علت گرانی گوجه‌فرنگی چیست؟ – بررسی اقتصاد آنلاین

  • توسط: admin


در سال‌های اخیر، قیمت گوجه‌فرنگی به طور چشمگیری افزایش یافته است و مصرف‌کنندگان با افزایش هزینه‌های خرید این محصول مواجه شده‌اند. این افزایش قیمت از چند علت گزارش شده است که این شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و طبیعی می‌شود.

یکی از دلایل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی تغییرات اقلیمی و شرایط هواشناسی نامساعد است که تولید این محصول را تحت تاثیر قرار داده و عرضه آن را کاهش داده است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت باشد.

همچنین، عوامل اقتصادی مانند تورم و نرخ ارز نیز می‌توانند تأثیری در افزایش قیمت گوجه‌فرنگی داشته باشند. این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی شده و برای مصرف‌کنندگان قیمت‌های بالا و فشار اقتصادی ایجاد می‌کنند.

به‌طور کلی، افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل تراکم عوامل مختلف اقتصادی، طبیعی و اجتماعی اتفاق افتاده است و قابلیت افزایش یا کاهش آن در آینده به وجود این عوامل بستگی دارد.

به گزارش آدرینبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر یاوری گفت: با توجه به بارش‌های اخیر، سرمای هوا و عدم ورود به مزارع و برداشت، عرضه گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز در بازار کاهش یافت.
به گفته او، با توجه به کاهش عرضه، قیمت هرکیلو گوجه فرنگی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به هفته قبل در میدان مرکزی به ۱۵ هزار تومان رسیده است.
یاوری ادامه داد: با توجه به فراوانی عرضه سیب زمینی و پیاز انباری و نو، قیمت در بازار نوسانی نداشته است.
رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه ۴۰ درصد سیب زمینی و پیاز در انبار مانده است، افزود: بنابر آمار امسال بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید شد که به دلیل ماندن بخش اعظم در سردخانه‌ها، خرید تضمینی از کشاورزان امری ضروری است.
او گفت: اگر خرید تضمینی سیب زمینی مازاد از کشاورزان انجام نشود، تولید در سال آتی کاهش می‌یابد که این امر در بازار اثر می‌گذارد.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید