کشف اسرار فضای خرد شده با بازی Starfield

  • توسط: admin


به نظرم Starfield از آن دست بازی‌هاییست که از بعد از انتشارش به عضو جدید اکیپ The Last of Us Part 2 و رفقا تبدیل شده. منظورم این است که صحبت کردن راجع به استارفیلد در اینترنت امری واقعا فرسایشی است؛ هر بار بخواهید مکالمه‌ای منطقی راجع به آن داشته باشید، بلافاصله یا با افرادی که کورکورانه از کل بازی دفاع می‌کنند مواجه می‌شوید، یا افرادی که اگر ساعتی یک بار نفرتشان از بازی را اعلام نکنند روزشان شب نمی‌شود. حالا هم اولین اکسپنشن بازی یعنی Shattered Space منتشر شده و باری دیگر این تنور این بحث‌ها را داغ کرده است. پس با بررسی Starfield Shattered Space در ویجیاتو همراه باشید که تا حد امکان گفتگویی منطقی راجع به آن داشته باشیم.

ناشر بازی:

Bethesda Softworks

مدت زمان بازی:10 ساعت

سازنده بازی:
Bethesda Game Studios

کامل کردن بازی:20 ساعت

اول از همه باید این بسته الحاقی و داستانش را معرفی کنیم. در میان گروه‌های مختلف استارفیلد، فرقه‌ای به‌نام House Va’Ruun وجود داشت که ماهیتش تا حد زیادی مرموز و ناشناس باقی مانده بود. در بازی اصلی، یکی از اندک دریچه‌هایی که دید بیشتری از این گروه به ما می‌داد، شخصیتی به نام Andreja بود که جزو همراهان شخصیت اصلی محسوب می‌شد. اتفاقا داستان شخصی آندرژا هم در نقطه‌ای به اتمام می‌رسید که ما را برای کاوشی عمیق‌تر در دل House Va’Ruun تشنه نگه می‌داشت. اینجاست که بسته الحاقی Shattered Space وارد ماجرا می‌شود؛ اولین اکسپنشن استارفیلد که با وعده داشتن حال و هوایی ترسناک و مهم‌تر از آن، پرداختن به House Va’Ruun به دست بازیکنان رسیده است.

پیش از هر چیزی باید به مسئله‌ای مهم بپردازم: Shattered Space قرار نیست ناجی استارفیلد باشد. بسیاری از نظراتی که راجع به شترد اسپیس در اینترنت می‌بینم، از اینکه این اکسپنشن استارفیلد را به آن شاهکاری که همه انتظار داشتند تبدیل نمی‌کند ابراز ناامیدی کرده‌اند، حتی با اینکه بتسدا در تبلیغات خود تمام تلاشش را کرد که انتظارات را در حد معقولی نگه دارد. Shattered Space صرفا حضور دارد که مقدار بیشتری از همان تجربه‌ای که در استارفیلد وجود دارد را برایتان فراهم کند. انصافا هم وظیفه یک اکسپنشن دقیقا همین است و اگر می‌خواهید از Cyberpunk 2077 Phantom Liberty به‌عنوان مثال نقض نام ببرید، باید بگویم که آن بازی نه با فنتوم لیبرتی، بلکه با به‌روزرسانی 2.0 درست شد. اگر تحولی بخواهد در استارفیلد اتفاق بیفتد، باید از طریق یک به‌روزرسانی رایگان بزرگ برای کل بازی انجام گیرد. اما حالا که این مسئله را پشت سر گذاشتیم، بگذارید به یک سوال مهم‌تر پاسخ دهیم: Shattered Space در انجام وظیفه خود به‌عنوان یک اکسپنشن چقدر موفق عمل کرده است؟ در پاسخ باید بگویم: معمولی، اما با چند کمبود ناامیدکننده.

در شترد اسپیس به سیاره Va’Ruun’kai و به‌طور مشخص‌تر شهر Dazra سفر می‌کنید که خانه جامعه House Va’Ruun است. اما شما دقیقا در مقطعی به «دزرا» می‌رسید که فاجعه‌ای بزرگ گریبانگیر مردمان «وارون» شده است؛ حادثه‌ای بزرگ و ناگهانی که بخش بزرگی از شهر و مردمانش را در بر گرفت و….. ناپدیدشان کرد. حالا شما وارد ماجرا می‌شوید تا به بازماندگان وارون کمک کنید و سر از این ماجرای عجیب در آورید.

شترد اسپیس، همانطور که بتسدا وعده داده بود، حال و هوای تاریک‌تری نسبت به بازی اصلی دارد. درست است که ساختار داستانی این اکسپنشن بسیار مشابه داستان‌های پیشین بتسداست (شما وارد گروه یا جامعه‌ای می‌شوید، به‌سرعت به امید اصلی آن‌ها تبدیل می‌شوید و به‌تنهایی مشکلاتشان را حل می‌کنید)، اما باز هم لحن خاکستری‌تر شترد اسپیس تنوع خوبی نسبت به وقایع بازی اصلی دارد. از طرف دیگر سیاره «وارونکای» هم طراحی بسیار بیگانه‌تر و ناآشناتری با سایر نقاط جهان استارفیلد دارد و حس و حال Morrowind را در دنیای The Elder Scrolls تداعی می‌کند.

با این حال علی‌رغم گفته‌های بتسدا، توقع نداشته باشید با یک تجربه ترسناک مواجه باشید. اصلی‌ترین دشمنان جدیدی که در Shattered Space می‌بینید، انسان‌هایی به‌نام Vortex Phantom هستند که حالتی شبه‌روح پیدا کرده‌اند. آن‌ها نسبت به دشمنان عادی سرسخت‌ترند و از آنجایی که دائما در حال تلپورت کردن هستند، چالش بیشتری برایتان ایجاد می‌کنند. با این حال، آن‌ها قرار نیست شما را بترسانند. چنین چیزی در مورد Vortex Horrorها، هیولاهای جدیدی که در شترد اسپیس حضور دارند نیز صدق می‌کند و حتی Terrormorphهای بازی اصلی در زمینه کار بهتری انجام می‌دهند. پس در کل مبارزات این اکسپنشن همانطوری کار می‌کنند که در بازی اصلی کار می‌کردند.

دیگر نقطه‌ای که بتسدا در تبلیغات تاکید زیادی رویش داشت، دست‌ساز بودن تمام محتوای Shattered Space بود. و بله، تمام محتوای این اکسپنشن در دزرا و مناطق اطرافش جریان دارد و هیچگاه مجبور نمی‌شوید سوار سفینه خود شوید. با این حال، توقع نداشته باشید هنگام گشت و گذار در وارونکای حس و حال الدر اسکرولز و فال اوت برایتان تداعی شود. گشت و گذار در وارونکای در مجموع یادآور همان استارفیلد همیشگی است، فقط با این تفاوت که مناطق و محتوای دست‌ساز بیشتری در آن قرار داده شده. با این حال، مکان‌ها و دانجن‌های دست‌ساز جدیدی که بتسدا در این اکسپنشن قرار داده خوش‌ساخت هستند.

اما به جز این موارد، Shattered Space در واقع ۱۰-۱۵ ساعت محتوای بیشتر از همان Starfield است. داستان اصلی آن حس و حالی مشابه کوئست‌لاین سایر گروه‌های بازی اصلی دارد و در کل کوئست‌های اصلی و جانبی اکسپنشن همه در یک استاندارد خوب قرار دارند. در واقع هیچ محتوایی در این اکسپنشن وجود ندارد که شما را شگفت‌زده کند، و از طرف دیگر چیزی هم آنقدر بد ظاهر نمی‌شود که بخواهد جلب توجه کند. شاید حتی این حس به شما دست دهد که این اکسپنشن عمدتا از محتویاتی تشکیل شده که از بازی اصلی حذف شده‌اند. اگر از Starfield لذت می‌برید، از Shattered Space هم لذت می‌برید. اگر استارفیلد برایتان عذاب‌آور است، شترد اسپیس هم برایتان عذاب‌آور است. من جزو دسته اول هستم (هرچند که مشکلات خودم را با بازی دارم)، در نتیجه اکسپنشن هم در کل برایم تجربه خوبی بود.

اما یک کمبود ناامیدکننده راجع به این اکسپنشن وجود دارد و آن هم مربوط به شخصیت آندرژا است. اول از همه باید بگویم که ظاهرا یک باگ در بازی وجود دارد که جلوی اظهار نظر کردن آندرژا (و سایر همراهانتان) را در این اکسپنشن می‌گیرد. به همین علت بسیاری از بازیکنان در بازی خود احساس کرده‌اند که این شخصیت، که نه‌تنها محبوب‌ترین شخصیت همراه بازیست، بلکه خود عضوی از فرقه House Va’Ruun است و قاعدتا سفر به خانه او باید برایش مهم باشد، حرف زیادی برای گفتن ندارد. من با این باگ برخورد نکردم و می‌توانم تایید کنم که آندرژا نه‌تنها هر از گاهی می‌تواند در کوئست‌ها دخالت کند، بلکه یک محتوای داستانی مخصوص او هم وجود دارد که بعد از اتمام داستان اصلی در دسترس قرار می‌گیرد. با این حال، نقش آندرژا در Shattered Space همچنان بسیار کم‌تر از چیزیست که یک بازیکن Starfield انتظار دارد. این اکسپنشن تقریبا هیچ اقدامی برای پرداخت بیشتر به این شخصیت، گذشته‌اش و عقایدش نمی‌کند و بتسدا در این زمینه فرصت واقعا بزرگی را از دست داده است. شما عملا می‌توانید هر شخصیت دیگری را به جای آندرژا به همراه خود بیاورید و باز هم چیز خاصی از دست ندهید.

مورد دیگری هم که نمی‌توان از آن گذشت، کمبود آیتم‌های جدید است. آیتم جدید وجود دارد؛ یک سلاح و یک ست لباس فضایی منحصر بفرد جدید، چند سلاح و لباس عادی جدید (که تعدادی از آن‌ها در واقع نسخه‌ای از آیتم‌های بازی اصلی با اسکین متفاوت هستند) و تعداد محدودی ماژول جدید برای بخش ساخت و ساز، اسباب‌بازی‌های جدیدی هستند که در Shattered Space می‌توانید استفاده کنید. اما جا داشت تعداد بیشتری از آن‌ها در این اکسپنشن وجود داشته باشد. ضمنا برای علاقه‌مندان به بخش ساخت و ساز سفینه، متاسفانه باید بگویم که هیچ قطعه جدیدی برای سفینه در این اکسپنشن وجود ندارد.

ببینید، Starfield Shattered Space تجربه بدی نیست. این بسته الحاقی در نهایت در انجام وظیفه خود، یعنی فراهم کردن محتوای بیشتر برای استارفیلد، کار  قابل قبولی انجام می‌دهد. اما قیمت ۳۰ دلاری آن چندان قابل توجیه نیست. با این قیمت، مخاطب انتظار تجربه‌ای همچون Far Harbor برای Fallout 4 یا Phantom Liberty برای Cyberpunk 2077 دارد. در حالی که شترد اسپیس به هیچ وجه در چنین حد و انتظاراتی ظاهر نمی‌شود و در حد «معمولی» باقی می‌ماند. اگر به‌دنبال خرید آن هستید، منتظر یک تخفیف باقی بمانید.

می‌خرمش…

اگر Starfield را دوست دارید، Shattered Space مقداری بیشتر از همان محتوای استارفیلد است. پس در این حالت این اکسپنشن را بخرید.

نمی‌خرمش…

هر مشکلی با استارفیلد داشته باشید، Shattered Space اقدامی برای برطرف کردنش نمی‌کند. اگر هم کلا از بازی اصلی خوشتان نمی‌آید، این اکسپنشن را فراموش کنید.

65

امتیاز ویجیاتو

اکسپنشن Starfield Shattered Space صرفا آمده است که ۱۰-۱۵ ساعت محتوای بیشتر از استارفیلد برایتان فراهم کند؛ نه بیشتر و نه کمتر. اگر از استارفیلد لذت می‌برید، از شترد اسپیس هم لذت خواهید برد و اگر هر مشکلی با بازی اصلی داشته باشید، این اکسپنشن تلاشی برای رفع آن نمی‌کند. با این حال قیمت ۳۰ دلاری این اکسپنشن و نقش محدود شخصیت Andreja در داستان آن، سوال‌برانگیز هستند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید