تجربه هنر سبز کردن با کاشت هسته خرمالو در گلدان

  • توسط: admin


خرمالو از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل پاییز است که اگر هسته‌اش را دور نریزید و آن را در گلدان بکارید، سال بعد یک نهال خرمالو در خانه خواهید داشت. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان آشنا شوید.

چگونه هسته خرمالو بکاریم؟

کاشت هسته خرمالو در گلدان بسیار راحت است و اگر از آن به درستی مراقبت کنید، می‌توانید بعد از ۲ هفته شاهد جوانه زدن خرمالو باشید و پس از چند ماه آن را به یک نهال زیبا تبدیل کنید. در ادامه این بخش به مراحل آموزش کاشت هسته خرمالو اشاره شده است.

۱- هسته خرمالو را آماده کنید

برای کاشت هسته خرمالو قبل از هر چیزی به یک خرمالوی رسیده و نرم احتیاج دارید. برای این کار باید از خرمالوی کاملا سالم و بدون گندیدگی استفاده کنید. ابتدا خرمالو را بشویید و آن را از وسط نصف کنید. سپس چند هسته درشت و سالم را جدا کنید.

۲- هسته‌های خرمالو را در آب بخیسانید

هسته‌های خرمالو را بشویید و به مدت ۴۸ ساعت در آب ولرم قرار دهید تا گوشت‌های اضافه خرمالو به طور کامل از سطح هسته پاک شود.

بیشتر بخوانید: کاشت هسته لیمو شیرین در گلدان

۳- هسته خرمالو را در شرایط مناسب قرار دهید

در این مرحله باید هسته خرمالو را در مکانی گرم و مرطوب نگهداری کنید تا جوانه بزند. برای این کار ۲ روش مختلف وجود دارد. می‌توانید هسته‌های خرمالو را لای دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید و آن را در یک کیسه زیپ دار بگذارید. سپس کیسه را در مکانی گرم و پر نور قرار دهید تا جوانه‌های خرمالو پس از مدتی ظاهر شوند.

روش بعدی این است که کف یک لیوان یک بار مصرف را سوراخ کنید و یک گلدان پلاستیکی کوچک تهیه کنید. مخلوطی از کوکوپیت و پیت ماس تهیه کنید و آن را داخل گلدان یا لیوان بریزید. حالا هسته خرمالو را در عمق یک سانتی‌متری خاک بکارید.

گلدان را آبیاری کنید و سپس یک پلاستیک روی آن بکشید تا خاک گلدان مرطوب بماند. حالا گلدان را در مکانی پر نور و گرم قرار دهید. برای جوانه زدن هسته خرمالو نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، تنها باید آن را در معرض نور بگذارید.

بعد از حدود ۲ هفته جوانه‌های خرمالو ظاهر می‌شوند و در برخی موارد نیز ممکن است جوانه زنی پس از ۴ روز اتفاق بیفتد.

۴- هسته جوانه زده خرمالو را در گلدان بکارید

بعد از حدود ۲ هفته که هسته‌ها جوانه زدند، می‌توانید آن‌ها را در یک گلدان بکارید. بعد از ظاهر شدن جوانه‌ها بهتر است حداقل ۲ روز صبر کنید تا جوانه‌ها کمی بزرگ شوند.

در این مرحله می‌توانید هسته جوانه زده خرمالو را در گلدان بکارید. برای کاشت هسته خرمالو باید آن را در عمق ۵ سانتی‌متری خاک فرو کنید و در هر گلدان تنها یک عدد دانه بکارید.

بیشتر بخوانید: از بذر تا برداشت: کاشت کلم بروکلی در گلدان

۵- از جوانه خرمالو مراقبت کنید

بعد از کاشت هسته خرمالو، باید گلدان را در مکانی با نور زیاد و غیر مستقیم قرار دهید. به خاطر داشته باشید که خاک خرمالو باید همیشه مرطوب باشد، به همین دلیل هر زمان که احساس می‌کنید خاک گلدان خشک شده، گیاه را آبیاری کنید.

بعد از ۲ تا ۳ ماه جوانه‌های خرمالو رشد می‌کنند و رفته رفته به نهال تبدیل می‌شوند. اگر قصد دارید نهال را در باغچه بکارید، بهترین زمان در اوایل فصل بهار است که نهال شما کمی بزرگ‌تر شده است.

بعد از این که جوانه‌های خرمالو رشد کردند و تبدیل به نهال شدند، باید هفته‌ای یک تا ۲ بار به گلدان آب بدهید و آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

در این مرحله که نهال خرمالو بزرگ شده است، باید آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. معمولا درخت خرمالو ۲ تا ۳ سال پس از کاشت شکوفه می‌دهد و از حدود ۵ تا ۱۰ سال بعد شروع به میوه دادن می‌کند.

نکاتی که باید در مورد کاشت هسته خرمالو در گلدان بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد کاشت هسته خرمالو در گلدان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای کاشت هسته خرمالو باید از خرمالوی سالم و رسیده و بدون زدگی و کرم خوردگی استفاده کنید.درخت خرمالو ریشه‌های بلندی دارد و از همین رو بهتر است در پاییز و پس از اولین باران در باغچه کاشت شود تا بهتر رشد کند.گیاه خرمالو در بیشتر انواع خاک به خوبی رشد می‌کند، اما در صورتی که خاک شور باشد، رشد گیاه دچار مشکل می‌شود. بهترین خاک برای رشد این گیاه خاک مرطوب و خنک است. بهتر است برای کاشت خرمالو از خاک‌های حاصلخیز باغ‌های قدیمی استفاده کنید.گیاه خرمالو برای رشد به مراقبت کمی نیاز دارد، ولی استفاده از کود دامی موجب بهبود رشد گیاه می‌شود. بهتر است تا یک سال اول به نهال خرمالو کود ندهید و پس از آن در سال‌های بعد از کودهای پوسیده دامی یا کودهای خانگی برای تقویت گیاه استفاده کنید.بعد از این که درخت خرمالو میوه داد، باید یک لایه ضخیم مالچ در اطراف درخت بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود. این کار از له شدن خرمالوهایی که از درخت می‌افتند نیز جلوگیری می‌کند.بهترین زمان کاشت خرمالو پیوندی حدود ۱۵ اسفند است.درخت خرمالو در فصل بهار به آب کمتری نیاز دارد و در فصل تابستان با گرم شدن هوا باید به مقدار بیشتری به گیاه آب بدهید. در تابستان باید هفته‌ای ۲ بار به گیاه آب بدهید.درخت خرمالو پس از بزرگ شدن باید در مکانی قرار بگیرد که در طول روز حداقل ۲ تا ۳ ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب باشد.برای کاشت مستقیم هسته خرمالو در خاک باید هسته خرمالو را در اواخر پاییز از ابتدا داخل خاک بکارید. هسته‌های خرمالو معمولا پس از زمستان شروع به جوانه زدن می‌کنند و به تدریج بزرگ می‌شوند.برای آبیاری خرمالو باید مقداری به گیاه آب بدهید که آب اضافه از کف گلدان خارک شود. سپس آب اضافه زیر گلدانی را دور بریزید.بهترین آب و هوا برای رشد خرمالو هوای معتدل و خنک و دمای مناسب برای رشد درخت خرمالو ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.برای این که هسته خرمالو سریع‌تر جوانه بزند، می‌توانید به کمک بک چاقوی تیز به آرامی یک شکاف روی هسته ایجاد کنید و مغز آن را از پوسته خارج کنید.برای کاشت بذر خرمالو باید از گلدانی با زهکشی مناسب استفاده کنید.بهترین زمان کاشت خرمالو فصل بهار است که خرمالو در معرض سرما قرار نگیرد.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه بهترین روش کاشت هسته خرمالو در گلدان و همچنین نکات مهم برای مراقبت از این گیاه اشاره شد. اگر تجربه کاشت خرمالو در گلدان را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید