راز شیرینی‌های طبیعی: کشف فواید و کاربردهای شگفت‌انگیز شکر سرخ!

  • توسط: admin


شکر سرخ یا شکر طبرزد یک نوع شکر طبیعی است که طعم شیرین و مطبوعی دارد و برای تهیه آن از شیره نیشکر خالص استفاده می‌شود و از همین رو این شکر فواید زیادی دارد. در این مقاله از آدرینبلاگ می‌توانید با خواص شکر سرخ و نکاتی مهم در مورد مصرف این شکر آشنا شوید.

شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ یا شکر قرمز که به عنوان طبرزد نیز شناخته می‌شود، یک نوع شکر طبیعی است که از ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش استفاده می‌شد. این شکر با حرارت دادن نیشکر روی حرارت و سرخ شدن تهیه می‌شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

برای تهیه این شکر از هیچگونه ماده شیمیایی و افزودنی استفاده نمی‌شود و از همین رو کلیه املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های این شکر حفظ می‌شود. شکر طبرزد یعنی شکری که دستکاری نشده یا ملاس خود را از دست نداده است.

طبع این شکر گرم و تر است و از همین رو مصرف آن برای رفع سردی و بلغم نیز مفید است. امام رضا می‌فرمایند که برای درمان کامل بلغم می‌توانید از شکر طبرزد استفاده کنید. در ۴۰ سال گذشته مصرف شکر سرخ بسیار کم شده و شکر سفید جای خود را به آن داده است.

برای تهیه شکر سفید مواد شیمیایی متفاوتی به شکر سرخ اضافه می‌کنند و از همین رو مصرف شکر سفید موجب تغییر آنزیم‌های خون، چرب شدن کبد و افزایش غلظت خون می‌شود.

شکر سرخ چطور تهیه می‌شود؟

برای تهیه شکر سرخ ابتدا نیشکر را از مزارع جدا می‌کنند و بعد آب نیشکر را توسط دستگاه آبگیری می‌گیرند. در ادامه آن را در قابلمه‌های بزرگ مسی می‌ریزند و برای ۲ تا ۳ ساعت می‌جوشانند.

در این مدت باید مدام شیره نیشکر هم زده شود تا ته نگیرد و سر نرود. بعد از چند ساعت جوشیدن شکر سرخ آماده می‌شود. ظاهر این شکر شبیه به حلوا است. بعد از این که شکر سرخ آماده شد، آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم و آماده مصرف می‌کنند.

خواص شکر سرخ

شکر سرخ خالص‌ترین، طبیعی‌ترین و سالم‌ترین نوع شکر است که از نیشکر خالص تهیه می‌شود. این شکر فواید زیادی دارد و برعکس شکر قهوه‌ای که در کارخانه‌ها تهیه می‌شود، بدون مواد شیمیایی آماده می‌شود.

ساکارز شکر قرمز کمتر از شکر سفید و قرمز است و از همین رو طعم شکر قرمز شبیه به عسل است و مزه آن نیز با شکر سفید و قهوه‌ای تفاوت‌های زیادی دارد. در ادامه این بخش به برخی از خواص شکر سرخ اشاره شده است.

۱- جلوگیری از پوکی استخوان

شکر سرخ حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و از همین رو مصرف این شکر به تقویت استخوان‌ها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها کمک می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این شکر از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و برای سلامت استخوان‌ها مفید است. در قدیم برای درمان پوکی استخوان از ترکیب مغزهای پودر شده با مقداری شکر سرخ استفاده می‌شد.

۲- بهبود رشد کودکان

شکر سرخ سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف است و از همین رو مصرف آن برای کودکان ضروری است. مصرف این شکر به افزایش رشد استخوان‌ها و همچنین قد کشیدن کودکان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: شکر قهوه‌ای بخوریم یا شکر سفید؟

۳- درمان یبوست

یبوست یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی است که موجب بروز مشکلاتی جدی در سلامت می‌شود. شکر سرخ میزان فیبر زیادی دارد و از همین رو برای درمان یبوست مفید است. استفاده از شکر سرخ به درمان مشکلات گوارشی، یبوست و دل پیچه در نوزادان کمک می‌کند.

طریقه مصرف شکر سرخ برای یبوست بسیار راحت است. برای درمان یبوست در کودکان و بزرگسالان باید مقداری شکر سرخ را با کمی آب جوشیده ولرم ترکیب و سپس مصرف کنید.

۴- افزایش میل جنسی

شکر خام یا شکر سرخ سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های متنوع است و از همین رو استفاده از این شکر به افزایش میل جنسی و همچنین افزایش انرژی کمک می‌کند.

۵- درمان کم خونی

شکر سرخ سرشار از آهن است و از همین رو مصرف این شکر به درمان کم خونی و تامین آهن مورد نیاز بدن کم می‌کند. اگر به کم خونی مبتلا هستید، می‌توانید برای درمان این مشکل از شکر سرخ در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۶- درمان گرفتگی صدا

برای باز شدن گلو و رفع گرفتگی صدا می‌توانید یک قاشق شکر سرخ را در آب گرم یا ولرم حل کنید و بعد آن را بنوشید تا گرفتگی صدای شما برطرف شود.

۷- درمان سرماخوردگی

شکر سرخ مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی دارد و از طرف دیگر مصرف آن به بهبود گلودرد و گرفتگی صدا نیز کمک می‌کند. برای درمان سرماخوردگی و رفع التهاب گلو می‌توانید مقداری شکر را در آب گرم حل کنید و بعد بنوشید.

۸- سلامت قلب و عروق

شکر سرخ حاوی پتاسیم است و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این ماده برای سلامت قلب و همچنین متعادل شدن املاح و الکترون‌های بدن ضروری است.

مصرف شکر سرخ موجب تنظیم فشار خون و همچنین سلامت قلب می‌شود. به خاطر داشته باشید که شکر سرخ قند بالایی دارد و از همین رو افرادی که به دیابت مبتلا هستند، نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای شگفت‌انگیز ترک شکر و قند

۹- تسکین دردهای قاعدگی

شکر سرخ پتاسیم زیادی دارد و از همین رو مصرف آن به شل شدن عضلات و رفع گرفتگی‌های شکم در دوران قاعدگی کمک می‌کند. برای تسکین دردهای قاعدگی می‌توانید روزانه مقداری شکر سرخ را همراه با چای نعنا یا چای زنجبیل میل کنید.

۱۰- کاهش وزن

شکر سرخ کالری بسیار پایینی نسبت به شکر سفید دارد و از طرف دیگر مواد مغذی، فیبر و املاح این شکر بسیار بیشتر است. جایگزین کردن شکر سرخ به جای شکر سفید، می‌تواند به کاهش وزن و پیشگیری از چاقی می‌شود.

۱۱- مفید در دوران بارداری

مصرف شکر سرخ در دوران بارداری موجب تامین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. از همین رو بهتر است در این دوران به جای شکر سفید از شکر سرخ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آیا چیزی به نام قند سالم وجود دارد؟

۱۲- رفع بلغم

شکر سرخ بلغم را درمان می‌کند و برای رفع سردی بدن مفید است. افرادی که طبع آن‌ها بلغمی و سرد است، می‌توانند از شکر سرخ در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

شکر سرخ را چگونه مصرف کنیم؟

کشت نیشکر در ایران به دوران پیش از ساسانیان باز می‌گردد. امروزه نیشکر در خوزستان و استان‌های شمالی به خصوص مازندران کشت می‌شود. طریقه مصرف شکر سرخ بسیار ساده است و در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های مصرف این شکر آشنا شوید.

می‌توانید از شکر سرخ به جای قند و شکر در کنار چای و دمنوش استفاده کنید.می‌توانید از این شکر برای شیرین کردن انواع دسر، شیرینی و مربا استفاده کنید.از کف ایجاد شده روی شکر سرخ یا طبرزد ماده‌ای استخراج می‌شود که می‌توان آن را همراه با نان برای صبحانه مصرف کرد.

اگر تجربه استفاده از این شکر را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را در این مطلب از مجله آشپزی آدرینبا ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در ادامه این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد شکر سرخ اشاره شده است.

مضرات شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ فواید زیادی دارد، اما این شکر حاوی مقدار زیادی قند است و از همین رو مصرف زیاد آن برای افراد دیابتی و کسانی که قند خون بالایی دارند، خطرناک است. مصرف بیش از حد این شکر موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی، افزایش کلسترول بد خون و همچنین چاقی می‌شود. از دیگر مضرات این شکر می‌توان به پوسیدگی دندان‌ها و همچنین بروز مشکلات ریوی اشاره کرد.

طعم شکر سرخ چگونه است؟

طعم شکر سرخ شیرین و مطبوع است و مزه آن شباهت زیادی به عسل دارد.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید