لذت آشپزی با دو دستور سحرآمیز: پخت برنج نیم دانه شمالی خوشمزه!

  • توسط: admin


برنج نیم دانه نوعی برنج است که از نظر طعم و کیفیت تفاوتی با سایر برنج‌ها ندارد، اما این برنج در زمان فرآوری شکسته شده و از همین رو اندازه آن حدود یک سوم برنج کامل است. برای پخت برنج نیم دانه یا شکسته باید از مقدار آب کمتری استفاده کنید و برنج را برای مدت زمان کوتاه‌تری بجوشانید تا له و شفته نشود. در این مقاله از بخش آشپزی در آدرینبلاگ می‌توانید با روش پخت برنج نیم دانه آشنا شوید.

طرز تهیه برنج نیم دانه آبکش

آماده کردن برنج نیم دانه برای پخت حدود نیم ساعت طول می‌کشد و برای پخت این برنج نیز باید حدود ۳۰ دقیقه زمان صرف کنید. از آن جایی که برنج نیم دانه اندازه ریزی دارد، بعد از پخت کمی نرم می‌شود.

مواد لازم برای تهیه برنج نیم دانه

برنج نیم دانه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارآببه مقدار لازمنمکبه مقدار لازمروغن به مقدار لازم

طرز تهیه برنج نیم دانه شمال به روش آبکش

در ادامه این بخش می‌توانید با روش پخت برنج نیم دانه آبکش آشنا شوید.

مرحله اول: برنج را برای نیم ساعت بخیسانید

برای شروع باید برنج را بشویید و آن را چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود. سپس آن را در یک ظرف بریزید و برای حدود نیم ساعت بخیسانید. از آن جایی که برنج نیم دانه دارای شکستگی است، بهتر است آن را برای مدت طولانی نخیسانید تا بعد از پخت له نشود.

مرحله دوم: برنج را بجوشانید

یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کنید. زمانی که آب جوشید، می‌توانید برنج نیم دانه شمالی را همراه با کمی نمک به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز پخت برنج هندی خوشمزه و مجلسی

مرحله سوم: برنج را آبکش کنید

صبر کنید تا برنج برای چند دقیقه بجوشد و نیم پز شود. بعد از ۵ دقیقه یک دانه برنج را بردارید آن را بین دو انگشت خود فشار دهید. اگر سطح برنج نرم شده و داخل آن هنوز کمی سفت است، یعنی زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است. بعد از آبکش کردن برنج کمی آب سرد روی آن بریزید تا فرآیند پخت برنج متوقف شود.

مرحله چهارم: برنج را دم کنید

مقداری روغن در قابلمه مورد نظرتان بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. برای ته دیگ می‌توانید از برنج زعفرانی یا چند تکه نان استفاده کنید. سپس برنج را در قابلمه بریزید. کمی روغن به برنج اضافه کنید و اجازه دهید برنج شما با حرارت ملایم دم بکشد و آماده شود.

طرز تهیه برنج نیم دانه دمی

آماده کردن و پخت این برنج حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای پخت برنج نیم دانه کته

برنج۲ لیوان فرانسوی دسته‌دارروغنبه مقدار لازمنمک به مقدار لازمآببه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه برنج نیم دانه کته

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن برنج نیم دانه کته آشنا شوید.

مرحله اول: برنج را بخیسانید

برای شروع باید همانند روش قبل برنج را به خوبی بشویید تا آب آن کاملا زلال شود. سپس آن را در یک ظرف آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حدود نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنید تا برنج در آب بماند.

مرحله دوم: برنج را در قابلمه بریزید

در این مرحله باید برنج را در قابلمه بریزید. مقداری آب در قابلمه بریزید. میزان آب باید کمی کمتر از یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. سپس کمی نمک به برنج اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ علت چسبیدن برنج در پلوپز 

مرحله سوم: برنج را بجوشانید

قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ابتدا شعله گاز را کمی زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس می‌توانید مقداری روغن به برنج اضافه و صبر کنید تا آب برنج تبخیر شود.

مرحله چهارم: برنج را دم کنید

بعد از این که برنج نیم پز و آب برنج بخار شد، باید درب قابلمه را روی آن قرار دهید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج برای حدود ۳۰ دقیقه دم بکشد و آماده شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنج نیم دانه

موقع دم کردن برنج نیم دانه بهتر است روی درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید تا برنج بهتر دم بکشد.برای دم کردن برنج ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار ایجاد شود و بعد از این که بخار افتادن برنج می‌توانید حرارت را کم کنید تا برنج شما به آرامی دم بکشد.هضم برنج نیم دانه برای بدن راحت‌تر است و از همین رو افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، از این برنج استفاده می‌کنند.برای معطر شدن برنج نیم دانه در زمان پخت می‌توانید مقداری کره یا روغن حیوانی به آن اضافه کنید.برای تهیه این برنج به صورت آبکش باید از نمک بیشتری استفاده کنید تا بعد از آبکش کردن، برنج شما بی‌مزه نشود.برخی افراد برای سفید شدن این برنج در زمان پخت مقدار کمی سرکه یا آب لیمو ترش به آن اضافه می‌کنند.برای تهیه برنج نیم دانه کته بهتر است مقدار آبی که اضافه می‌کنید، مقداری کمتر از میزان همیشگی باشد. به طور معمول برای تهیه برنج کته باید آب به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد که برای برنج نیم دانه بهتر است از مقدار آب کمتری استفاده کنید.یک نکته مهم در طرز پخت کته برنج تازه نیم دانه این است که این برنج نیاز به خیساندن ندارد و خیساندن برنج موجب له شدن آن می‌شود.برای معطر شدن این برنج در زمان پخت می‌توانید از مقداری شوید، زعفران یا هل استفاده کنید.اگر بعد از تبخیر شدن آب برنج کته متوجه شدید که برنج شما هنوز خشک است، می‌توانید از مقدار آب بیشتری استفاده کنید. در این صورت بهتر است از آب سرد استفاده کنید تا برنج شفته نشود.

برنج کته انواع مختلفی دارد و هر چقدر کیفیت برنج شما بیشتر باشد، طعم و مزه آن نیز بهتر خواهد بود. برای تهیه برنج نیم دانه، سعی کنید از برنج نیم دانه ایرانی که عطر و طعم بهتری دارد استفاده کنید. بسیاری از افراد برای این که برنج ظاهر بهتری پیدا کند، آن را با برنج کامل ترکیب می‌کنند یا از این برنج تنها برای درست کردن آش و شله زرد استفاده می‌کنند. شما از چه روشی برای درست کردن برنج نیم دانه استفاده می‌کنید. می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید