رئیس بی ام و از تصمیم این برند برای ادامه تولید موتورهای درون سوز دفاع کرد
بسیاری از شرکت های خودروساز به سرعت به سمت استفاده از موتورهای درون سوز حرکت میکنند و اعلام پایان دوران موتورهای سوخت آلترناتیو در حال انجام است. اما بی ام و، یکی از شرکت های لوکس خودروسازی، به نظر میرسد که در این مسیر عجله ندارد.
الیور زیپسه، مدیرعامل بی ام و، در مراسم کسب و کار راین-ماین در فرانکفورت، اعلام کرد که شرکت او هنوز از موتورهای سوختی سنتی استفاده میکند و نیازی به کنار گذاشتن آنها ندارد. او در دفاع از این تصمیم، توضیح داد که عدم تعیین تاریخ انقضا برای موتور های سوختی، نشان دهنده عدم عجله و ابتکار این برند معتبر نیست.
او در ادامه با اشاره به سوختهای ترکیبی گفت که هنوز تقاضای زیادی برای مدلهای درونسوز وجود دارد. از آنجا که بیش از یک میلیارد خودرو در جهان وجود دارد، زیپسه استدلال میکند که اهمیت خودروهای بنزینی موجود دستکم گرفته میشود. براساس گزارش یک شرکت تحقیقات صنعت خودرو، حدود ۱.۴ میلیارد خودرو در سراسر جهان مورد استفاده قرار دارند.
آینده موتورهای درونسوز با سوختهای جدید
جایگزینی تمام مدلهای درونسوز موجود با یک مدل برقی در کوتاهمدت امکانپذیر نیست و تولید خودروهای برقی جدید نیز چندان با محیطزیست سازگاری ندارد. زیپسه معتقد است که «سوختهای پاک (e-fuel) نیز برای تداوم حضور خودروهای موجود بدون آسیبرساندن به محیطزیست اهمیت زیادی دارند.» تویوتا، شریک بیامو در توسعه فناوری سوخت هیدروژنی، بر این باور است که میتواند استفاده از موتورهای درونسوز را با کمک هیدروژن ادامه دهد.
مدیرعامل بیامو معتقد است که اگر فروش خودروهای جدید با پیشرانه درونسوز ممنوع شود، بسیاری از مردم خودروهای فعلی خود را برای مدت طولانیتری نگه خواهند داشت؛ چون خودروهای برقی هنوز هم گرانتر از همتایان بنزینی/دیزلی خود هستند و افراد زیادی در سراسر جهان نمیتوانند این هزینه را پرداخت کنند. علاوهبراین، مقامات شرکتهای مختلف پیشتر گفته بودند که زیرساختهای شارژ برای پشتیبانی از افزایش گسترده خودروهای برقی در سراسر جهان آماده نیست.
همچنین بخوانید: استفاده از سوخت مصنوعی در فراری 360؛ راهکاری برای حفظ خودروهای درونسوز
البته این بدان معنا نیست که بیامو مدلهای درونسوز را نسبت به خودروهای برقی در اولویت قرار داده؛ در سال جاری، ۱۵ درصد از فروش این شرکت به مدلهای برقی اختصاص داشته است. تا پایان این دهه، فقط ۵۰ درصد فروش این برند مستقر در مونیخ شامل خودروهای درونسوز خواهد بود.
برنامههای متفاوت رقبای بیامو
رقبای اصلی بیامو اهداف بلندپروازانهتری را در سر میپرورانند. مرسدس معتقد است که خط تولید این شرکت تا سال ۲۰۳۰ کاملاً برقی خواهد شد. آئودی از سال ۲۰۲۶ فقط محصولات برقی تولید میکند و تولید مدلهای درونسوز را در سال ۲۰۳۲ متوقف خواهد کرد. خط تولید جگوار از سال ۲۰۲۵ تماماً برقی خواهد شد. ولوو قصد دارد در سال ۲۰۳۰ موتورهای درونسوز را کنار بگذارد؛ زمانی که برندهای مینی و رولزرویس متعلق به بیامو نیز همین کار را خواهند کرد.
- برچسب ها: بی ام و موتور درون سوز