفیل برای بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلروفیل فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند به بهبود سلامت پوست، سم زدایی بدن و همچنین کاهش وزن کمک کند. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص کلروفیل برای سلامت اشاره شده است.

۱- کاهش التهاب در بدن

کلروفیل حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند فیتول‌ها است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و مانع بروز التهاب می‌شوند. مصرف کلروفیل درد و تورم را در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مثل آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهد.

۲- جلوگیری از پیری و جوانسازی بدن

کلروفیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و موجب جوان ماندن سلول‌ها می‌شود. استفاده منظم از این ماده می‌تواند روند پیری بدن را به تعویق بیندازد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه‌های کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی

۳- درمان کم خونی

تحقیقات نشان می‌دهد که کلروفیل در بدن عملکردی شبیه به هموگلوبین دارد و به اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن کمک می‌کند. مصرف کلروفیل در افراد مبتلا به کمبود هموگلوبین موجب کاهش علائم کم خونی می‌شود. بررسی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلروفیل به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن نیز کمک می‌کند.

۴- خواص کلروفیل برای پوست

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کلروفیل سلامت و جوانسازی پوست است. مصرف کلروفیل به بهبود زخم‌های پوستی کمک می‌کند و برای درمان آکنه و جوش‌های پوستی مفید است. استفاده از این ماده موجب کوچک شدن منافذ پوستی، کاهش قرمزی پوست، بهبود بافت کلی پوست و همچنین نرم و درخشان شدن پوست می‌شود.

۵- جلوگیری از سرطان

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلروفیل می‌تواند از بدن ما در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت کند و به درمان این بیماری نیز تا حد زیادی کمک کند.

۶- سم زدایی بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کلروفیل خوراکی می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و خطر بروز بیماری‌های مختلف و تومورها را در بدن کاهش دهد. کلروفیل دارای اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و از همین رو برای سم زدایی و دفع سموم مختلف از بدن مفید است.

۷- خواص کلروفیل برای لاغری

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید کلروفیل برای سلامتی بدن کاهش وزن و لاغری است. نتایج برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این ماده می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و موجب کاهش سطح کلسترول در بدن شود. مصرف این ماده موجب کاهش احساس گرسنگی می‌شود و به تعادل ترشح هورمون‌های مرتبط با احساس سیری کمک می‌کند.

۸- پاکسازی کبد

مصرف کلروفیل از سلول‌ها و بافت‌های بدن محافظت می‌کند و موجب پاکسازی کبد و حذف سموم از بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این ماده خطر آسیب‌های کبدی را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از سرطان کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مفید است.

۹- تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف کلروفیل به خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. استفاده از این ماده خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی را کاهش می‌دهد و برای سلامت عمومی بدن مفید است.

۱۰- کاهش باکتری‌های دهان

جالب است بدانید که مصرف کلروفیل از بد بو شدن دهان جلوگیری می‌کند و در کاهش باکتری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شوند، موثر است.

بیشتر بخوانید: انواع میوه و سبزیجات ضد پیری و اکسیر جوانی

نحوه مصرف کلروفیل چگونه است؟

همه گیاهان سبز رنگی که ما مصرف می‌کنیم، حاوی کلروفیل هستند. از بهترین منابع طبیعی کلروفیل می‌توان به اسفناج، یونجه، جعفری، گزنه، ریحان و جلبک دریایی اشاره کرد. امروزه برای جذب سریع‌تر و بیشتر اثرات این ماده در بدن از مکمل‌های کلروفیل که به صورت مایع یا پودر هستند، استفاده می‌شود.

این مکمل‌ها حاوی کلروفیلین هستند که یک شکل کلروفیل نیمه مصنوعی است که بانمک‌های مس سدیم ساخته می‌شود. برای مصرف کلروفیل باید آن را طبق دستورالعمل روی بسته بندی محصول مصرف کنید. به طور کلی دوزهای کلروفیل متفاوت هستند و برای مصرف کلروفیل مایع باید آن را با مقداری آب یا آبمیوه مخلوط و سپس میل کنید.

استفاده از پماد و کرم‌های کلروفیل نیز برای بهبود زخم و رفع مشکلات پوستی بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که مقدار مصرف هر نوع کلروفیل متفاوت است و از همین رو باید آن را طبق دوز مشخص شده مصرف کنید.

عوارض کلروفیل مایع

کلروفیل در مقادیر کم در مواد غذایی و سبزیجات یافت می‌شود، از همین رو اکثر افراد از مکمل‌های غذایی این ماده استفاده می‌کنند. به طور کلی مصرف کلروفیل هیچ عارضه‌ای برای بدن ندارد و اگر به اندازه مصرف شود، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

در برخی از افراد ممکن است مصرف این مکمل موجب مشکلات گوارشی، اسهال و زرد شدن رنگ مدفوع شود.استفاده موضعی از کلروفیل نیز ممکن است سبب خارش و سوزش پوست شود.مصرف بیش از اندازه کلروفیل می‌تواند موجب مسمومیت شود.از آن جایی که هنوز تحقیقات زیادی در مورد مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است، بهتر است در این دوران از این ماده استفاده نکنید.اگر از داروهای خاصی مثل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچ، آنتی هسیتامین‌ها، داروهای کاهنده کلسترول، دیورتیک‌ها، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و همچنین داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، نباید از کلروفیل خوراکی استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبررسی کردیم که کلروفیل چیست و چه فواید و مضراتی برای بدن دارد. به خاطر داشته باشید افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند، نباید این مکمل را مصرف کنند. اگر تجربه استفاده از کلروفیل را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

منابع:

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید