اشک‌هایی که دریا می‌شوند: فیلم‌هایی که قلب شما را به گریه وادار می‌کنند

  • توسط: admin


سینما، آینه‌ای تمام‌نما از زندگی، با تمام فراز و نشیب‌ها، شادی‌ها و غم‌ها، عشق‌ها و جدایی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها است. در میان انبوه فیلم‌های ساخته شده در ژانرهای مختلف، برخی آثار با روایت داستان‌های غم‌انگیز و تأثیرگذار، قلب تماشاگران را به درد می‌آورند و اشک را بر گونه‌هایشان جاری می‌کنند.

در این مقاله از مجله‌ی اینترنتی اُکالا بلاگ، به سفری در دنیای غم‌انگیزترین فیلم‌های جهان می‌پردازیم.

۱- فهرست شیندلر (Schindler’s List)

سال تولید: ۱۹۹۳کارگردان: استیون اسپیلبرگنویسنده: توماس کنیلی، استیون زایلیانبازیگران: لیام نیسون، رالف فاینز، بن کینگزلی، کارولین گودالژانر: زندگینامه‌ای، درام، تاریخیامتیاز (IMDB): ۹.۰مدت‌زمان: ۳ ساعت و ۱۵ دقیقهگروه سنی: R

“فهرست شیندلر” فیلمی درام تاریخی محصول ۱۹۹۳ است که بر اساس رمان غیرداستانی کشتی شیندلر اثر توماس کنیلی ساخته شده است. این فیلم داستان واقعی اسکار شیندلر، یک تاجر آلمانی، را روایت می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم جان بیش از ۱۰۰۰ پناهنده یهودی لهستانی را از هولوکاست نجات داد. “فهرست شیندلر” برنده ۷ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است.

خلاصه داستان

اسکار شیندلر، یک تاجر آلمانی فرصت‌طلب، در سال ۱۹۳۹ با اشغال کراکوف لهستان توسط آلمان نازی، به دنبال ثروت به آنجا می‌رود. او با برقراری روابط با مقامات نازی، کارخانه‌ای برای تولید ظروف آشپزخانه راه‌اندازی می‌کند و از یهودیان محلی به‌عنوان کارگر با دستمزد پایین استفاده می‌کند.

با گذشت زمان، شیندلر شاهد ظلم و ستم وحشتناکی که نازی‌ها بر یهودیان روا می‌دارند، می‌شود و وجدان او به‌تدریج بیدار می‌شود. او با کمکِ حسابدار یهودی خود، ایزاک اشترن، فهرستی از یهودیان کارخانه خود تهیه می‌کند و با رشوه‌دادن به مقامات نازی، جان آنها را از قتل‌عام نجات می‌دهد. شیندلر با وجود خطرات فراوان، به تلاش‌های خود برای نجات یهودیان ادامه می‌دهد و حتی کارخانه خود را به اردوگاه کار اجباری تبدیل می‌کند تا از افراد بیشتری محافظت کند.

۲- فارست گامپ (Forrest Gump)

سال تولید: ۱۹۹۴کارگردان: رابرت زمکیسنویسنده: وینستون گروم، اریک راثبازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلدژانر: درام، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۸.۸مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲۲ دقیقهگروه سنی: PG-13

“فارست گامپ” فیلمی درام با رگه‌هایی از غم همراه با لحظاتی کمدی است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته وینستون گروم ساخته شده است. این فیلم داستان چندین دهه از زندگی فارست گامپ را روایت می‌کند، مردی ساده‌دل با ضریب هوشی پایین که شاهد رویدادهای مهم تاریخی ایالات متحده در قرن بیستم است. “فارست گامپ” برنده ۶ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای تام هنکس، شد.

خلاصه داستان

فارست گامپ که در آلاباما بزرگ می‌شود، با وجود چالش‌های متعددی که در زندگی با آنها روبرو می‌شود، با خوش‌بینی و سادگی ذاتی خود، بر آنها غلبه می‌کند. فارست در دوران کودکی با جنی کوران دوست می‌شود و این دوستی تا بزرگسالی آنها ادامه می‌یابد.

فارست به ارتش می‌پیوندد و در جنگ ویتنام خدمت می‌کند. پس از جنگ، او در زمینه‌های مختلفی از جمله تنیس‌روی‌میز، کشتی میگو و شرکت کامپیوتری موفق می‌شود. فارست در طول زندگی خود شاهد رویدادهای مهم تاریخی ایالات متحده در قرن بیستم از جمله ترور جان اف. کندی، رسوایی واترگیت و ظهور جنبش ضد جنگ ویتنام است. او با شخصیت‌های مشهوری مانند ریچارد نیکسون، جان لنون و الویس پریسلی ملاقات می‌کند. با وجود تمام موفقیت‌هایش، فارست همیشه دلتنگ جنی است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های تام هنکس!

۳- دیوانه از قفس پرید (پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته) (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

سال تولید: ۱۹۹۴کارگردان: میلوش فورمننویسنده: لورنس هاوبن، بو گلدمن، کن کیسیبازیگران: جک نیکلسون، لوئیز فلچر، مایکل بریمن، پیتر بروکوژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۷مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقهگروه سنی: R

“دیوانه از قفس پرید” درام روان‌شناختی که بر اساس رمانی به همین نام نوشته کن کیسی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است. این فیلم داستان رندال مک‌مورفی را روایت می‌کند، مردی که به جرم فرار از کار اجباری در زندان به بیمارستان روانی فرستاده می‌شود.

خلاصه داستان

رندال مک‌مورفی، مردی سرکش و آزادی‌خواه، به بهانه بیماری روانی به بیمارستان روانی فرستاده می‌شود. او که از نظم و انضباط خشک بیمارستان متنفر است، سعی می‌کند با شوخی و شیطنت، روحیه‌ای شاد و سرزنده در بین بیماران ایجاد کند.

مک‌مورفی با پرستار رَچِد، زنی سخت‌گیر و بی‌رحم که با ظلم و ستم خود بیماران را تحت کنترل دارد، درگیر می‌شود. او با کمک دیگر بیماران، سعی می‌کند قوانین بیمارستان را زیر پا بگذارد و آزادی را به ارمغان بیاورد. اما تلاش‌های مک‌مورفی با مقاومت سرسختانه پرستار رچِد روبرو می‌شود. او که از قدرت و موقعیت خود سوءاستفاده می‌کند، برای سرکوب مک‌مورفی و حفظ نظم و انضباط بیمارستان از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. در نهایت، مک‌مورفی در نبردی ناامیدانه با پرستار رچِد و سیستم فاسد بیمارستان روبرو می‌شود. او که از شکنجه‌های روحی و جسمی به ستوه می‌آید.

۴- مسیر سبز (The Green Mile)

سال تولید: ۱۹۹۹کارگردان: فرانک دارابونتنویسنده: استفن کینگ، فرانک دارابونتبازیگران: تام هنکس، مایکل کلاک دانکن، دیوید موریس، بانی هانتژانر: جنایی، درام، فانتزیامتیاز (IMDB): ۸.۶مدت‌زمان: ۳ ساعت و ۹ دقیقهگروه سنی: R

“مسیر سبز” فیلمی درام و فانتزی، به کارگردانی فرانک دارابونت، بر اساس رمانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شده است. دارابونت و کینگ بعدها شاهکار دیگر سینما “رستگاری از شاوشنگ” را ساختند. “مسیر سبز” داستان پل اجکام، یک نگهبان زندان را روایت می‌کند که در دهه ۱۹۳۰ در بخش محکومین به اعدام زندان کار می‌کند.

خلاصه داستان

پل اجکام، مردی میان‌سال، در خانه سالمندان به یاد خاطرات دوران جوانی خود در زندان می‌افتد. او داستان جان کافی، مردی سیاه‌پوست و غول‌پیکر را تعریف می‌کند که به جرم قتل دو دختربچه به اعدام محکوم شده بود.

پل در ابتدا از جان وحشت دارد، اما به‌تدریج با او صمیمی می‌شود و متوجه معجزه شفابخش او می‌شود. جان با وجود قدرت خارق‌العاده‌اش، روحی غمگین و رنجور دارد و از اعدام قریب‌الوقوع خود وحشت دارد. پل که تحت تاثیر شخصیت جان قرار گرفته، سعی می‌کند به او کمک کند تا از اعدام نجات یابد. او با کمک دیگر نگهبانان زندان، شواهدی را جمع‌آوری می‌کند که نشان می‌دهد جان بی‌گناه است.

مسیر سبز فیلمی تاثیرگذار و احساسی است که به موضوعاتی مانند مرگ، زندگی، معجزه و امید می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های درام جهان

۵- تاریخ مجهول آمریکا (American History X)

سال تولید: ۱۹۹۸کارگردان: تونی کینویسنده: دیوید مک‌کنابازیگران: ادوارد نورتون، ادوارد فرلانگ، بورلی دی‌آنجلو، جنیفر لینژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۹ دقیقهگروه سنی: R

“تاریخ مجهول آمریکا” فیلمی درام و جنایی، به کارگردانی تونی کی و نویسندگی دیوید مک‌کنا است. این فیلم داستان درک وینیارد را روایت می‌کند، یک جوان نژادپرست که پس از قتل پدرش توسط دو مرد سیاه‌پوست، به گروه‌های نژاد پرست افراطی می‌پیوندد.

خلاصه داستان

درک وینیارد، جوانی سفیدپوست، شاهد قتل پدرش توسط دو مرد سیاه‌پوست است. این اتفاق باعث می‌شود که او به‌شدت از سیاه‌پوستان متنفر شود و به گروه‌های نژاد پرست افراطی بپیوندد. درک به‌سرعت در این گروه‌ها ترقی می‌کند و به یکی از خشن‌ترین و بی‌رحم‌ترین اعضای آنها تبدیل می‌شود.

سال‌ها بعد، درک به جرم قتل دو مرد سیاه‌پوست به زندان محکوم می‌شود. در زندان، درک با واقعیت‌های تلخی از نژادپرستی و خشونت روبرو می‌شود. او شاهد ظلم و ستمی است که بر زندانیان سیاه‌پوست روا می‌شود و به‌تدریج از باورهای نژادپرستانه خود دست می‌کشد.

در همین زمان، برادر کوچک‌تر درک، دنی، نیز تحت تاثیر گروه‌های نژادپرست قرار گرفته و به دنبال هویت خود می‌گردد. درک که از سرنوشت برادرش نگران است، سعی می‌کند از او در برابر خطرات نژادپرستی محافظت کند.

۶- مرثیه‌ای بر یک رویا (Requiem for a Dream)

سال تولید: ۲۰۰۰کارگردان: دارن آرونوفسکینویسنده: هوبرت سلبی جونیور، دارن آرونوفسکیبازیگران: الن برستین، جرد لتو، جنیفر کانلی، مارلون وینسژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقهگروه سنی: NC-17

“مرثیه‌ای بر یک رویا” فیلمی درام روان‌شناختی محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی دارن آرونوفسکی است که بر اساس رمانی به همین نام از هوبرت سلبی جونیور ساخته شده است. این فیلم داستان چهار شخصیت را به صورت جداگانه اما به هم پیوسته روایت می‌کند که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر، زندگیشان رو به نابودی می‌رود.

خلاصه داستان

هری گلدفارب: مردی معتاد به هروئین است که تمام روز خود را صرف تهیه مواد مخدر و توهم‌زایی می‌کند. او در توهمات خود، رویای ثروتمند شدن و زندگی در یک آپارتمان مجلل را در سر می‌پروراند.سارا گلدفارب: مادر هری، زنی تنها و افسرده است که برای رهایی از غم و تنهایی خود به قرص‌های مسکن اعتیاد پیدا می‌کند. او در توهمات خود، رویای حضور در یک برنامه تلویزیونی و مشهور شدن را می‌بیند.ماریون سیلور: دختری جوان و زیبا است که به دنبال عشق و محبت می‌گردد. او برای جلب‌توجه افراد، به هروئین و کوکائین اعتیاد پیدا می‌کند.تایرون لاو: دوست دوران کودکی ماریون است که به دلیل اعتیاد به کوکائین، شغل خود را ازدست‌داده و به خلاف‌کاری روی آورده است. او در توهمات خود، رویای ثروتمند شدن و انتقام گرفتن از کسانی که به او ظلم کرده‌اند را در سر می‌پروراند.

مرثیه‌ای بر یک رؤیا فیلمی تلخ و تاریک است که به زوایای پنهان اعتیاد و پیامدهای مخرب آن می‌پردازد. این فیلم با به‌تصویرکشیدن سرنوشت تراژیک شخصیت‌های داستان، هشداردهنده‌ای برای کسانی است که درگیر اعتیاد به مواد مخدر هستند.

۷- درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

سال تولید: ۲۰۰۴کارگردان: میشل گوندرینویسنده: چارلی کافمن، میشل گوندری، پی‌یر بیستموثبازیگران: جیم کری، کیت وینسلت، تام ویلکینسون، گری رابرت بایر، الیجا وودژانر: درام، عاشقانه، علمی-تخیلیامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقهگروه سنی: R

“درخشش ابدی یک ذهن پاک” یا “آفتاب ابدی یک ذهن پاک”،  فیلمی درام و علمی-تخیلی به کارگردانی میشل گوندری و نویسندگی چارلی کافمن است. این فیلم داستان جوئل و کلمنتاین را روایت می‌کند که پس از جدایی، خاطرات یکدیگر را از طریق یک روش درمانی علمی-تخیلی پاک می‌کنند.

خلاصه داستان

جوئل و کلمنتاین زوجی هستند که رابطه‌شان به بن‌بست رسیده است. آنها پس از یک جدایی پرمشقت، تصمیم می‌گیرند تا خاطرات یکدیگر را از طریق یک روش درمانی علمی-تخیلی به نام “لاکونا” پاک کنند.

در حین این فرایند، جوئل و کلمنتاین در اعماق ذهن خود با یکدیگر روبرو می‌شوند و سعی می‌کنند از پاک‌شدن خاطراتشان جلوگیری کنند. آنها به‌تدریج متوجه می‌شوند که هنوز عاشق یکدیگر هستند و حاضر نیستند خاطرات مشترکشان را از دست بدهند. اما با وجود تلاش‌های آنها، فرایند پاک‌کردن خاطرات به طور کامل انجام می‌شود و جوئل و کلمنتاین هیچ خاطره‌ای از یکدیگر ندارند.

مدتی بعد، جوئل به طور تصادفی با کلمنتاین در یک کتاب‌فروشی ملاقات می‌کند. آنها هیچ شناختی از یکدیگر ندارند، اما به طور عجیبی به یکدیگر جذب می‌شوند. جوئل که هنوز تحت تاثیر خاطرات پاک‌شده‌اش است، تصمیم می‌گیرد تا دوباره با کلمنتاین آشنا شود. او وانمود می‌کند که آنها برای اولین‌بار همدیگر را ملاقات می‌کنند و سعی می‌کند رابطه‌ای جدید با او بسازد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های عاشقانه جهان

مشاهده فیلم‌های غم‌انگیز سفری در دنیای تاریکی و اندوه است. داستان‌های دلخراش و شخصیت‌های رنج‌دیده، تماشاگران را به اعماق تاریکی و اندوه می‌کشانند و طیف وسیعی از احساسات را برمی‌انگیزند.

از درام‌های عاشقانه‌ای که به جدایی و مرگ می‌پردازند تا داستان‌های حزن‌انگیز از جنگ و فقر و بیماری، این فیلم‌ها به ما یادآوری می‌کنند که زندگی همیشه پر از شادی و خوشبختی نیست. اما حتی در تاریک‌ترین لحظات نیز، می‌توان کورسوی امیدی را یافت و از قدرت عشق، فداکاری و تاب‌آوری انسان درس گرفت. غم‌انگیزترین فیلم‌های جهان، نه‌تنها سرگرم‌کننده نیستند، بلکه می‌توانند تجربه تماشایی دشواری برای مخاطبان باشند.

امیدواریم این مقاله از مجله‌ی اینترنتی اُکالا بلاگ، به شما کمک کند تا فیلم‌های با کیفیت‌تری را برای تماشا انتخاب کنید.

 

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید