نهایتاً، آینده بورسی شدن ایران خودرو و سایپا چه میشود؟
در سالهای اخیر، شرکتهای ایران خودرو و سایپا با مشکلاتی بزرگ مواجه شدهاند که منجر به بورسی شدن آنها شده است. این دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در ایران، با افزایش بدهیها، کاهش فروش خودرو، مشکلات مالی و اقتصادی و همچنین تحریمها، به وضعیتی ناپایدار و بحرانی رسیدند. این وضعیت باعث شد تا ایران خودرو و سایپا در بورس اوراق بهادار ثبت شوند تا بتوانند منابع مالی بیشتری جذب کرده و بهبودی در وضعیت خود داشته باشند. با این حال، تاکنون این اقدامات موفقیت آمیز نبوده و مشکلات این دو شرکت ادامه دارد. به نظر میرسد که برای رسیدن به یک وضعیت پایدار و سلامت در بورس، نیاز به بررسیهای عمیق تر و اصلاحات جدی در مدیریت و استراتژی این شرکتها وجود دارد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولی اله جعفری در خصوص آخرین وضعیت پذیرش شرکت های ایران خودرو و سایپا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت های مذکور در چهار سال از پنج سال گذشته مشمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت شده اند. بنابراین هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به شرکت های خودروساز فرصت داد تا از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.
وی افزود: در راستای بررسی وضعیت آخرین وضعیت شرکت های مذکور، هیات پذیرش هر سه ماه یک بار اقدام به برگزاری جلسه با شرکت های ایران خودرو و سایپا و بررسی برنامه های آن ها برای خارج شدن از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت می کند که مشروح برنامه های شرکت های خودروساز نیز از سوی بورس تهران روی سامانه کدال منتشر می شود.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت عرضه سهام تودلی شرکت های خودروساز و تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص واگذاری مدیریت به مردم و سهامداران شرکت ها نیز عنوان کرد: مطابق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان (مصوب ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۱ هیات مدیره سازمان) سهام متعلق به ناشر اوراق بهادار نمی تواند در اختیار شرکت های تحت کنترل وی باشد.
به گفته وی، با شرکت های ایران خودرو و سایپا مکاتبه و بر لزوم ارائه برنامه جهت واگذاری سهام شرکت های تودلی تا پایان مهلت تعیین شده تاکید شده است و از نظر سازمان بورس، ماهیتاً و بر اساس ذات مقررات، سرمایه در مالکیت شرکتهای زیر مجموعه شرکت های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.
- برچسب ها: