راز تشخیص روغن زیتون با کیفیت از روی طعم و بو!

  • توسط: admin


روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و پرمصرف ترین روغن‌هایی است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. با توجه به تنوع زیاد برندهای روغن زیتون در بازار شاید انتخاب روغن زیتون اصل و با کیفیت برای شما نیز یک چالش باشد. یکی از روش‌های بسیار ساده‌ای که در بررسی کیفیت روغن زیتون به شما کمک می‌کند چشیدن روغن است.

ما امروز در این بخش از مجله اینترنتی اکالا، نحوه بررسی کیفیت روغن زیتون با کمک حس بویایی و چشایی را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد.

روغن زیتون را بو کنید

اولین قدم در تشخیص روغن زیتون باکیفیت، بو کردن آن است. روغن زیتون اصل باید بویی تازه و طبیعی داشته باشد. یک قاشق روغن زیتون را درون ظرفی کوچک بریزید. سپس ظرف را نزدیک بینی خود ببرید و با دقت عطر آن را استشمام کنید.

بوی روغن زیتون باکیفیت باید شبیه بوی علف تازه، سیب سبز، و حتی گاهی بوی میوه‌های تازه مانند گوجه‌فرنگی یا بادام باشد.

این بوی طبیعی و ملایم نشان از تازه بودن و کیفیت روغن دارد. اگر بوی روغن زیتون تند، سرکه‌ای یا شبیه به بوی کهنگی و کپک بود، احتمالاً روغن زیتون بی‌کیفیت یا کهنه است و نباید از آن استفاده کنید.

رنگ روغن زیتون را بررسی کنید

رنگ روغن زیتون نیز می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت آن باشد. روغن زیتون باکیفیت رنگی زرد طلایی تا زرد مایل به سبز دارد. کمی روغن زیتون را درون یک ظرف شیشه‌ای شفاف بریزید و آن را در نور طبیعی بررسی کنید. رنگ روغن باید زنده و شفاف باشد و نشانه‌ای از تیرگی یا کدری در آن وجود نداشته باشد.

رنگ روغن به نوع زیتونی که از آن تهیه شده است نیز بستگی دارد، اما به طور کلی رنگ زرد مایل به سبز نشان از تازگی و اصالت روغن است. روغن‌هایی که رنگ تیره یا کدر دارند ممکن است قدیمی یا با کیفیت پایین باشند.

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون اصل در یخچال یخ می‌زند؟ 

روغن زیتون را بچشید

تشخیص روغن زیتون باکیفیت از طریق روش چشایی یکی از دقیق‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از اصالت این محصول است. با توجه به بو، رنگ، طعم، و حسی که روغن در دهان ایجاد می‌کند، می‌توانید کیفیت روغن زیتون را به‌خوبی تشخیص دهید. پس اگر بعد از بررسی در مرحله قبل روغن زیتون مورد تایید شما بود حالا وقت آن است که روغن را بچشید. این مرحله حساس‌ترین بخش تشخیص است که نیاز به دقت دارد.

برای این کار ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل دهان خود بریزید و آن را به‌آرامی در تمام سطح دهان پخش کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید و به‌آرامی هوا را وارد دهان کنید تا روغن با هوا ترکیب شود. این کار به آزادسازی طعم‌ها و بوی‌های بیشتر در روغن کمک می‌کند. شمارش تا ۵ را انجام دهید و سپس روغن را ببلعید.

بررسی حس سوزش در گلو

یکی از ویژگی‌های مهم روغن زیتون باکیفیت، سوزشی است که بعد از بلعیدن در انتهای گلو ایجاد می‌شود. این سوزش به دلیل وجود پلی‌فنول‌های موجود در روغن زیتون است که نشان‌دهنده سلامت و اصالت روغن است.

بعد از بلعیدن روغن، توجه کنید که آیا در انتهای گلوی خود حس سوزش دارید یا خیر. این حس معمولاً بعد از چند ثانیه به وجود می‌آید و نباید نگران آن باشید، چرا که نشانه‌ای از کیفیت و تازگی روغن زیتون است. اگر این سوزش را احساس نکردید، احتمال دارد که روغن زیتون کهنه یا بی‌کیفیت باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های طلایی برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

بررسی طعم تلخی و تندی

بعد از بلعیدن روغن، منتظر بمانید تا حس تلخی و تندی در دهان شما ظاهر شود. این طعم باید بعد از یک دقیقه به‌تدریج از بین برود و جای خود را به طعمی ملایم و دلپذیر بدهد. این تلخی و تندی نشان‌دهنده کیفیت خوب روغن است و از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید در آن خبر می‌دهد.

اگر تلخی و تندی بیش از حد باقی ماند و حس ناخوشایندی ایجاد کرد، ممکن است روغن زیتون شما بی‌کیفیت یا خراب باشد.

بررسی وجود یا عدم وجود حس چربی در دهان

بعد از بلعیدن روغن، توجه کنید که آیا در دهان خود حس چربی و سنگینی دارید یا خیر. روغن زیتون خالص باید حس سبکی در دهان ایجاد کند و بعد از بلعیدن، هیچ اثری از چربی اضافی در دهان باقی نگذارد.

این حس چربی یکی از نشانه‌های روغن‌های تقلبی یا بی‌کیفیت است که ممکن است با روغن‌های دیگر مخلوط شده باشند. اگر بعد از بلعیدن روغن زیتون احساس چربی زیادی در دهان خود داشتید، احتمالاً روغن زیتون مورد استفاده از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و شما نیز بتوانید با کمک روش‌های ساده بالا روغن زیتون با کیفیت و مرغوبی خریداری کنید. اگر شما از روش‌های دیگری برای بررسی کیفیت روغن زیتون استفاده می‌کنید خوشحال می‌شویم که آن روش‌ها را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید