آیا می‌دانید چه اتفاقاتی در بورس هفته آینده رخ می‌دهد؟

  • توسط: admin


به گزارش آدرینبه نقل از ایسنا، بازار سرمایه همچنان بلاتکلیف است و در بسیاری از روزها منفی بوده است. برخی کارشناسان علت آن را در فقدان برنامه دولت برای بورس و برخی نیز ناشی از جو روانی ناشی از احتمال جنگ ایران و اسرائیل می‌‌دانند؛ حال هرچه باشد وضعیت بازار خوب نیست و روزانه پول‌های بسیاری از آن خارج می‌شود. اما راهکار چیست و چه عواملی باید مثبت شدن بورس در آینده خواهد شد؟

در همین زمینه مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با تحلیل وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت، پاسخ داد: افزایش قیمت ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی اثر تورمی بر روی برخی از نهاد‌های بورسی از جمله صندوق‌های طلا و برخی از شرکت‌های صادرات محور می‌توانست داشته باشد، اما آنطور که انتظار می‌رفت اثر مثبتی روی بازار سرمایه علیرغم اینکه برای بازار اخبار مثبت تلقی می‌شود، نداشت.

وی با اشاره به اثر منفی تورم در جامعه، در عین حال اظهار کرد: این تورم در بورس با توجه به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و اثر درآمدی مثبت برروی ترازنامه و همچنین سود و زیانی که شرکت‌ها دارند، مثبت تلقی می‌شود، اما اثر این موضوع را بر روی بازار سرمایه ندیدیم و حالت بی تفاوت داشت. البته پیش بینی بنده این است که در هفته آینده بازار مقداری مثبت خواهد شد، اما این بی تفاوت و عدم حساسیت وضعیت را غیرقابل پیش بینی کرده است. بازار سرمایه ما متاسفانه کارا نیست که اثر عوامل مختلف اقتصادی را سریع بتوانیم روی بازار و قیمت‌ها ببینیم.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با تلاشی که مدیران و سیاستگذاران این بازار انجام می‌دهند تا در بودجه سال آینده سرفصلی برای حمایت از بازار وجود داشته باشد، امیدوارم اعتماد سرمایه گذاران به خصوص حقیقی‌ها را برای جذب در ماه‌های آینده شاهد باشیم و بازار زنده شود. اگر بازار سرمایه را شامل دو بخش حقیقی و حقوقی بدانیم متاسفانه فعالیت و زنده بودن بخش حقیقی را آنطور که باید نمی‌بینم و پتانسیل‌هایی که بازار می‌تواند ایجاد کند و با توجه به رشد اقتصادی که اقتصادمان و سودآوری که شرکت‌های بورسی دارند و اتفاقات و متغیر‌هایی که روی بازار می‌تواند اثر مثبت بگذارد متاسفانه اکتیو و فعال نمی‌بینم و می‌طلبد ساختار‌های کلان و ریز بازار به شکلی برنامه ریزی کنند که انعکاس سود شرکت‌ها برروی قیمت سهام شرکت بیشتر باشد و بازگردان‌ها فعال‌تر، عمل کنند و شاهد زنده بودن در بازار باشیم و جان بگیرد.

 

پیش بینی بورس در هفته آینده

بیات منش با اشاره به تحولاتی که بازار سرمایه در هفته آینده خواهد داشت، گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد تاثیر آن را در بازار ثنا و سرمایه خواهیم دید، چرا که بسیاری از شرکت‌های صادرکننده رفع تعهد ارزی دارند و اگر ارز آزاد ۷۰، ۸۰ هزار تومان هم شود، اما قیمت ثنا ثابت بماند تاثیری روی شرکت‌ها نخواهد گذاشت، اما در میان مدت دولت فاصله را کم می‌کند.

وی در ادامه افزود: همیشه در اوایل سال جدید میلادی و اواخر سال جاری میلادی یکسری ثبت سفارش‌ها در واردات و تقاضا‌هایی از سمت واردکنندگان در بازار ارز داریم که به صورت طبیعی قبل از ژانویه تاثیر روی بازار ارز می‌گذارد و قیمت ارز را بالا می‌برد. عمق بازار در بازار آزاد شاید زیر ۱۰ درصد و شاید ۵ درصد و در حد چند میلیارد دلار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: وقتی می‌گوییم ارز در بازار سرمایه اثر می‌گذارد یعنی اثر روانی در پی دارد. در تحلیل عمیق سهام تمام شرکت‌هایی که بنیادین و پایدار مدیریت می‌شوند و هیجان ندارند نباید تاثیرات هیجانی را لحاظ کنیم، اما در بازار‌های پویا معمولا باید یک اثر روانی و موجی باشد تا این بازار پویایی اش را حفظ کند.

بیات منش در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند نوسانات نرخ ارز را مدیریت کند که می‌تواند، این بازار مانند هفته‌های گذشته نوسان چندانی نخواهد داشت؛ اما اگر دلار به ۷۰ هزار تومان برسد، مردم و سرمایه گذاران وارد بازار می‌شوند و بازار را مثبت می‌کنند. بستگی دارد این نرخ ارز ۶۷ هزار تومان چه میزان استمرار داشته باشد و بر اساس آن سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند چه اقداماتی را انجام بدهند؛ در مجموع بازار بدتری برای هفته آینده نخواهیم داشت.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید