برای جمعه شب چه دلپذیرترین شامی بپزم؟ (۱۸ خرداد)

  • توسط: admin


امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هجدهمین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از آدرینبلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه پیشنهاد خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

پیشنهاد ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قیمه نثار قزوینی

همانطور که می‌دانید قیمه‌ها انواع مختلفی دارند اما ماده اصلی آن‌ها گوشت، لپه، رب گوجه‌ فرنگی و پیاز است. اما در شهرهای مختلف قیمه‌ها از نظر دستور پخت، مواد اولیه و آماده شدن اندکی متفاوت‌تر هستند. قیمه نثار نیز یکی از انواع قیمه‌های بسیار خوشمزه است که اصالت آن به قزوین برمی‌گردد.

برای تهیه این قیمه خوشمزه باید از موادی همچون گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک استفاده کنید که در صورت تمایل می‌توانید با این مواد برنج را نیز دیزاین کنید.

مراحل تهیه قیمه نثار قزوینی

مراحل تهیه قیمه نثار قزوینی به شرح زیر است:

ابتدا پیازها را شسته و سپس آن را نگینی و به صورت یکدست خرد کنید.وقتی پیازها کاملا خرد و یکدست شدند، درون قابلمه‌ای که روی گاز گذاشتید و زیر آن روشن است، کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن کامل روغن، پیازهای نگینی برای قیمه نثار را داخل قابلمه ریخته و مرتب هم بزنید تا پیازها نسوزند و کاملا طلایی شوند.در این مرحله تکه گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و اندکی تفت بدهید تا بوی زهم گوشت از بین برود و کمی رنگ گوشت تغییر کند.د‌ر ادامه رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید و کاملا با گوشت‌های قیمه نثار تفت بدهید. اجازه دهید رنگ رب گوجه عوض شود و از رنگ قرمزی در بیاید.

برای ادامه رسپی این خورشت خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه قیمه نثار قزوینی کلیک کنید.

۲- کیک گوشت

وقتی اسم کیک به گوشمان می‌‌خورد، فکر ما به سمت کیک‌های شیرین و خوشمزه که به عنوان دسر سرو می‌شوند، می‌رود. اما در دنیای آشپزی انواع کیک شور نیز داریم که به عنوان پیش غذا و یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شوند.

کیک گوشت نیز یکی از انواع کیک‌های شور به حساب می‌آید که برای تهیه آن شکر حذف شده و از مواد اولیه‌ ساده نظیر تخم مرغ، آرد، سبزیجات، گوشت و… استفاده می‌شود. 

مراحل تهیه کیک گوشت

مراحل تهیه کیک گوشت به شرح زیر است:

ابتدا پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت می‌دهیم، وقتی کمی پیازها سبک و عطر آن آزاد شد، گوشت چرخ‌ کرده را به آن اضافه می‌کنیم و مجددا با حرارت ملایم تفت می‌دهیم. حتما با ضربه‌های قاشق، گوشت چرخ کرده را از هم باز کنید تا داخل آن تکه‌های گوشت گلوله گلوله باقی نماند. وقتی رنگ گوشت کمی برگشت و تفت خورد، قارچ‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و زیر حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا از آب انداختن قارچ جلوگیری کند.بعد از تفت خوردن قارچ، ادویه‌ها را که شامل فلفل، نمک، پودر سیر، پودر آویشن و زردچوبه می باشد، به آن اضافه می‌کنیم.بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها، فلفل دلمه‌ای نگینی شده و ذرت را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را نیز تفت می‌دهیم. نگران پختن مواد در مایه گوشت نباشید؛ مرحله دوم پخت در فر انجام می‌شود.حال تمامی مواد را به یک سمت ظرف مننقل می‌کنیم و رب را کنار ماهیتابه کمی تفت می‌دهیم و بعد با کل مواد ترکیب می‌‌کنیم تا مجددا با مواد تفت بخورد. اینکار باعث می‌شود بوی خامی رب بهتر گرفته شود. 

برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه کیک گوشت کلیک کنید.

۳- کدو شکم پر

کدو سبز از سبزیجات پر خاصیت و مفید است که این روزها علی رغم خواص بسیار زیادی که دارد خیلی کمتر در سبد غذایی خانوار یافت می‌شود! از این صیفی یا سبزی مقوی و مفید به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که از جمله این موارد می‌توان به کدو شکم پر اشاره کرد.

کدو شکم پر را می‌توانید به عنوان یک غذای کامل برای شام امشب تهیه و مصرف کنید یا اینکه برای پیش غذا تدارک ببییند و به عنوان پیش غذا حتی در مهمانی‌ها سرو کنید.

مراحل تهیه کدو شکم پر

مراحل تهیه کدو شکم پر به شرح زیر است:

برای تهیه کدو شکم پر، ابتدا کدوها را کامل بشویید و پوست بگیرید. در صورت تمایل حتی با پوست می‌توانید استفاده کنید. کدوها را از وسط برش دهید. سپس به وسیله قاشق یا اسکوپ بستنی داخل کدوها را خارج کنید.دقت کنید که لبه‌های انتهایی کدوها را برش ندهید تا به اصطلاح سر و ته کدوها باز بماند! چون در این صورت بعد از ریختن مواد میانی، داخل شکم کدوها، ممکن است مواد بیرون بریزید و به خوبی داخل کدوها نماند.وقتی داخل کدوها را خالی کردید، آن‌ها را به کمی روغن زیتون آغشته کنید. مواد کدو را که از مرکز کدوها خارج کردید دور نریزید و نگه دارید. چون برای پخت مواد گوشتی به آن نیاز دارید! آن‌ها را با چاقوی تیز برش‌های کوچک‌تر بزنید و کنار بگذارید.کدوهایی که داخلشان را خالی کردید را داخل سینی فر یا ظرفی که مقاوم به حرارت فر باشد قرار دهید. سپس روی کدوهایی که شکمش را خالی کردید کمی نمک، فلفل سیاه و آویشن بپاشید. ظرف محتوای کدوها را کنار بگذارید.حال برای تهیه مواد داخلی و شکم کدوها، پیاز و سیر را خرد کنید. 

برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و متفاوت روی لینک طرز تهیه کدو شکم پر کلیک کنید.

۴- فلافل با گوشت چرخ کرده

فلافل یکی از ساندویچ‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که اصالت آن به لبنان و در ایران به خوزستان برمی‌گردد و با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی قابل تهیه و آماده سازی است.

در تهیه مواد اولیه و اصلی فلافل اضافه کردن سیب‌ زمینی، انواع سبزیجات معطر، گوشت، گوجه فرنگی و ادویه‌های منحصر به فرد و محلی باعث شده که این غذای ساده نیز در طعم‌های متفاوتی تهیه و طبخ شود؛ در حالی که عضو اصلی، ثابت و مهم انواع فلافل نخود است.

مراحل تهیه فلافل با گوشت چرخ کرده

مراحل تهیه فلافل خانگی با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحلی که در تهیه انواع فلافل باید رعایت کنید خیساندن نخود از یک تا دو روز قبل از پختن است. پس در اولین مرحله نخود را با مقداری آب گرم مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بخیسانید و هر چند ساعتی یک بار آب روی نخود‌ها را دور ریخته و آب تازه روی آن‌ها بریزید. (می‌توانید از نخود خیسانده شده از قبل و آماده در فریزر نیز استفاده کنید)اکنون درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را درون تابه بریزید و مقداری تفت دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.حال گوشت چرخ کرده را به آن بیفزایید و در حد چند دقیقه گوشت را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در همین مرحله به مقدار دلخواه زردچوبه، فلفل قرمز و نمک را به محتوای درون تابه اضافه کنید و ترکیب را به هم زنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شوند. تابه را از روی حرارت برداشته و به آن زمان دهید تا خنک شود.در ادامه نخودهای پوست گرفته شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر پوست گرفته شده، جعفری ساطوری شده، بیکینگ پودر و آرد نخودچی را درون میکسر یا غذاساز بریزید و به خوبی تمام مواد را با هم آسیاب کنید.سپس مواد آسیاب شده را به ظرف مناسبی منتقل کنید و در همین مرحله آب ولرم را کم کم به محتوای آسیاب شده اضافه و مرتب ترکیب را به هم زنید.

برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه فلافل خانگی با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

۵- سیب زمینی نودلی

سیب‌ زمینی نودلی یکی از انواع فینگر فودهای بسیار خوشمزه و جذابی است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. سیب‌ زمینی نودلی، ترکیبی از مواد کوکو سیب‌ زمینی و نودل با طعم و ظاهری متفاوت است. سیب‌ زمینی نودلی را به‌ عنوان فینگر فود در وعده شام یا یک میان وعده سالم و خوشمزه می‌توانید نوش جان کنید.

مراحل تهیه سیب زمینی نودلی

مراحل تهیه سیب زمینی نودلی به شرح زیر است:

ابتدا سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید. آن‌ها را درون قابلمه مناسبی قرار دهید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید به اندازه ای که ۱ بند انگشت آب روی سیب زمینی‌ها را بگیرد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و حرارت را زیاد کنید تا به نقطه جوش رسد. درب قابلمه را ببندید و ۲۵-۳۰ دقیقه زمان دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند و به خوبی نرم شوند.سیب زمینی‌های پخته شده را از روی حرارت بردارید و‌ کنار گذارید تا خنک شوند.پوست آن‌ها را بگیرید و سپس با کمک چنگال، رنده یا گوشتکوب سیب زمینی‌ها را به شکل پوره تبدیل کنید. (توجه داشته باشید سیب زمینی‌ها باید کاملا خنک شوند سپس آن‌ها را له کنید زیرا در صورتی که سیب زمینی‌ها داغ باشند و پوره یا رنده شوند حالت کشسانی و چسبندگی به خود میگیرند.)پیاز‌های خرد شده و جعفری ساطوری خرد شده را به پوره سیب زمینی اضافه کنید و‌ کمی مواد را بهم زنید.

برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه سیب زمینی نودلی کلیک کنید. 

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینلیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید