تسلط برقی: آینده نمایشگاه خودرو پکن
در نمایشگاه خودرو پکن، حضور سلطه خودروهای برقی به عنوان یکی از جذابترین و جدیدترین تکنولوژیهای برقی در حوزه خودروسازی نمایان است. این خودروها با استفاده از موتورهای الکتریکی به جای موتورهای دیزل یا بنزینی، به ارمغان میآورند که پویایی، کارایی و پایداری بیشتری را با خود به همراه دارند. همچنین، این خودروها از آخرین فناوریهای مهندسی و طراحی استفاده میکنند که باعث شده تا این خودروها بهعلاوه صرفهجویی در مصرف سوخت، بیصدا و بیآلاینده باشند. شایان ذکر است که این خودروها با طراحی مدرن و جذاب خود مخاطبان زیادی را به خود جلب کردهاند و از طرفی بهعنوان گامی مهم در جهت کاهش آلودگی هوا و محافظت از محیط زیست نیز شناخته میشوند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آسوشیتد پرس، تویوتا و نیسان هر دو اعلام کردند که با شرکتهای بزرگ فناوری چینی ارتباط برقرار میکنند، زیرا این دو خودروساز در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان برای اتصال آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی در خودروها هستند که این کار طیف وسیعی از استفاده از برنامههای رسانههای اجتماعی تا رانندگی خودکار را در بر میگیرد.
خودروهای برقی حدود یک چهارم کل فروش خودرو در چین را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. انتظار میرود خودروهای هیبریدی که در تلاش برای گرفتن جای خودروهای برقی هستند، بخش رو به رشد آینده باشند.
بزرگترین سازنده خودروهای برقی چین، BYD، دو خودروی پلاگین «دو حالته» را به نمایش گذاشت که میتوانند صرفاً با برق یا به صورت هیبریدی کار کنند. خودروی دیگر یک SUV هیبریدی آفرود از برند لوکس یانگ وانگ (Yangwang) در محدوده 1 میلیون یوان (140000 دلار) است.
خودروهای برقی آینده خودروسازی هستند
لو تیان (Lu Tian)، رئیس فروش مدلهای Dynasty BYD میگوید: خودروهای برقی چین که توسط سریهای (Qin و Han BYD) نمایندگی میشوند، با موفقیت به عنوان جایگزین گسترده خودروهای سوخترسان سنتی خود را مطرح کردهاند و این روند غیرقابل بازگشت است. نام این خودروها برگرفته از سلسله های امپراتوری سابق چین است.
یکی از مدیران شرکت چری از سازندگان قدیمی خودرو در چین، دیدگاه متعادلتری داشت. لی ژویونگ (Li Xueyong)، معاون مدیر کل این خودروساز گفت که آنها آیندهای با ترکیبی از 40 درصد خودروهای بنزینی، 30 درصد هیبریدی و 30 درصد برقی را متصور هستند. این شرکت قصد دارد خودروهایی با سوخت و انرژی جدید توسعه دهد.
BYD به سرعت در حال گسترش به بازارهای خارج از کشور است و مینی ارزان قیمت خود را که با نام Seagull در چین به فروش میرسد، در بازارهای آمریکای لاتین امسال عرضه کرده است.
این شرکت در حال ساخت کارخانهای در برزیل در محل کارخانه سابق فورد است که با خروج این خودروساز آمریکایی از کشور بسته شد. دو خودروساز چینی دیگر از جمله چری پیشتر در برزیل کارخانه داشتند.
این خودروساز چینی، 41 درصد از فروش خودروهای برقی در برزیل را در سه ماه اول سال جاری به خود اختصاص داده است، اگرچه تعداد کلی هنوز نسبتاً پایین است.
در مکزیک، خودروهای چینی از حدود 2.6 درصد بازار در سال 2021 به 19.2 درصد در سه ماهه اول سال جاری رسیدند. بیشتر آنها خودروهای بنزینی بودند، زیرا ایستگاههای شارژ کمی وجود دارد و هزینه برق انجام این کار را در خانه گران میکند.
سازندگان چینی در حال نفوذ به اروپا نیز هستند و این نگرانی را در برخی کشورها به وجود آورده است که آنها تهدیدی بالقوه برای خودروسازان و مشاغل اروپایی هستند. اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که آیا به دلیل یارانههای دولتی که باعث رشد این صنعت در چین شده، بر خودروهای الکتریکی ساخت چین تعرفه اعمال کند یا خیر.
جنگ قیمتها در بازار خودرو
افزایش تولیدکنندگان خودروهای برقی، به دلیل کاهش مالیات و همچنین افزایش استفاده از انرژی سبز، باعث جنگ شدید قیمتها شده است که انتظار میرود در سالهای آینده منجر به تکان و تثبیت صنعت خودرو شود.
این باعث شده که خودروسازان خارجی به غیر از سازنده آمریکایی تسلا، به چالشی کشیده شوند تا توسعه مدلهای جدید خودروهای الکتریکی را برای رقابت در بزرگترین بازار خودروی جهان تسریع کنند.
اولیور بلوم (Oliver Blume) مدیرعامل فولکسواگن روز چهارشنبه در رویدادی که پیشبینی حضور آن در نمایشگاه خودرو بود، گفت: هیچ منطقهای از جهان در صنعت خودروسازی به اندازه چین تحولی سریع ندارد.
او گفت: این بازار چیزی شبیه به یک مرکز تناسب اندام برای ما شده است. ما باید سختتر و سریعتر کار کنیم تا حفظ کنیم.
سایر خودروسازان نیز نظرات مشابهی داشتند. ماکوتو اوچیدا (Makoto Uchida) رئیس شرکت نیسان گفت که نیسان ژاپن بسیاری از مدیران ارشد را به نمایشگاه خودروی پکن فرستاد تا سرعت تغییرات در چین را از نزدیک احساس کنند.
رقابت خارجیها برای حضور در بازار چین
نیسان قرار بود روز پنجشنبه با بایدو، یک موتور جستجوی چینی و شرکت هوش مصنوعی، یادداشت همکاری امضا کند. اوچیدا گفت که نیسان باید نیازهای مشتریان چینی و سرعت تغییر بازار را برآورده کند.
او گفت: اگر ما نتوانیم این دو جنبه را درک کنیم، حفظ تجارتمان در چین بسیار دشوار خواهد بود.
تویوتا اعلام کرد با Tencent، سازنده اپلیکیشن پیام رسانی و پرداخت الکترونیکی WeChat که به طور گسترده در چین مورد استفاده است، همکاری میکند.
ولوو، خودروساز سوئدی که توسط گروه جیلی چین خریداری شده ، بر رویکرد سادهتری برای دیجیتالی کردن خودروهای خود تاکید کرد.
این شرکت که احتمالاً مخاطبان نسبتاً مسنتری را هدف قرار میدهد، گفت SUV الکتریکی جدید این شرکت به نام EX30 دارای یک سیستم صوتی و صفحه نمایش تبلت است که کار کردن با آنها آسان بوده و از پارچههای پایدار ( ساخته شده از مواد سازگار با محیط زیست) در تودوزی داخل خود استفاده میکند.
شیائولین یوان (Xiaolin Yuan)، رئیس آسیا-اقیانوسیه ولوو گفت: ما معتقدیم که فناوری باید بر اساس کاربرد آن سنجیده شود، نه فقط به دلیل جدید بودن آن.
این شرکت اعلام کرد EX30 با قیمت 210000 تا 260000 یوان (29000 تا 36000 دلار) در چین به فروش میرسد.
برندهای آمریکایی در این نمایشگاه شامل لینکلن، کادیلاک، بیوک و شورلت بودند. فورد ظاهری عضلانی گره خورده تاریخی خود ارائه کرد و داستان موستانگ و برونکو را – که در سال 1966 به بازار آمد – به عنوان یک “وسیله نقلیه کاربردی اسپرت” توصیف کرد – و آخرین نسخه های آن مدلها را نشان داد.