بانک مهر ایران در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال/ 78 درصد از تسهیلات به صورت غیرحضوری پرداخت میشوند
مدیرعامل بانک مهر ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این بانک در حال پیگیری اخذ مجوزهای لازم برای توسعه فعالیتها در حوزه تعهدات، صدور ضمانتنامه، ارائه برخی خدمات ارزی و همچنین ورود جدیتر به حوزه اقتصاد دیجیتال است.
به گزارش تجارت نیوز، ظهر امروز 22 آذرماه و همزمان با هجدهمین سالروز تاسیس بانک مهر ایران، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل این بانک، در یک نشست خبری، عملکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران را بررسی و برنامههای آتی بانک را تشریح کرد.

تلاش بانک مهر ایران برای توسعه فعالیتها و ورود جدیتر به حوزه اقتصاد دیجیتال
فتحعلی با اشاره به سابقه فعالیت بانک مهر ایران اظهار کرد: «بانک مهر ایران از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز در آستانه هجدهمین سال فعالیت، در چارچوب مصوبات و اساسنامه مصوب، خدمات بانکی خود را توسعه داده است. به مدد همکاری مؤثر با بانک مرکزی، این بانک علاوه بر مأموریت اصلی خود در حوزه قرضالحسنه، توانسته سایر خدماتی را که یک بانک استاندارد باید ارائه دهد، در سبد عملیاتی خود قرار دهد.»
او افزود: «در حال پیگیری اخذ مجوزهای لازم برای توسعه فعالیتها در حوزه تعهدات، صدور ضمانتنامه، ارائه برخی خدمات ارزی و همچنین ورود جدیتر به حوزه اقتصاد دیجیتال هستیم تا بتوانیم خدمات گستردهتری به مشتریان ارائه کرده و طول عمر ارتباط با مشتریان را در چارچوب راهبردهای بانک افزایش دهیم.»
خط قرمز بانک مهر ایران استفاده از منابع ارزانقیمت و تخصیص آن به تسهیلات قرضالحسنه است
مدیرعامل بانک مهر ایران با تأکید بر تفاوت این بانک با بانکهای تجاری تصریح کرد: «تفاوت اصلی ما با بانکهای تجاری در جذب نکردن سپردههای سرمایهگذاری است. خط قرمز بانک مهر ایران استفاده صرف از منابع ارزانقیمت و تخصیص آن به تسهیلات قرضالحسنه است. با این حال، تلاش کردهایم تمامی خدمات متعارف بانکی در حوزه تسهیلات، تعهدات و خدمات مالی را به مشتریان ارائه دهیم و در ماههای آینده نیز سبد محصولات و پرتفوی خدمات بانک متنوعتر خواهد شد.»
برنامهریزی برای افزایش سرمایه به 22 هزار میلیارد تومان
فتحعلی سرمایه فعلی بانک را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «افزایش سرمایه بانک عمدتاً از محل عملیات بانکی و بخشی نیز از آورده غیرنقدی سهامدار انجام شده است. برنامهریزی ما این است که تا پایان سال، سرمایه بانک به ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که این موضوع نقش مهمی در بهبود نسبتهای احتیاطی مورد نظر بانک مرکزی خواهد داشت.»
ترکیب کارکنان بانک مهر ایران به افزایش بهرهوری کمک کرده است
مدیرعامل بانک مهر ایران با اشاره به ساختار نیروی انسانی بانک تصریح کرد: «۲۶ درصد از کارکنان در ستاد و سرپرستیها و ۷۴ درصد در شعب فعالیت میکنند که این ترکیب به افزایش بهرهوری کمک کرده است. از نظر سطح تحصیلات و آموزش نیروی انسانی نیز وضعیت مناسبی داریم و برنامههای آموزشی متناسب با ماموریتهای عملیاتی بانک بهطور مستمر در حال اجراست.»
رشدی 34 درصدی منابع بانک مهر ایران
او در ادامه به وضعیت منابع بانک اشاره کرد و گفت: «متوسط منابع بانک رشد قابل توجهی داشته و در سال جاری بیش از ۳۴ درصد افزایش یافته است. متوسط منابع هر شعبه به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده و سرانه منابع به ازای هر کارمند حدود ۱۴۶ میلیارد تومان است که نسبت به متوسط صنعت، عملکرد معناداری محسوب میشود.»

20 میلیون نفر مشتری بانک مهر ایران
فتحعلی تعداد مشتریان بانک مهر ایران را نزدیک به ۲۰ میلیون نفر، معادل یک سوم از کل افرادی که میتوانند حساب بانکی داشته باشند اعلام کرد و افزود: «بیش از 99.7 درصد مشتریان بانک اشخاص حقیقی هستند. تعداد حسابهای افتتاحشده در بانک به بیش از ۳۳ میلیون حساب رسیده و ۸۲ درصد از مانده سپردهها مربوط به اشخاص حقیقی است. با این حال، در برنامه راهبردی بانک، افزایش سهم اصناف و شرکتها نیز بهعنوان یکی از اهداف اصلی دنبال میشود.»
78 درصد از تسهیلات بانک مهر ایران به صورت غیرحضوری پرداخت میشوند
او با اشاره به رشد سپردههای بانک مهر ایران گفت: «تا پایان 19 آذرماه، رشد سپردههای بانک به حدود ۳۵ درصد رسید که بالاتر از رشد نقدینگی در کشور است. در حوزه بانکداری دیجیتال نیز ۵۸ درصد از افتتاح سپردهها و 78 درصد از پرداخت تسهیلات بهصورت غیرحضوری انجام میشود و هدف ما افزایش این سهم برای کاهش مراجعات حضوری و ارتقای بهرهوری شعب است.»
73 درصد از بودجه وام ازدواج و فرزندآوری پوشش داده شده است
مدیرعامل بانک مهر ایران درباره تسهیلات تکلیفی اظهار کرد: «در حوزه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، تاکنون بیش از ۷۳ درصد بودجه ابلاغی پوشش داده شده و بخش قابل توجهی از این تسهیلات بهصورت غیرحضوری پرداخت شده است. هدفگذاری ما این است که تا پایان سال، پوشش این تسهیلات به ۱۰۰ درصد برسد.»
نسبت مطالبات غیرجاری بانک مهر ایران حدود یک درصد است
فتحعلی وضعیت مطالبات غیرجاری بانک را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «نسبت مطالبات غیرجاری بانک حدود یک درصد است که در مقایسه با متوسط شبکه بانکی ایران و جهان، رقم بسیار پایینی محسوب میشود. این عملکرد نتیجه مدل اعتبارسنجی دقیق، استفاده از هوش مصنوعی و رعایت اصل انصاف در اعطای تسهیلات است.»
رتبه اول بانک مهر ایران در جذب سپرده قرض الحسنه در میان بانکهای بورسی
مدیرعامل بانک مهر ایران با اشاره به جایگاه بانک در نظام بانکی کشور خاطرنشان کرد: «بانک مهر ایران در میان بانکهای بورسی، رتبه اول سپردههای قرضالحسنه پسانداز و رتبههای برتر در شاخصهایی مانند کفایت سرمایه با رقم 9.1 درصدی، بهرهوری نیروی انسانی و کمترین میزان مطالبات غیرجاری را به خود اختصاص داده است. این دستاوردها حاصل اعتماد مردم و پایبندی بانک به مأموریت اصلی خود در حوزه قرضالحسنه و عدالت مالی است.»
برای مطالعه بیشتر صفحه بانک و بیمه را در تجارتنیوز دنبال کنید.
- برچسب ها:











