تجربه خوشمزه و خوشبوی کاشت هسته لیمو شیرین در خانه خودتان!

  • توسط: admin


شاید عجیب به نظر برسد، اما کاشت لیمو شیرین در گلدان امکان پذیر است و شما می‌توانید این میوه مفید و پرطرفدار را خودتان در خانه بکارید و از آن میوه تازه برداشت کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش کاشت لیمو شیرین در گلدان آشنا شوید.

آموزش کاشت لیمو شیرین در منزل

لیمو شیرین یک درختچه کوچک است که پس از رشد کامل ارتفاع آن به حدود ۴ متر می‌رسد. این گیاه معمولا در استان‌های مختلفی مثل استان فارس، کرمان، هرمزگان، گرگان، مازندران و گیلان کشت می‌شود، اما شما می‌توانید با فراهم کردن شرایط مناسب، این گیاه را در گلدان بکارید و در خانه پرورش دهید.

به طور کلی گیاه لیمو شیرین باید در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و از سرما و وزش بادهای سرد دور باشد. این گیاه به نور و آبیاری نسبتا زیاد نیاز دارد و در صورتی که شرایط مورد نیاز برای رشد آن را فراهم کنید، به خوبی در گلدان رشد می‌کند.

در ادامه این بخش به مراحل کاشت هسته لیمو شیرین در گلدان اشاره شده است.

۱- هسته‌های لیمو را بخیسانید

برای شروع باید چند عدد هسته سالم لیمو تهیه کنید و هسته‌ها را به مدت ۴۸ ساعت در آب ولرم قرار دهید تا جوانه بزنند. برای سرعت بخشیدن به روند جوانه زدن هسته‌های لیمو می‌توانید به آرامی و بدون آسیب به مغز داخل هسته، پوسته بیرونی هسته لیمو را بشکافید و گوشته داخل آن را خارج کرده و در آب قرار دهید.

به خاطر داشته باشید هسته‌هایی به بزاق دهان آغشته شده باشند و همچنین هسته‌هایی که آسیب دیده باشند، برای کاشت مناسب نیستند.

۲- هسته‌ها را در گلدان بکارید

بعد از این که جوانه‌های کوچک روی هسته‌های لیمو ظاهر شد، باید آن‌ها را در خاک بکارید. برای این کار داخل یک گلدان با اندازه مناسب مقداری خاک بریزید. برای کاشت هسته لیمو نباید از گلدان کوچک استفاده کنید. حتما در انتهای گلدان حفره کوچکی برای خروج آب اضافه ایجاد کنید.

برای کاشت لیمو باید از خاک مناسب استفاده کنید. بهترین خاک برای رشد این گیاه ترکیب ۶۰ درصد خاک کوکوپیت یا پیت ماس با ۳۰ درصد خاک پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی سبک یا سنگریزه برای کف گلدان است.

در ادامه داخل خاک گلدان یک گودال ایجاد کنید و سپس ۳ تا ۴ عدد هسته جوانه زده را در خاک قرار دهید. هر چند همه این هسته‌ها رشد نمی‌کنند و بزرگ نمی‌شوند، اما بهتر است آن‌ها را با فاصله مناسب از هم در خاک قرار دهید.

۳- گیاه را آبیاری کنید

بعد از قرار دادن هسته‌های لیمو در خاک، باید لایه نازکی از خاک روی هسته‌ها بریزید. حالا مقدار آب به هسته‌ها بدهید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید دانه لیمو را به صورت روزانه آبیاری کنید و بعد از ظاهر شدن جوانه‌ها می‌توانید مقدار آبیاری را به ۲ تا ۳ بار در هفته کاهش دهید.

برای ایجاد رطوبت و شرایط گلخانه‌ای برای رشد جوانه‌ها، می‌توانید یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید و چند سوراخ نیز روی پلاستیک ایجاد کنید. زمانی که برگ‌های گیاه از خاک خارج شدند، می‌توانید پلاستیک را بردارید و گلدان را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: روش کاشت فندق تازه در گلدان

۴- گلدان را در مکان مناسب قرار دهید

بعد از کاشت کامل هسته‌ها در گلدان باید گلدان را در مکانی مناسب با دمای بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. نکته مهمی که باید برای رشد لیمو شیرین بدانید این است که گیاه لیمو پس از جوانه زدن باید روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت در مقابل نور خورشید قرار بگیرد.

۵- از نهال لیمو مراقبت کنید

زمانی که جوانه لیمو رشد کرد و به یک نهال تبدیل شد، دیگر به نور کمتری نیاز دارد. در این مرحله باید نهال لیمو شیرین را در مکانی قرار دهید که روزانه حدود ۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد. بعد از این که نهار لیمو به خوبی رشد کرد و ریشه‌های آن از انتخاب گلدان قابل مشاهده شد، زمان تعویض گلدان است. در این مرحله باید نهال لیمو را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید.

به خاطر داشته باشید که این گیاه برای رشد به آب زیادی نیاز دارد و از همین رو هر زمان که خاک آن خشک به نظر می‌رسد، گیاه را آبیاری کنید. برای بهبود رشد گیاه می‌توانید ماهی یک باز از کود مایع استفاده کنید.

اگر گلدان را در تراس یا فضای بیرون از منزل قرار می‌دهید، باید با سرد شدن هوا، آن را به داخل خانه منتقل کنید. دمای مطلوب برای رشد این گیاه بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است و رطوبت نیز برای بهبود رشد گیاه الزامی است.

مراقبت از این گیاه را برای چند سال ادامه دهید تا نهال شما رفته رفته بزرگ‌تر شود. بعد از چند سال شکوفه‌های لیمو روی گیاه ظاهر می‌شود و سپس شاهد رشد لیموهای شیرین و تازه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: از بذر تا برداشت؛ کاشت کلم بروکلی در گلدان

نکاتی که باید برای کاشت هسته لیمو شیرین در گلدان بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای کاشت هسته لیمو شیرین در گلدان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بعد از کاشت لیمو شیرین در گلدان باید آن را هر هفت تا ۱۰ روز یک بار آبیاری کنید.گیاه لیمو شیرین برای رشد به خاک غنی با بافت متوسط نیاز دارد. بهتر است خاک این گیاه کمی اسیدی باشد و زهکشی مناسبی داشته باشد.برای تقویت این گیاه بهتر است از کودهای شیمیایی در فصل بهار و در کود دامی در فصل پاییز استفاده کنید.بعد از کاشت دانه لیمو شیرین در گلدان، با توجه به شرایط، حدود ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد تا گیاه شما بزرگ شود و میوه بدهد، اما تا آن موقع می‌توانید از ظاهر زیبای این گیاه لذت ببرید.برای کاشت هسته لیمو در گلدان باید از هسته‌های سالم و درشت لیمو استفاده کنید.هسته‌هایی که وارد دهان شده و به بزاق آغشته شده‌اند برای کاشت مناسب نیستند.به هیچ عنوان گلدان لیمو را در نزدیکی شومینه یا بخاری قرار ندهید، زیرا این کار موجب از بین رفتن گیاه می‌شود.بعد از آبیاری به این گیاه حتما آب داخل زیر گلدانی را تخلیه کنید تا ریشه گیاه در معرض پوسیدگی قرار نگیرد.بهترین مکان برای رشد گیاه لیمو، در مقابل پنجره‌های نورگیر یا بالکن است.اگر در خانه به نور کافی دسترسی ندارید، می‌توانید از نور لامپ‌های فلورسنت استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه بهترین روش کاشت هسته لیمو شیرین در گلدان اشاره شد. مراقبت از این گیاه بسیار راحت است و اگر گلدان را در مکانی با نور و درجه حرارت مناسب قرار دهید، نهال لیمو به خوبی رشد می‌کند و به درختچه‌ای زیبا و بزرگ تبدیل می‌شود.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید