سراسر جوش و هیجان با طعم شگفت‌انگیز دمنوش زالزالک (میوه یا برگ و گل زالزالک)

  • توسط: admin


دمنوش زالزالک یکی از مفیدترین انواع دمنوش‌های خانگی است که به خاطر آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که در آن وجود دارد، بسیار مفید است. برای تهیه این دمنوش هم می‌توانید از میوه زالزالک و هم برگ و گل آن استفاده کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه دمنوش زالزالک به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه دمنوش زالزالک خانگی با میوه آن

آماده کردن مواد اولیه این دمنوش حدود ۲ دقیقه و دم کشیدن آن نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش زالزالک

مواد لازم برای تهیه دمنوش زالزالک به شرح زیر است:

زالزالک تازه یا خشک۶ تا ۷ عددآب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارعسل۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه دمنوش زالزالک با میوه آن

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن دمنوش با میوه زالزالک آشنا شوید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را بشویید

برای شروع باید زالزالک‌ها را به خوبی بشویید و چند دور آبکشی کنید تا خاک و آلودگی‌های روی میوه به طور کامل تمیز شود. در ادامه چوب و قسمت‌های خراب میوه را جدا کنید.

مرحله دوم: زالزالک و آب جوش را در قوری بریزید

زالزالک‌های شسته شده را در قوری بریزید. سپس آب را بجوشانید و به اندازه یک لیوان آب جوش در قوری بریزید. در ادامه درب قوری را روی آن قرار دهید.

مرحله سوم: چای را آماده کنید

برای تهیه چای زالزالک باید مثل درست کردن چای معمولی، قوری را برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا چای شما دم بکشد و آماده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش سیب، گلابی و دارچین

مرحله چهارم: چای را سرو کنید

بعد از این که دمنوش زالزالک شما آماده شد، آن را در لیوان بریزید و سپس حدود ۱ قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و دمنوش را هم بزنید و از طعم بی نظیر این چای لذت ببرید.

طرز تهیه دمنوش زالزالک با برگ و گل آن

آماده کردن این دمنوش حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش برگ و گل زالزالک

مواد لازم برای تهیه دمنوش برگ و گل زالزالک به شرح زیر است:

برگ و گل زالزالک تازه یا خشکیک مشتآببه مقدار لازمزنجبیلبه مقدار لازمشکر۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه دمنوش زالزالک با برگ و گل آن

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن دمنوش با برگ و گل زالزالک آشنا شوید.

مرحله اول: برگ و گل زالزالک را بشویید

برای شروع باید برگ‌ها و گل تازه یا خشک زالزالک را در یک ظرف آب بریزید و چند دور آبکش کنید تا آلودگی‌های آن به طور کامل تمیز شود.

بیشتر بخوانید: فواید بی‌نظیر دمنوش رازیانه + طرز تهیه

مرحله دوم: چای را دم کنید

برگ و گل زالزالک را در قوری بریزید و سپس قوری را با آب جوش پر کنید. اگر دوست دارید طعم چای را بیشتر احساس کنید، می‌توانید از آب کمتری برای تهیه این دمنوش استفاده کنید.

در ادامه زنجبیل را نیز به دمنوش اضافه کنید. برای تهیه این دمنوش هم می‌توانید از یک تکه زنجبیل تازه یا خشک یا مقداری پودر زنجبیل استفاده کنید.

مرحله سوم: چای را سرو کنید

قوری را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید و اجازه دهید دمنوش شما دم بکشد و عصاره برگ و گل زالزالک به آب منتقل شود. در ادامه چای را در یک لیوان یا فنجان بریزید. مقداری شکر به چای اضافه کنید و بعد از هم زدن، آن را میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پوست پسته

نکات و فوت و فن‌های تهیه دمنوش زالزالک

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه دمنوش زالزالک اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

افرادی که به بیماری‌های قلبی، فشار خون و تشنج مبتلا هستند، بهتر است قبل از مصرف دمنوش زالزالک با پزشک خود مشورت کنند.طبع دمنوش زالزالک سرد و خشک است و از همین رو باید آن را با عسل یا خرما مصرف کنید تا سردی آن گرفته شود.برای طعم دار کردن دمنوش میوه زالزالک می‌توانید از یک تکه چوب دارچین نیز استفاده کنید.در صورت تمایل می‌توانید چای زالزالک را همراه با چای سیاه نیز آماده کنید. در این روش باید مقداری چای سیاه در قوری بریزید و بعد چند عدد میوه زالزالک یا کمی برگ و گل زالزالک به قوری اضافه کنید و اجازه دهید چای شما برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.اضافه کردن شکر و عسل به این دمنوش اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید دمنوش را بدون هیچ شیرین کننده‌ای آماده کنید.برای تهیه این دمنوش می‌توانید از زالزالک تازه یا خشک استفاده کنید.اگر دوست دارید طعم زالزالک را در چای بیشتر احساس کنید، می‌توانید این دمنوش را به روش جوشاندن آماده کنید. در این روش باید زالزالک‌های شسته شده را در یک قابلمه کوچک بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید زالزالک‌ها برای نیم ساعت با حرارت ملایم بپزند و نرم شوند. در ادامه دمنوش را از صافی رد کنید و در لیوان بریزید و سرو کنید. با این روش عصاره زالزالک بیشتر خارج و طعم چای شما لذیذتر می‌شود.به خاطر داشته باشید که چای زالزالک برای کودکان مناسب نیست.به هیچ عنوان در طول روز از ۲ تا ۳ فنجان چای زالزالک بیشتر مصرف نکنید.برای تهیه دمنوش زالزالک بهتر است از زالزالک‌های رسیده استفاده کنید. استفاده از زالزالک کال و نرسیده برای تهیه این دمنوش، موجب تلخ و گس شدن طعم آن می‌شود.برای مزه دار کردن انواع مختلف این دمنوش می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری میخک، دارچین و زنجبیل استفاده کنید.خانم‌های باردار و شیرده نباید بدون مشورت پزشک از این دمنوش استفاده کنند.برای تهیه دمنوش زالزالک می‌توانید از انواع زالزالک‌های زرد، سیاه و قرمز استفاده کنید.برای تهیه دمنوش زالزالک می‌توانید از ترکیب میوه، برگ و گل آن نیز استفاده کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه طرز تهیه دمنوش زالزالک و همه فوت و فن‌های درست کردن این دمنوش خوش طعم اشاره شد. این دمنوش فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌توانید در روزهای سرد پاییزی از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. اگر تجربه درست کردن این دمنوش را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید