10 ترفند کلیدی برای مدیریت جذاب در برابر گپ‌زنی بی‌پایان کودکان

  • توسط: admin


پرحرفی کودکان دلایل متعددی دارد و در بسیاری از مواقع نشانه کنجکاوی و هوش زیاد کودک و در برخی مواقع نیز نشانه جلب توجه، حسادت و ترس کودک او است. اما پرحرفی کودکان نشانه چیست و چطور باید با آن برخورد کرد؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در آدرینبلاگ، علت روانشناسی پرحرفی کودکان را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهم که با پرحرفی کودکان چه کنیم.

علت پرحرفی کودکان چیست؟

پرحرفی کودکان مشکلی است که برخی مواقع موجب آشفتگی ذهنی والدین و بروز واکنش‌های منفی در آن‌ها می‌شود. هر چند پرحرفی کودکان همیشه غیرطبیعی نیست و گاهی اوقات نشان دهنده هوش سرشار و حس کنجکاوی زیاد کودک است، اما در برخی مواقع نیز نشان می‌دهد که کودک از مشکلی جدی رنج می‌برد و نیاز به توجه بیشتر یا درمان دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که اکثر کودکان پر حرف در آینده به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند. این کودکان در دوران تحصیل عملکرد بهتری دارند و معمولا از مهارت‌های کلامی بهتری نیز برخوردار هستند. از طرف دیگر کودکان پرحرف احتمالا در آینده به انسان‌هایی اجتماعی و پرانرژی تبدیل می‌شوند و پدر و مادرهای بهتری خواهند بود.

اما پرحرفی کودکان نشانه چیست و چرا برخی کودکان بیشتر از سایرین تمایل به حرف زدن دارند؟ در ادامه این بخش به دلایل پرحرفی کودکان اشاره شده است.

۱- کنجکاو بودن کودک

بیشتر روانشناسان معتقد هستند که کودکانی که دائما سوال می‌پرسند و زیاد حرف می‌زنند، حس کنجکاوی بسیار قوی دارند و دوست دارند سریع‌تر به پرسش‌هایی که در ذهن دارند، پاسخ بدهند. کنجکاوی زیاد کودک، نشانه باهوش بودن آن است و نشان می‌دهد که کودک شخصیت جستجوگری دارد.

۲- جلب توجه

یکی دیگر از دلایل پرحرفی کودکان، جلب کردن توجه دیگران است. در این شرایط معمولا زمانی که والدین در حال انجام کاری هستند و به کودک بی‌توجهی می‌کنند، او شروع به حرف زدن می‌کند. یا در جمع‌هایی که همه مشغول صحبت هستند، کودک مدام از مادر و پدر خود سوال می‌پرسد تا توجه آن‌ها را به خود جلب کند.

۳- بلند فکر کردن

جالب است بدانید که بسیاری از کودکان در سنین پایین بلند بلند فکر می‌کنند و هر چیزی که به ذهنشان می‌آید را در همان لحظه به زبان می‌آورند. این رفتار موجب بهبود مهارت‌های حل مسئله در کودک می‌شود و به کنترل نفس او نیز کمک می‌کند.

۴- ترس

اگر کودک در زمان خوابیدن یا انجام دادن کاری شروع به پر حرفی می‌کند و دائما با شما حرف می‌زند، ممکن است این موضوع به خاطر ترس باشد. کودکانی که از تنهایی می‌ترسند یا دوست ندارند در اتاق خواب خود تنها بخوابند، ممکن است شروع به پرحرفی کنند تا شما در کنار آن‌ها بمانید و با آن‌ها صحبت کنید.

۵- اختلال توجه و بیش فعالی

بیش فعالی یکی از بیماری‌های رایج در کودکان است که موجب بروز اضطراب و هیجان زیاد در کودک می‌شود. کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولا بیش از حد صحبت می‌کنند و وسط حرف دیگران شروع به حرف زدن می‌کنند.

در صورتی که کودک شما علاوه بر زیاد حرف زدن نشانه‌های دیگری از بیش فعالی را دارد، بهتر است از یک مشاوره برای درمان او کمک بگیرید.

۶- حسادت

زمانی که فرد جدیدی در جمع شما قرار گرفته است یا شما به فرد دیگری به جز کودک توجه می‌کنید، احتمالا کودک برای جلب توجه شما شروع به حرف زدن می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه با دروغ های کودکمان برخورد کنیم؟

اکثر کودکان بالای ۳ سال زمانی که حس کنند والدین آن‌ها به فرد دیگری حتی خواهر یا برادرشان بیشتر توجه می‌کنند، نسبت به او حسادت می‌کنند و ممکن است با حرف زدن زیاد سعی کنند تا توجه والدین را به سمت خودشان جلب کنند.

۷- اضطراب

برخی از کودکان اضطراب خود را با حرف زدن نشان می‌دهند. در این شرایط زمانی که کودک نسبت به موضوعی مضطرب است، شروع به حرف زدن و سوال پرسیدن می‌کند.

۸- هوش زیاد

بسیاری از کودکانی که در سنین پایین سوالات زیادی از والدین خود می‌پرسند و زیاد حرف می‌زنند، نه به مشکل رفتاری خاصی مبتلا هستند و نه استرس و اضطراب دارند. حرف زدن زیاد کودک ممکن است نشان دهنده تیزهوشی زیاد او باشد. در این شرایط کودک دوست دارد برای کسب اطلاعات بیشتر سوال بپرسد یا برای برقراری ارتباط با دیگران حرف بزند.

۹- اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا در برقراری ارتباط چشمی با دیگران دچار مشکل می‌شوند و روی یک موضوع خاص پافشاری زیادی دارند. این کودکان ممکن است بیش از حد در مورد یک مسئله صحبت کنند یا سوالات تکراری بپرسند که در این شرایط لازم است از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

۱۰- الگو گرفتن از والدین

اگر خودتان پرحرف و دائما در حال صحبت با دیگران هستید، پس طبیعی است که کودک هم مثل شما رفتار کند و زیاد حرف بزند. برای این که کودک شما تغییر کند، ابتدا باید عادت‌های ناپسند را در خودتان اصلاح کنید.

روش‌های مقابله با پرحرفی کودکان

هر چند در اکثر مواقع پرحرفی کودکان نیاز به درمان خاصی ندارد، اما اکثر والدین از سوال و جواب‌های زیاد کودک و پرحرفی او ابراز نارضایتی می‌کنند و از همین رو لازم است با روش‌های مقابله با این موضوع به طور کامل آشنایی داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش‌های برخورد با کودک پرحرف آشنا شوید.

۱- مواقعی که واقعا لازم است به کودک جواب دهید

در بسیاری از مواقع کودک در زمان بازی با خودش حرف می‌زند یا ممکن است در زمان نگاه کردن به تلویزیون فکر و هیجاناتش را بلند بیان کند، در این شرایط لازم نیست به او پاسخ بدهید. اما به خاطر داشته باشید زمانی که کودک در مورد مسئله‌ای از شما سوال می‌پرسد یا در مورد موضوعی با شما حرف می‌زند، باید با مهربانی به او جواب بدهید.

۲- به هیچ عنوان با لحن بد با کودک حرف نزنید

اگر کودک شما زیاد حرف می‌زند، شما حق ندارید به او بگویید که چقدر حرف می‌زنی یا از حرف زدن تو خسته شدم. این جملات منفی اثرات بدی بر روحیه کودک دارند و او را خجالت زده می‌کنند.

زمانی که کودک در حال حرف زدن است، اما زمان کافی برای گوش دادن به او ندارید، باید بگویید که عاشق گوش دادن به حرف‌هایش هستید، اما الان کارهای دیگری هم دارید که باید انجام دهید و بعد از نیم ساعت می‌توانید دوباره با هم حرف بزنید.

بیشتر بخوانید: ۶ راهکار موثر آموزش کنترل خشم به کودکان

مراقب لحن حرف زدنتان باشید، چون کودک احساس شما را از ظاهر و طرز حرف زدنتان متوجه می‌شود، پس با مهربانی و توجه با او صحبت کنید.

۳- به کودک کمک کنید تا ساکت ماندن را تمرین کند

برای این که کودک شما ساکت ماندن را تمرین کند، باید یک ساعاتی از روز را مشخص کنید و در این ساعات به او بگویید که هیچ حرفی نزنیم و مثلا نقاشی بکشیم یا بازی کنیم. به تدریج زمان ساکت ماندن را بیشتر کنید تا کودک برای مدت زمان بیشتری سکوت را تمرین کند.

۴- از کتاب‌های مفید کمک بگیرید

برای این که کودک یاد بگیرد، علاوه بر حرف زدن باید به دقت به حرف‌های طرف مقابل گوش کند، سعی کنید از کتاب‌های مفید کمک بگیرید. می‌توانید به صورت غیرمستقیم به کودک یاد بدهید که زیاد حرف زدن کار جالبی نیست و او باید لحظاتی از روز را بدون حرف زدن یا گوش دادن به حرف‌های دیگران سپری کند.

۵- برای کودک وقت بگذارید

بهتر است هر روز، زمان خاصی را برای وقت گذرانی با کودک اختصاص دهید و با او بازی کنید یا برایش کتاب بخوانید. به عنوان والدین باید به نیازهای کودک توجه کنید و ساعاتی از روز را در کنار کودک باشید. با این روش کودک احساس اضطراب، تنهایی یا نگرانی نخواهد داشت و نیازی ندارد برای جلب توجه شما پرحرفی کند.

۶- کودک را به یادگیری مهارت‌ها جدید تشویق کنید

کودک را در کلاس‌های آموزشی ثبت نام کنید تا مهارت‌هایی مثل نقاشی، ورزش، شطرنج و یاد گرفتن یک موسیقی را یاد بگیرد. شرکت کردن در این کلاس‌ها به کودک یاد می‌دهد تا به موقع صحبت کند و زمان زیادی از روز را برای یاد گرفتن و آموزش سپری کند.

هر چند پرحرفی کودکان در ظاهر بسیار شیرین و دوست داشتنی به نظر می‌رسد، اما زمانی که مشغول به انجام کاری هستید و زمان کافی برای گوش دادن به حرف‌های او را ندارید، تبدیل به یک مشکل بزرگ خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که حرف زدن، یک مهارت اجتماعی قوی است که به کودک کمک می‌کند تا در آینده اعتماد به نفس بیشتری دارد و راحت‌تر در جمع صحبت کند. اما اگر حرف زدن کودک، بیشتر از حد طبیعی است، می‌توانید با کمک گرفتن از راهکارهایی که ارائه شد، این موضوع را کنترل کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید