همچنان در انتظار تغییر: پایداری در مقررات رفع تعهد ارزی و ضرورت تمرکز بر کل بازارهای صادراتی

  • توسط: admin


اقتصاد آنلاین- فاطمه جوادی: محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص مذاکراتی که میان اتاق با بانک مرکزی مبنی بر اصلاح روش‌های رفع تعهد ارزی وجود دارد، به خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: هیچ تغییر خاص یا جدیدی در این زمینه رخ نداده و موضوع معافیت صادرات زیر یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی هم که توسط رئیس اتاق ایران مطرح شد، درخواستی بوده که اتاق از رئیس‌جمهور داشته و هنوز مصوبه‌ای نداشته است.

وی افزود: بر اساس قانون مصوب مجلس، هر گونه تصمیمی که درباره رفع تعهد ارزی اتخاذ شود باید در چارچوب کمیته بازگشت ارز مصوب گردد، در غیر این صورت اصلاحیه از طریق هیات وزیران اعلام می‌شود که تا به امروز ما هیچ تغییری در رفع تعهد ارزی و روش‌های آن نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: فقط اتفاقی که در حوزه رفع تعهد ارزی رخ داده این است که واردات در مقابل صادرات و واگذاری کوتاژ به غیر، از نظر زمانی یک مقدار طولانی‌تر شده است، اما واردات در مقابل صادرات خود و بقیه روش‌ها کماکان پابرجا است.

لاهوتی در خصوص صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر این که به صادرکنندگان امتیاز صادراتی خواهیم داد نیز، گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت امتیازاتی را برای صادرکننده هر محصولی در نظر گرفته‌اند که بر اساس تنوع کالایی، ارزش افزوده و بازار هدف خواهد بود تا بتوانند آن امتیاز را در قبال واردات بعضی از کالاها به واردکننده به فروش برسانند؛ به این معنا که اگر کالایی که قرار است وارد شود می تواند با اخذ امتیاز صادراتی وارد شود، این امتیازها از صادرکننده آن کالا خریداری می‌شود که این از نظر دولت، به نوعی تشویق و یا امتیازی است که به صادرکننده و واردکننده داده می‌شود و از این طریق بخشی از آن خلاء فاصله بین نرخ ارز صادراتی در نیما و آزاد را جبران کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: جزئیات توافق میان بانک مرکزی و وزارت صمت درخصوص رفع تعهد ارز صادراتی هنوز ابلاغ نشده است، اما آنچه که اتاق از پیش‌نویس این طرح متوجه شده‌ آن است که واردکنندگان بعضی از کالاها که قرار است فهرست آنها از سوی وزارت صمت تعیین شوند، می‌توانند کوتاژهای صادراتی را خریداری نمایند.

لاهوتی در رابطه با تاکید ویژه دولت سیزدهم بر تجارت بر آفریقا نیز گفت: آفریقا بازار بسیار مهمی است، اما ما نباید از بازارهای مهمی که هم اکنون در اختیار داریم غافل شویم و احیانا آنها را از دست بدهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین گفت: حتما باید به بازار آفریقا توجه داشته باشیم، اما با توجه به بعد مسافت و نوع کالاهای تولیدی باید حمایت‌هایی از صادرکنندگان در بحث هزینه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت صمت و جهاد کشاورزی رخ دهد تا قدرت رقابت وجود داشته باشد.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید