15 اقتباس سینمایی و تلویزیونی از دنیای بازی که ساختشان متوقف شد

  • توسط: admin


دنیای بازی‌های ویدیویی همیشه منبع الهام بزرگی برای صنعت سینما و تلویزیون بوده است. اما همان‌قدر که برخی از این اقتباس‌ها موفق به جلب توجه مخاطبان شده‌اند، بسیاری دیگر هرگز فرصت ظهور نیافتند. این پروژه‌های لغوشده، نه تنها کنجکاوی طرفداران را برانگیخته‌اند، بلکه اغلب تبدیل به افسانه‌هایی در میان هواداران بازی‌ها شده‌اند. در این مقاله ویجیاتو به سراغ داستان‌هایی می‌رویم که اگر به حقیقت می‌پیوستند، می‌توانستند تاریخ‌ساز شوند. پروژه‌هایی که هر کدام به دلایلی از جمله مشکلات مالی، تغییرات در استودیوهای تولیدکننده، اختلافات خلاقانه یا حتی اشتباهات مدیریتی هرگز ساخته نشدند. از فیلم‌های برنامه‌ریزی‌شده مانند رزیدنت اویل گرفته تا سریال زلدا که به دلیل نشت اطلاعات لغو شدند.

Castlevania

مدت‌ها پیش از آن‌که نتفلیکس سریال درخشان چهار فصلی خود را بسازد، قرار بود در اواخر دهه ۲۰۰۰ یک فیلم از کسلوانیا ساخته شود. این فیلم قرار بود توسط روگ پیکچرز (Rogue Pictures) که در آن زمان به خاطر فیلم‌های شان آو د دد (Shaun of the Dead) و هات فاز (Hot Fuzz) شناخته می‌شد، تولید شود.
اما دو رویداد مهم تولید این پروژه را مختل کردند: اعتصاب نویسندگان آمریکا در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ و تصاحب استودیو توسط رلتیویتی مدیا (Relativity Media) در سال ۲۰۰۹. همچنین گفته شده که فیلم کسلوانیا مدت زیادی در مرحله پیش‌تولید مانده بود و چندین بار بازنویسی شد تا اینکه روگ پروژه را در سال ۲۰۰۹ به طور کامل کنار گذاشت.

Assassin’s Creed II

هرچند پیش از این، چند فیلم کوتاه از اساسینز کرید منتشر شده بود، اما فیلم ۲۰۱۶ این بازی بسیار مورد انتظار بود. با این حال، این هیجان به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های باکس آفیس در سال ۲۰۱۶ ختم شد.
هرچند این فیلم دو برابر بودجه خود فروش داشت، اما نتوانست هزینه‌های جانبی مانند تبلیغات را جبران کند و همچنین هیچ نقد مثبتی دریافت نکرد. کمپانی فاکس برای این فیلم دنباله‌ای تأیید کرد، اما پس از خرید این کمپانی توسط دیزنی در سال ۲۰۱۹، این تصمیم لغو شد. در واقع، قرار بود نه یک دنباله، بلکه دو دنباله ساخته شود.

George Romero’s Resident Evil

یکی از جالب‌ترین نقاط در تاریخچه رزیدنت اویل زمانی بود که تقریبا یک فیلم توسط فیلمساز برجسته ژانر وحشت، جورج رومرو ساخته می‌شد. در ابتدا، این پروژه به نظر ترکیب ایده‌آلی از یک بازی ویدیویی زامبی‌محور موفق و یک کارگردان معروف فیلم‌های زامبی بود. از زمانی که فهمیدیم کپکام رومرو را برای ساخت فیلم رزیدنت اویل استخدام کرده بود، طرفداران آرزو داشتند این پروژه به واقعیت بپیوندد.
اما متأسفانه، چنین نشد. رومرو چندین نسخه از فیلم‌نامه را نوشت، اما هر کدام به دلیل نگرانی از درجه‌بندی سنی بزرگسال (NC-17) رد شدند. در نهایت، این پروژه به پال اندرسون (Paul W.S. Anderson) سپرده شد و ما فیلم‌های رزیدنت اویل امروزی را به دست آوردیم. فیلم‌نامه فعلی رومرو از طریق مجموعه آرشیوی جورج رومرو در کتابخانه دانشگاه پیتسبورگ قابل مشاهده است.

BioShock

بحث بودجه یکی از نگرانی‌های اصلی درباره فیلم بایوشاک در اواخر دهه ۲۰۰۰ بود. پس از موفقیت چشمگیر نسخه اصلی بازی، یونیورسال پیکچرز در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که قصد ساخت اقتباس سینمایی آن را دارد و کن لوین (Ken Levine) و شرکت 2K گیمز نیز در تولید آن مشارکت خواهند داشت.
با این حال، شکست تجاری فیلم واچمن (Watchmen) در سال ۲۰۰۹ باعث شد یونیورسال نسبت به بودجه پیشنهادی ۲۰۰ میلیون دلاری فیلم بایوشاک دچار تردید شود.
تغییرات در پروژه منجر به تغییر کارگردان و نگارش فیلم‌نامه جدید شد که توسط لوین رد شد، زیرا پروژه نتوانسته بود جوهره اصلی بایوشاک را به تصویر بکشد. در نهایت، یونیورسال تصمیم‌گیری درباره ادامه یا توقف پروژه را به لوین واگذار کرد و لوین کل پروژه را لغو کرد.

Raving Rabbids

مشخص نیست چه اتفاقی برای این پروژه افتاده است، اما به نظر نمی‌رسد که همچنان در حال توسعه باشد. در سال ۲۰۱۴، یوبیسافت و کلمبیا پیکچرز یک فیلم ترکیبی لایو-اکشن و انیمیشن با حضور ربیدز را اعلام کردند که قرار بود در سال ۲۰۱۶ منتشر شود.
با این حال، سال ۲۰۱۶ آمد و رفت، و خبری از فیلم نشد. سپس در سال ۲۰۱۹، یوبیسافت با همکاری لاینزگیت (Lionsgate) پروژه دیگری از ربیدز را با مشارکت استوپید بادی استودیوز (Stoopid Buddy Studios) اعلام کرد. اما حالا در سال ۲۰۲۴ هستیم و هیچ‌یک از این دو پروژه هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

DOOM 2: Hell on Earth

آیا فیلم دوم سال ۲۰۰۵ را به یاد دارید؟ فیلمی که با بازی بد، نویسندگی ضعیف و آن صحنه CGI عجیب، باعث ناامیدی همه شد؟ بله، قرار بود دنباله‌ای برای آن ساخته شود که فیلم دوم: انهدام (DOOM: Annihilation) در سال ۲۰۱۹ نبود.
در واقع، دنباله‌ای کاملا متفاوت برنامه‌ریزی شده بود و حتی زمانی که فیلم اول هنوز در حال تولید بود، در دست بررسی بود. حدس می‌زنید چرا دوم ۲ لغو شد؟ بله، به دلیل شکست تجاری و انتقادی فیلم اول!

Horizon

با توجه به کارنامه نسبتا موفق پلی‌استیشن، بسیاری از ما برای سریال هورایزن هیجان‌زده بودیم. اما این سریال نه به دلیل مشکلات مرتبط با بازی، بلکه به دلیل مشکلات مرتبط با مدیر اجرایی‌اش لغو شد.
وقتی این سریال در ماه مه ۲۰۲۲ اعلام شد، نتفلیکس و سونی استیو بلکمن (Steve Blackman) را به‌عنوان مدیر اجرایی انتخاب کردند که پیش‌تر با سریال آکادمی آمبرلا (Umbrella Academy) موفقیت زیادی کسب کرده بود.
اما در ژوئن ۲۰۲۴، اتهاماتی مبنی بر ایجاد محیط کاری سمی علیه بلکمن مطرح شد. جزئیات دقیقی از اینکه چه کسی تصمیم به لغو این سریال گرفت، منتشر نشده است، اما اکنون سونی به دنبال یک همکاری جدید است.

Driver

این سومین پروژه یوبیسافت است که نتوانسته به فیلم یا سریال تبدیل شود. در فوریه ۲۰۰۲، تولید یک فیلم اقتباسی از بازی درایور به کارگردانی پال اندرسون آغاز شد.
اما این پروژه بارها و بارها با تأخیر مواجه شد و در طول پنج سال بعد، پیشرفت بسیار کندی داشت. از سال ۲۰۰۹ که فیلم‌نامه این پروژه به بیرون درز کرد، این پروژه به‌طور کامل در سکوت فرو رفته است. یک سریال تلویزیونی از درایور در سال ۲۰۲۱ اعلام شد، اما کمتر از دو ماه پس از اعلام، لغو شد.

Plants vs. Zombies

باور کردنش سخت است که هنوز هیچ کارتونی از پلنتس ورسز زامبیز ندیده‌ایم. در سال ۲۰۱۵، وب‌سایتی به نام The Tracking Board خبری منتشر کرد که به نظر می‌رسید اطلاعات انحصاری درباره تولید فیلم پلنتس ورسز زامبیز باشد. عجیب اینکه غیر از We Got This Covered هیچ رسانه دیگری این خبر را تأیید یا منتشر نکرد.
در سال ۲۰۲۲، طرح‌های مفهومی از این فیلم به صورت آنلاین منتشر شد. هنوز مشخص نیست چرا این فیلم در ابتدا لغو شد، اما گمان می‌رود دریم‌ورکس (DreamWorks) قرار بود آن را تولید کند.

Sly Cooper

فیلم اسلای کوپر یکی دیگر از پروژه‌های عجیب است که شاید هیچ‌وقت به نتیجه نرسد. برخی شاید به یاد داشته باشند که در سال ۲۰۱۴، تریلر کوتاهی از یک فیلم انیمیشنی اسلای کوپر منتشر شد که قرار بود در سال ۲۰۱۶ اکران شود. حالا بیش از یک دهه گذشته و هنوز خبری از این فیلم، دلیل تأخیر آن، یا حتی وضعیت فعلی پروژه نیست.
مشکل اینجاست که یک سال پس از زمان اعلام‌شده برای اکران فیلم، یک سریال تلویزیونی اسلای کوپر نیز معرفی شد. اما آن پروژه هم مانند فیلم، پس از اعلام اولیه ناپدید شد. رین‌میکر (Rainmaker) در سال ۲۰۱۷ از پروژه فیلم کناره‌گیری کرد و اعلام کرد که شکست تجاری فیلم رچت اند کلنک در سال ۲۰۱۶ باعث بازنگری شرکت در این پروژه شد. اما هنوز کسی نمی‌داند چه بر سر سرنوشت سریال تلویزیونی آمد.

Mortal Kombat: Devastation

زمانی قرار بود فیلم سوم مورتال کامبت در دوران نیولاین سینما (New Line Cinema) ساخته شود. اما کسی از این موضوع اطلاع نداشت تا زمانی که مشکلات حقوقی میدوی گیمز (Midway Games) آغاز شد.
در جریان اعلام ورشکستگی میدوی، لارنس کاسنوف (Lawrence Kasanoff)، تهیه‌کننده دو فیلم اول مورتال کامبت، از این شرکت شکایت کرد تا حقوق سینمایی این مجموعه را حفظ کند. او در این دعوی ادعا کرد که فیلم سوم همچنان در دست تولید است و شرکتش باید حقوق مورتال کامبت را بدون دخالت برادران وارنر حفظ کند. در نهایت، کاسنوف دعوی را باخت و حقوق این مجموعه به برادران وارنر رسید.

Twisted Metal

پیش از آنکه پلی‌استیشن پروداکشنز (PlayStation Productions) به وجود بیاید، برنامه‌هایی برای تبدیل توئیستد متال به یک فیلم سینمایی کامل وجود داشت. درست زمانی که توئیستد متال برای پلی‌استیشن ۳ در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، سونی اعلام کرد که فیلمی از این بازی با نویسندگی و کارگردانی برایان تیلور (Brian Taylor) در دست تولید است.
اما همان‌طور که در مورد اسلای کوپر دیدیم، این اعلام اولیه اولین و آخرین باری بود که سونی درباره این پروژه صحبت کرد. شاید آن‌ها متوجه عملکرد ضعیف تیلور در فیلم‌هایی مانند Ghost Rider, Jonah Hex و Gamer شدند یا شاید شکست مالی بازی جدید توئیستد متال باعث این تصمیم شد. در هر صورت، حالا سریال جدید این بازی ساخته شده و بسیار هیجان‌انگیز است!

The Legend of Zelda

برخلاف سونی، نینتندو همیشه در حفظ اسرار خود محتاط است و ترجیح می‌دهد همه در یک سطح از ابهام باشند. ظاهرا یکی از کارکنان نتفلیکس این موضوع را درک نکرده بود، زیرا در سال ۲۰۱۵ یکی از اعضای این پلتفرم خبر از ساخت سریال افسانه زلدا داد.
این سریال هنوز اعلام رسمی نشده بود، اما نینتندو به شدت خشمگین شد و تمام برنامه‌ها را یک ماه پس از امضای قرارداد لغو کرد. این افشاگری نه تنها باعث شد طرفداران از یک سریال زلدا محروم شوند، بلکه یک سریال انیمیشنی استاپ‌موشن استار فاکس را نیز از دست دادند. با توجه به اینکه سونی پیکچرز در حال ساخت یک فیلم زلدا در سال ۲۰۲۴ است، بعید است نینتندو دوباره با نتفلیکس همکاری کند.

Crash Bandicoot

شاید شنیده باشید که قرار بود در دهه ۹۰ میلادی و هم‌زمان با توسعه بازی اصلی، یک سریال انیمیشنی از کرش ساخته شود. اما پس از آنکه سونی حقوق انتشار بازی را به دست آورد، یونیورسال دیگر علاقه‌ای به این پروژه نشان نداد.
با این حال، تلاش دیگری برای ساخت سریال انیمیشنی کرش بندیکوت وجود داشت. در سال ۲۰۲۱، یک پست در ردیت فاش کرد که یک آزمایش انیمیشن برای کارتون ناشناخته‌ای از کرش انجام شده است.
مشخص شد که آمازون استودیوز و اکتیویژن زمانی روی یک سریال انیمیشنی برای این شخصیت کار می‌کردند. اما اختلافات داخلی درباره مسیر سریال، پروژه را نابود کرد.

Halo

زمانی وجود داشت که شاید می‌توانستیم یک اقتباس تلویزیونی ضعیف مانند نسخه پارامونت را نداشته باشیم و به جای آن یک فیلم کاملا جدید دریافت کنیم. در سال ۲۰۰۵، هیلو فرصتی برای تبدیل شدن به یک پروژه رؤیایی در صنعت فیلم داشت.
الکس گارلند (Alex Garland) به‌عنوان نویسنده، پیتر جکسون (Peter Jackson) به‌عنوان تهیه‌کننده و نیل بلومکمپ (Neill Blomkamp) به‌عنوان کارگردان انتخاب شدند. اما تولید فیلم آن‌قدر بارها و بارها از نو آغاز شد که سرمایه‌گذاران ناراضی شدند.
پس از آنکه فاکس قرن بیستم تهدید کرد بودجه را قطع می‌کند، یونیورسال استودیوز وارد عمل شد و از جکسون و پیتر شلسل (Peter Schlessel) رئیس کلمبیا پیکچرز خواست که درصد سهم خود از درآمد باکس آفیس را کاهش دهند.
با مخالفت جکسون و شلسل، پروژه به کلی لغو شد. بسیاری از وسایل و صحنه‌های طراحی‌شده برای این فیلم در نهایت در فیلم District 9 سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار گرفتند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید