ضرورت اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو و افزایش ۴۰ درصدی نیاز سایپا به ورق خودرو
اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری و حیاتی است زیرا قیمت این مواد مستقیماً تأثیرگذار بر هزینه تولید و قیمت نهایی خودروها دارد. به تازگی، اعلام شده است که شرکت سایپا نیازمندی به افزایش ۴۰ درصدی ورق خودرو برای تولید خودروهای خود در سال جاری دارد. این نیاز نشان دهنده افزایش تقاضا برای خودروها در بازار و نیاز به افزایش تولید است.
افزایش نیاز به مواد اولیه، به ویژه ورق خودرو، بدون اصلاح قیمت آنها، میتواند به افزایش هزینههای تولید و نهایتاً قیمت خودروها منجر شود. بنابراین، تنظیم و اصلاح قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودروها، از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوان تولید خودروها را حفظ کرده و بازار رقابتی خودروسازان را حفظ نمود.
به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به همراه تنی چند از اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران عامل شرکت های گروه سایپا ضمن حضور در شرکت فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید، در نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت در راستای انجام تعاملات بیشتر به گفتگو پرداخت.
جواد توسلی مهر در این نشست مشترک گفت: صنعت فولاد صنعت مادر و یکی از زیرساختهای مهم تولید کشور است و از سوی دیگر نیز صنعت خودرو نیز پیشران است.
او با بیان اینکه بحث تولید میتواند حال مردم را خوب کند و با پرداختن به تولید و تأمین معیشت مردم سایر مشکلات نیز حل خواهد شد و راهکار آن اعتماد به توانمندی های داخلی و ظرفیت خوبی است که در کشور وجود دارد، افزود: شرکتهای خودروسازی با حدود ۵۵ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه رو به رو هستند، علاوه بر این ۶۰۰ هزار خانواده در زنجیره تأمین خودروسازی ارتزاق میکنند و گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار خانواده را شامل میشوند که قسمت بزرگی از اجتماع هستند و اگر روند این دو خودروساز در تولید مناسب باشد حال طیف بزرگی از مردم خوب خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در کشور و در دهه ۹۰ ایران خودرو دیزل زیانی ۱۳ برابر سرمایه داشت، افزود: در این شرایط سهامداران برای انحلال شرکت شکایت کرده بودند، سهامداران عمده از جمله ایران خودرو حال خوبی نداشت اما وقتی روند معکوس شد و افزایش و جهش تولید را در دستور کار قرار دادیم، در سال ۹۹ به چهار برابر میزان تولید رسیدیم و سال ۱۴۰۰ به سود خالص سنگین و سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار میلیارد سود خالص رسیدیم و به نسبت همین مبلغ، پول به دولت دادیم و میتوان گفت ۲ همت برای تولید سرمایهگذاری شد که حجم زیادی از اشتغال زایی را به همراه داشت.
او با بیان اینکه امسال در سایپا برنامهای در دستور کار داریم که ۱۰۰ درصد قابل انجام است، گفت: تولید حدود ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار داریم و این آمار در سال گذشته ۴۸۰ هزار خودرو بوده است که میتوان گفت در سال جاری ما ۴۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.
توسلی با بیان اینکه اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است، ابراز کرد: ما مواد اولیه را از بورس تهیه میکنیم و اگر این قیمت توسط دولت مدیریت و نگهداری شود دیگر هر روز نیاز به قیمتگذاری خودرو نداریم و بخش عمده مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای انجام روند اصلاحی، رفتارهای خوبی را شاهد بودهایم، ابراز کرد: امیدواریم تا چند روز آینده نتایج خوبی را از دولت در اصلاح قیمت مواد اولیه دریافت کنیم که بر این اساس تعاملاتمان با زنجیره تأمین از جمله فولادمبارکه بهتر و باعث مناسب تر شدن وضعیت تولید خواهد شد.
او تصریح کرد: استفاده از فناوریهای نوین، صنایع دانش بنیان، صنایع هایتک، ایجاد تنوع محصول و افزایش کیفیت مستلزم جهش تولید و اصلاح ساختارهای مالی است که با انجام این امور یقینا سال متفاوتی در صنعت خودرو کشور خواهیم داشت و رکورد دهه ۹۰ شکسته خواهد شد.
توسلی مهر افزود: تعاملات ما با فولادمبارکه در راستای افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو است که افزایش ۴۰ درصدی اعلام نیاز به ورق خودرو در این راستا است.
- برچسب ها: گروه سایپا