آیا می‌دانستید؟ 8 راز جادویی سرکه سفید برای شستشوی لباس‌ها

  • توسط: admin


سرکه یک ماده طبیعی برای شستشو و ضدعفونی است که در زمینه‌های بسیاری کاربرد دارد. استفاده از این شوینده قوی در کنار شوینده‌های شیمیایی می‌تواند نتیجه کار را باور نکردنی کند. یکی از کاربردهای سرکه سفید، استفاده از آن در شستن لباس‌هاست. حتما شما هم با این موضوع مواجه شدید که برخی مواقع لباسشویی به تنهایی نمی‌تواند لباس‌ها را به خوبی تمیز کند. اینحاست که سرکه وارد صحنه می‌شود و با قدرت پاک‌کنندگی‌اش شما را راضی نگه می‌دارد. در این مقاله از مجله اکالا، به بررسی کاربردهای سرکه سفید در شستشو و نظافت لباس‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد سرکه سفید در شستشو لباس‌ها

سرکه سفید جدای از قدرت پاک کنندگی عالی، بوی تندی دارد که ممکن بعد از شستشو روی لباس‌ها بماند. بنابراین بهتر است استفاده از آن را با مواد شوینده‌ای که رایحه مطلوبی دارند همراه کنید. در ادامه چند مورد از کاربردهای سرکه سفید در نظافت لباس‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱- لباس‌های تیره را بور نمی‌کند

یکی از چالش‌هایی که افراد زمان شستن لباس‌های تیره با آن سروکار دارند، بور شدن لباس‌های تیره است. اگر صابون یا مواد شوینده روی این مدل لباس‌ها بماند باعث رنگ پریدگی و در نهایت بوری می‌شوند. خاصیت قلیایی سرکه این امکان را فراهم می‌کند که رد صابون را به عنوان یک ماده قلیایی از بین ببرد. برای این کار باید در مرحله آخر شستشو به میزان نصف پیمانه سرکه را به محفظه شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: با این ۷ ترفند ظروف آلومینیومی را براق کنید

۲- نرم‌کننده طبیعی

یکی از کاربردهای سرکه استفاده از آن به عنوان نرم‌کننده لباس است. نرم‌کننده‌های شیمیایی دارای اسانسی هستند که برخی افراد آن بو را نمی‌پسندند. بنابراین می‌توانید سرکه را با مایع لباسشویی ترکیب کنید تا هم بوی سرکه از بین برود و هم یک نرم‌کننده قوی طبیعی داشته باشید. برای این کار نصف پیمانه سرکه سفید را در مرحله آبکشی در قسمت مخصوص مایع نرم‌کننده بریزید.

۳- لکه را از بین می‌برد

یکی از ویژگی‌های مهم سرکه، از بین بردن لکه است. برای این کار می‌توانید به دو روش مستقیم و غیرمستقیم لکه لباس را با سرکه سفید پاک کنید. در روش مستقیم باید با نسبت یک به ۴ سرکه و آب را مخلوط کنید و روی لباس اسپری کنید. در روش غیر مستقیم یک پارچه تمیز را به سرکه آغشته کنید و آن را روی لکه لباس تا زمانی که محو شود، بکشید.

۴- لباس سفید را روشن می‌کند

سرکه به عنوان یک روشن‌کننده طبیعی، قابلیت سفید کنندگی دارد و به دلیل داشتن اسید، می‌تواند لکه‌های قلیایی روی لباس‌های روشن را از بین ببرد و در عین حال به بافت آنها آسیبی نرساند. از سرکه سفید برای سفید کردن جوراب‌های روشن چرک‌مرده یا دستمال سفره‌هایی که لکه غذا روی آنها مانده است استفاده کنید. برای این کار یک فنجان سرکه سفید را با آب جوش حل کنید و لباس‌ها را در آن بشویید.

اگر به سفید‌کننده قوی‌تری نیاز دارید، می‌توانید نصف فنجان سرکه، نصف فنجان آبلیمو و یک قاشق غذاخوری بوراکس را با هم ترکیب کنید تا یک محلول سفیدکننده قوی داشته باشید.سپس محلول را در قسمت جاپودری ماشین لباسشویی بریزید و برای شستشوی لباس‌های سفید چرک‌مرده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ باید و نباید شستن پتو با ماشین لباسشویی

۵- بدون مواد شیمیایی لباس را تمیز می‌کند

اگر به طور مداوم برای شستشوی لباس‌ها از مواد شیمیایی استفاده کنید، ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک یا درماتیت پوستی شوید. برای کسانی که پوست حساسی دارند پیشنهاد می‌شود تا از شوینده‌های طبیعی بیشتر استفاده کنند. برای این کار می‌توانید هم از شستشوی دستی و هم ماشین لباسشویی استفاده کنید. برای استفاده از سرکه در ماشین لباسشویی باید نصف پیمانه سرکه سفید را در قسمت محفظه شوینده لباس بریزید و لباسشویی را روی تنظیمات مورد نظر قرار دهید.

۶- اصطکاک پارچه از بین می‌رود

حتما برای شما پیش آمده است که لباس‌هایتان پس از شستشو، ایجاد الکتریسیته می‌کنند و مو و پرز محیط را به خود جذب می‌کنند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید از سرکه استفاده کنید تا باعث کاهش اصطکاک لباس‌ها شود.

۷- بوی بد لباس را از بین می‌برد

یکی از کاربردهای سرکه سفید از بین بردن بوی بد است. اگر لباس‌ها بوی تند عرق یا بوی سیگار می‌دهد می‌توانید از سرکه سفید کمک بگیرید. برای این کار باید ۲ پیمانه سرکه سفید را همراه چند قطره روغن اسطوخودوس در ماشین لباسشویی بریزید و لباس‌ها را با آب داغ بشویید.

۸- کپک را از بین می‌برد

گاهی لباس‌های نم‌دار برای مدت طولانی در لباسشویی می‌ماند که امکان رشد میکروارگانیسم‌ها را فراهم می‌کند. برای اینکه از انتشار بیماری جلوگیری کنید، ماشین لباسشویی را از آب داغ پر کنید و ۲ فنجان سرکه سفید را به آن اضافه کنید و اجازه دهید لباس‌ها یک بار فقط با سرکه شسته شوند. سپس مایع لباسشویی را اضافه کنید و لباس‌ها را برای بار دوم بشویید.

 

در این مقاله از مجله اکالا، ۸ کاربرد سرکه سفید برای شستشو و نظافت لباس‌ها را آموزش دادیم. اگر تا به حال از این شوینده طبیعی استفاده نکردید، پیشنهاد می‌شود تا آن را امتحان کنید و از نتیجه آن شگفت‌زده شوید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید