طعم خوشایند اضافه کنید؛ راز تهیه سرکه بالزامیک خانگی برای سالاد و غذاهای شما

  • توسط: admin


سرکه بالزامیک یک نوع سرکه مخصوص است که برای تهیه آن از انگور سفید و شیرین غلیظ شده استفاده می‌شود. شما می‌توانید این سرکه را در خانه تهیه کنید و از آن برای طعم دادن به سالاد و انواع غذا استفاده کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی آشنا شوید.

طرز تهیه سرکه بالزامیک خالص در منزل

آماده کردن مواد اولیه این سرکه حدود ۱ ساعت طول می‌کشد و برای این که سرکه شما به طور کامل آماده شود باید چندین سال صبر کنید.

مواد لازم برای تهیه سرکه بالزامیک

مواد لازم برای تهیه سرکه بالزامیک به شرح زیر است:

انگور سفید۵۰ گرم

مراحل تهیه سرکه بالزامیک

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن سرکه بالزامیک به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: انگورها بشویید و خشک کنید

برای شروع باید انگورهای تازه و رسیده را بشویید و آن‌ها را از خوشه جدا کنید. در ادامه انگورها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و برای ۲۴ ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند.

مرحله دوم: انگورها را له کنید

در این مرحله باید انگورها را در یک ظرف بریزید و با گوشت کوب خوب فشار دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. برای گرفتن آب انگور بهتر است از دستگاه آبمیوه گیری یا میکسر استفاده نکنید. زیرا در این صورت پوست انگور له می‌شود و ممکن است سرکه بالزامیک شما طعم خوبی پیدا نکند.

مرحله سوم: انگورها را صاف کنید

انگورهای له شده را از صافی رد کنید تا آب آن‌ها گرفته و هسته و پوست آن‌ها جدا شود. در این مرحله بهتر است آب انگور را چند بار از صافی رد کاملا تا کاملا صاف و یکدست شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه سیب با آب سیب

مرحله چهارم: آب انگور را بجوشانید

آب انگور را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا بجوشد. در این مرحله باید آب انگور به اندازه‌ای بجوشد که حجم آن تا جای ممکن کم شود. در واقع بعد از حرارت دادن ۵۰۰ کیلوگرم آب انگور باید حدود ۳۵۰ کیلوگرم از آن در قابلمه باقی بماند. حرارت دادن آب انگور موجب از بین رفتن باکتری‌های آن می‌شود.

مرحله پنجم: سرکه را در ظرف مناسب بریزید

بعد از این که سرکه به خوبی جوشید، روی آن گلوله‌هایی ایجاد می‌شود که به آن بچه سرکه می‌گویند. در این مرحله باید سرکه را در ظرف‌های چوبی مخصوص بریزید و به هر ظرف مقداری بچه سرکه اضافه کنید تا طعم سرکه شما ترش و تند شود.

مرحله ششم: اجازه دهید سرکه آماده شود

بعد از ریختن سرکه در ظرف باید آن را در مکانی مناسب قرار دهید تا به آرامی آماده شود. در این مدت نباید به سرکه دست بزنید یا درب آن را باز کنید. حدود ۳ سال و در برخی مواقع ۱۲ سال طول می‌کشد تا سرکه بالزامیک خانگی شما آماده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه شیره

طرز تهیه سرکه بالزامیک خرما در منزل

آماده کردن مواد اولیه این سرکه حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه سرکه بالزامیک خرما خانگی

مواد لازم برای تهیه سرکه بالزامیک خرما خانگی به شرح زیر است:

خرمای تازه۲ کیلوگرمسرکه بالزامیک اصل۰/۵ لیترمخمر۱ قاشق مرباخوری

روش تهیه سرکه بالزامیک خرما

روش تهیه سرکه بالزامیک خرما به شرح زیر است:

برای درست کردن این سرکه بالزامیک باید خرماها را به خوبی بشویید و سپس روی پارچه پهن کنید و اجازه دهید برای چند ساعت کاملا خشک شوند. در ادامه هسته‌های خرما را به کمک نی یا سیخ چوبی خارج کنید.خرماها را در چرخ گوشت یا میکسر بریزید و خوب له کنید تا کاملا پوره شوند. حالا مقداری سرکه بالزامیک را با آب جوشیده ترکیب کنید و هم بزنید. در ادامه مایه مخمر، نمک و خرمای چرخ شده را اضافه کنید.مواد را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و درب شیشه را ببندید و حالا با تمام قدرت، شیشه را تکان دهید. شیشه را به مدت ۲ ماه در یک مکان تاریک قرار دهید و هر هفته درب ظرف را باز کنید و با یک قاشق چوبی به آرامی مواد را زیر و رو کنید.بعد از ۲ ماه باید مواد را از صافی پارچه‌ای رد کنید و عصاره به دست آمده را در یک شیشه تمیز بریزید. این عصاره سرکه بالزامیک خرما است و می‌توانید از آن برای مزه دار کردن انواع سالاد و غذا استفاده کنید.

طرز تهیه سرکه بالزامیک ایرانی

آماده کردن مواد اولیه این سرکه حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. برای تهیه بالزامیک ایرانی معمولا از سبزیجات و طعم دهنده‌های مختلف استفاده می‌شود.

مواد لازم برای طعم دار کردن سرکه بالزامیک

مواد لازم برای طعم دار کردن سرکه بالزامیک به شرح زیر است:

روغن زیتون خالص۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دارسرکه بالزامیک خانگی۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دارپودر خردل۱ قاشق غذاخوریپیاز خرد شده۱ قاشق غذاخوریسبزیجات تازه و معطر۱ قاشق غذاخوریسبزیجات خشک۱ قاشق غذاخوریشکر قهوه‌ای یا عسل۱ قاشق غذاخورینمک و فلفلبه مقدار لازم

طرز تهیه سرکه بالزامیک ایرانی طعم دار شده

برای طعم دار کردن سرکه بالزامیک خانگی باید سرکه را در یک ظرف بزرگ بریزید و بعد روغن زیتون را به آن اضافه کنید. با یک قاشق چوبی مواد را هم بزنید. در ادامه پودر خردل، پیاز خرد شده، سبزیجات تازه و خشک و شکر قهوه‌ای را به این ترکیب اضافه کنید.

دوباره مواد را با قاشق چوبی هم بزنید و بعد آن در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. درب شیشه را ببندید و آن را برای ۲ ماه در یخچال قرار دهید. بعد از ۲ ماه سرکه طعم دار شده شما آماده است و می‌توانید آن را استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر بار قبل از استفاده از سرکه بالزامیک طعم دار بید ظرف را تکان دهید و بعد آن را روی سالاد یا غذایتان بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه انگور سفید خانگی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه سرکه بالزامیک خانگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

از هر ۱۰۰ لیتر آب انگور می‌توانید ۶۰ لیتر سرکه بالزامیک تهیه کنید.برای مزه دار کردن سرکه بالزامیک می‌توانید از سبزیجات معطر خشک و تازه، پیاز قرمز و سیر استفاده کنید.در برخی رسپی‌ها برای مزه دار کردن سرکه بالزامیک از مقداری عسل یا شکر قهوه ای به جای شکر معمولی استفاده می‌شود.برای این که سرکه بالزامیک خالص شما سریع‌تر آماده شود، می‌توانید از مقداری مخمر استفاده کنید.به خاطر داشته باشید که این سرکه نباید بیشتر از ۲ قاشق غذاخوری در روز مصرف شود.افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند و همچنین کسانی که به انگور حساسیت دارند، نباید از سرکه بالزامیک استفاده کنند.برای تهیه سرکه بالزامیک باید از ظرف چوبی مناسب استفاده کنید. درست کردن این سرکه در ظرفی از جنس چوب گیلاس موجب شیرین شدن طعم سرکه و قرار دادن آن در ظرف تهیه شده از چوب توت موجب معطر شدن سرکه می‌شود.در پاسخ به این سوال که سرکه بالزامیک در چه غذایی استفاده میشه باید بگوییم که می‌توانید از این سرکه برای مزه دار کردن انواع سالاد، غذاهای تهیه شده از گوشت قرمز و پاستا استفاده کنید.مهم‌ترین فرق سرکه بالزامیک با سرکه معمولی این است که برای تهیه این سرکه از آب انگور غلیظ شده تهیه می‌شود.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی و همچنین روش‌های طعم دار کردن آن اشاره شد. اگر تجربه درست کردن سرکه بالزامیک را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید