انتخاب سلامتی: رقابت تنگاتنگ بین روغن زیتون و روغن کانولا، کدام یک پیشتاز است؟

  • توسط: admin


روغن زیتون و روغن کانولا ۲ نوع روغن محبوب گیاهی هستند که از نظر ارزش غذایی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اما روغن زیتون بهتر است یا روغن کانولا؟ در این مقاله از بخش آشپزی در آدرینبلاگ با مقایسه روغن زیتون و روغن کانولا به این سوال پاسخ خواهیم داد.

روغن زیتون در مقایسه با روغن کانولا

روغن کانولا از دانه کلزا تهیه می‌شود و در ترکیبات آن مقدار کمی مواد سمی مثل اسید اروسیک و گلوکوزینولات وجود دارد. روغن زیتون نیز یک روغن محبوب است که از فشرده شدن میوه درخت زیتون تهیه می‌شود. روغن زیتون فرابکر از پرس کردن زیتون ایجاد می‌شود و برای تهیه روغن زیتون معمولی از ترکیب روغن زیتون بکر و روغن زیتون تصفیه شده استفاده می‌شود. در ادامه به مقایسه روغن زیتون و روغن کانولا می‌پردازیم.

۱- کالری روغن زیتون و روغن کانولا برابر است

هر قاشق یا هر ۱۵ میلی‌گرم روغن زیتون حدود ۱۲۴ کالری دارد. کالری هر قاشق روغن کانولا نیز ۱۲۴ کیلوکالری است و این نشان می‌دهد که این ۲ روغن از نظر کالری هیچ تفاوتی با هم ندارند.

۲- میزان چربی‌های روغن زیتون و روغن کانولا متفاوت است

میزان کل چربی روغن زیتون و روغن کانولا در هر قاشق غذاخوری از آن ۱۴ گرم است، اما میزان چربی اشباع روغن کانولا ۷ درصد و میزان چربی اشباع روغن زیتون ۱۴ درصد است. چربی غیراشباع با یک پیوند دوگانه در روغن کانولا ۶۴ درصد و در روغن زیتون ۷۳ درصد است. چربی غیراشباع با چند پیوند دوگانه نیز در روغن کانولا ۲۸ درصد و در روغن زیتون ۱۱ درصد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان چربی‌های مفید موجود در روغن زیتون تا سه برابر بیشتر از روغن کانولا است.

۳- مقدار ویتامین‌های این دو روغن متفاوت است

یک قاشق غذاخوری روغن کانولا می‌تواند ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E و حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین کند. در حالی که یک قاشق روغن زیتون می‌تواند ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E و ۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین کند.

۴- نقطه دود روغن کانولا بیشتر است

روغن زیتون فرابکر نقطه دود پایینی دارد و از همین رو این روغن برای سرخ کردنی مناسب نیست و در دمای زیاد، می‌سوزد. اما روغن کانولا نقطه دود بالاتری دارد و با قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد نمی‌سوزد و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. نقطه دود روغن کانولا حدود ۲۳۸ درجه سانتی‌گراد است، در حالی که نقطه دود روغن زیتون معمولی ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد و نقطه دود روغن زیتون فرابکر حدود ۱۹۵ درجه سانتی‌گراد است.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن برای سرخ کردن سبزی کدام است؟

۵- مقدار امگا ۳ روغن کانولا بیشتر است

روغن کانولا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است و از همین رو مصرف این روغن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از سرطان و آرتروز مفید است. روغن زیتون نیز حاوی امگا ۳ است، اما مقدار آن در مقایسه با روغن کانولا کمتر است.

۶- قیمت روغن زیتون و روغن کانولا متفاوت است

روغن زیتون قیمت بالاتری نسبت به روغن کانولا دارد. کاشت و نگهداری از گیاه کانولا نسبت به زیتون کمتر است و همین موضوع موجب شده تا این روغن نسبت به روغن زیتون ارزان‌تر باشد. از طرف دیگر قیمت روغن زیتون فرابکر نیز از روغن زیتون معمولی بیشتر است و کیفیت این روغن نیز از روغن زیتون معمولی بیشتر است.

۷- عطر و طعم روغن زیتون و کانولا متفاوت است

روغن زیتون عطر و طعم خاصی دارد و خیلی از افراد مزه آن را دوست ندارند. اما روغن کانولا تقریبا بی‌مزه است و هیچ عطر و مزه خاصی ندارد. از همین رو این روغن برای افرادی که دوست ندارند، روغن بوی خاصی داشته باشد، گزینه بهتری محسوب می‌شود.

۸- روغن زیتون سالم‌تر از روغن کانولا است

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان سالم بودن یک روغن به چربی‌های غیراشباع آن بستگی دارد. روغن کانولا و روغن زیتون هر دو حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند؛ اما روغن زیتون فواید بیشتری نسبت به روغن کانولا دارد. مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون در مقایسه با روغن کانولا بیشتر است. مصرف روغن زیتون فرابکر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهد و به کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید کمک کند.

۹- روغن زیتون موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون فرابکر موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود. از آن جایی که این روغن، آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد، برای حفظ سلامت بدن و کاهش التهاب مفید است. اما مصرف روغن کانولا موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شود و در کاهش آنتی‌اکسیدان‌های خون نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: ۷ روش‌ طلایی برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

۱۰- روغن کلزا تراریخته است

غذاهای تراریخته یا GMO به غذاهایی گفته می‌شود که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند و از همین رو در برابر علف کش‌ها و آفات مقاومت بیشتری دارند. هر چند بسیاری از دانشمندان مصرف غذاهای تراریخته را بدون خطر می‌دانند، اما هنوز نگرانی‌های زیادی در مورد این خوراکی‌ها وجود دارد. بیشتر از ۹۰ درصد از محصولات کلزا مهندسی ژنتیک شده‌اند و تراریخته هستند. از آن جایی که روغن زیتون تراریخته نیست، از همین رو خیلی از افراد از مصرف روغن کلزا اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند از روغن‌های خالص و غیر تراریخته برای مصرف روزانه خود استفاده کنند.

در این مقاله به مقایسه روغن زیتون و روغن کانولا پرداختیم و ویژگی‌های این ۲ روغن را به طور دقیق بررسی کردیم. به خاطر داشته باشید که روغن زیتون فرابکر نسبت به روغن کانولا سالم‌تر است، اما نقطه دود روغن کانولا از روغن زیتون فرابکر بیشتر است. بنابراین اگر از روغن برای پخت و پز و تفت دادن غذا استفاده می‌کنید، بهترین گزینه، روغن زیتون است. اما برای سرخ کردن مواد غذایی بهتر است از روغنی که نقطه دود بالاتری دارد استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید