۱۰ بازی کمتر شناختهشده که توسط خالق ماینکرفت ساخته شدهاند
ماینکرفت را میتوان یکی از شناختهشدهترین بازیهای ویدئویی تاریخ دانست. بهطوریکه حتی افرادی که طرفدار بازیهای ویدئویی نیستند نیز، نام ماینکرفت را شنیدهاند. این بازی دوست داشتنی به لطف دنیای جذابی که به تصویر کشیده، یکی از بهترین بازیهای سبک بقا روی پیسی به شمار میرود. اما چیزیکه بسیاری از گیمرها نمیدانند، این است که سازنده و خالق این بازی آیپیهای دیگری نیز در کارنامه خود دارد که متاسفانه هرگز آنطوری که باید دیده نشدهاند. در این مقاله همراه ویجیاتو باشید تا سری به ۱۰ بازی کمتر شناختهشدهای بزنیم که توسط خالق بازی ماینکرفت ساخته شدهاند.
سری بازیهای 4K

در حد فاصل سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، دوران شکلگیری ذهن خلاق مارکوس پرسون، بهواسطه حضور مداومش در رقابت Java 4K ثبت شده است؛ مسابقهای که توسعهدهندگان را وادار میکرد یک بازی کامل را در فضایی کمتر از چهار کیلوبایت جان دهند. ناچ در این محدودیت شدید نهتنها عقبنشینی نکرد، بلکه آن را به میدان آزمایش تبدیل کرد. از بازآفرینی مینیاتوری Mega Man و Sonic گرفته تا نسخههای سادهشده Lemmings و حتی لفت فور دد! نتیجه، ۹ بازی فوقفشرده مانند Sonic Racer 4K، Hunters 4K، Dungeon 4K، T4Kns، MEG4kMAN، و دو نسخه Left 4k Dead بود؛ آثاری که بیشتر شبیه نقاشیهای کوچک روی حاشیه دفتر توسعهدهندهای پرتلاش بودند؛ طرحهایی که بعدها به شاهکاری به نام Minecraft ختم شد.

متاسفانه اگرچه بخش زیادی از این بازیها امروز از بین رفتهاند یا عملاً قابلاجرا نیستند، اما اهمیتشان در مسیری است که برای ناچ ترسیم کردند؛ مسیری که به او یاد داد چگونه در دل محدودیت، فضاهای تازهای از خلاقیت را جستوجو کند. از آن مجموعه تنها Left 4k Dead و Left 4k Dead 2 همچنان روی GameJolt زندهاند و مثل دو سند تاریخی کوچک، نشان میدهند که سازنده ماینکرفت پیش از فتح جهان بازیسازی، چگونه با تکههای چهاربایتی کد ذهنش را صیقل میداد.
Blast Passage

بازی Blast Passage که نخستینبار در سال ۲۰۰۸ توسط ناچ ساخته شد، ترکیبی عجیب و جذاب از دو ستون کلاسیک صنعت بازی است؛ Bomberman و Gauntlet که پرچمدار آیپیهای کلاسیک است. اثری که در نگاه اول ساده بهنظر میرسد، اما خیلی زود نشان میدهد چگونه میتوان با الهامگیری هوشمندانه، یک بازی کوچک را به تجربهای پرتنش تبدیل کرد. ساختار آن بر پایه مسیریابی در سیاهچالهای تودرتو بنا شده؛ محیطهایی پر از هیولا که بازیکن باید با کلیدها مسیر باز کند و با بمبها دشمنان را از میان ببرد. درست مانند Bomberman، زمانبندی و مدیریت فضا اهمیت حیاتی دارد و مانند Gauntlet، جریان بازی بیوقفه و نفسگیر است.
امکان چهارنفره محلی باعث میشود Blast Passage از یک پروژه کوچک آزمایشی فراتر رود و رنگوبویی از رقابت و آشوب پیدا کند؛ جایی که اشتباه یک بازیکن میتواند همه را به دردسر بیندازد و یک انفجار حسابشده میتواند جریان بازی را عوض کند. شاید امروز این اثر در برابر بازیهای بزرگ گم شود، اما همچنان یادآور دورانی است که خلاقیت در چارچوبهای کوچک شکوفا میشد.

ویجی سیتی یک دنیای پر از اتفاقه که میتونید ساعتها توی اون زمان بگذرونید.
حتما به وبسایت و سرور ویجی سیتی سر بزنید که کلی اتفاق هیجانانگیز توی راهه!
Bunny Press

بازی Bunny Press که درست در سال ۲۰۰۹ و تنها طی ۴۸ ساعت برای رویداد Ludum Dare 14 ساخته شد، یکی از تجربههای کمتر دیدهشده ناچ است؛ تجربهای که باید با موضوع دیوار مرگ در حال پیشروی ساخته میشد. نتیجه کار، اثری عجیب و خشن اما کنایهآمیز بود؛ یک پازل اکشن سرعتی که در آن بازیکن باید میان تلهها و موانع جهش بزند، مسیرش را مدیریت کند و پیش از آنکه دیوار مرگ او را بهدام بیندازد به انتهای مرحله برسد. طنز تلخ بازی از همان عنوانش شروع میشود: خرگوشهایی که در میانه این مسیر پرهرجومرج گرفتار شدهاند و معصومیتشان تضادی آشکار با خشونت گیمپلی ایجاد میکند.

با وجود اینکه Bunny Press یکی از جالبترین نمونههای خلاقیت فشرده ناچ در بازه زمانی پیش از ماینکرفت است، اما سرنوشت آن مانند بسیاری از پروژههای کوچک او تلخ بوده. پس از فروش Mojang به مایکروسافت، بسیاری از بازیهای کوچک و تجربی ناچ از سایت استودیو حذف شدند و این عنوان نیز عملاً به اثری گمشده تبدیل شد. امروز تنها روایتها و مستندات پراکنده از آن باقی ماندهاند؛ یادگاری از دورانی که یک توسعهدهنده مستقل در مدتزمانی کوتاه، جهانی کوچک اما پرایده را خلق میکرد.
The Europa Arcology Incident

بازی The Europa Arcology Incident در سال ۲۰۰۹ و طی ۴۸ ساعت برای رقابت Ludum Dare 16 ساخته شد؛ یک روگلایک علمیتخیلی که در فضایی سرد و محدود روی قمر اروپا جریان داشت و بهواسطه طراحی تصادفی مراحل و حس کشف مداوم، فراتر از یک پروژه کوتاهمدت به نظر میرسید. این ترکیب هوشمندانه از اتمسفر علمی و گیمپلی چالشی باعث شد بازی در همان زمان مورد توجه شرکتکنندگان قرار گیرد.
با این حال، مانند بسیاری از پروژههای کوچک ناچ، این عنوان نیز پس از فروش Mojang به مایکروسافت از دسترس خارج شد و امکان تجربه مستقیم آن وجود ندارد. تنها ویدیوهایی از روند ساخت باقی مانده که نشان میدهد چگونه ناچ توانسته بود در زمان محدود، دنیایی کوچک اما پرایده خلق کند.
Metagun

بازی دوست داشتنی Metagun درست در سال ۲۰۱۰ ساخته شد؛ عنوانی که ناچ آن را کمتر از ۴۸ ساعت توسعه داد و بار دیگر نشان داد چگونه میتواند با محدودیت زمانی، ایدهای عجیب و هوشمندانه را به اثری قابل بازی تبدیل کند. هسته گیمپلی بر یک مفهوم بامزه و خلاق استوار بود: شما مردی را کنترل میکنید که اسلحهاش مردهایی شلیک میکند که خودشان به شما شلیک میکنند و همین گلولهها ابزار اصلی شما برای نابود کردن موانع و دشمنان هستند. این چرخه دوستداشتنی از آشوب کنترلشده و معماهای کوچک، Metagun را به تجربهای خاطرهانگیز در میان پروژههای کوتاهمدت ناچ تبدیل کرد.

هرچند نسخه اصلی که در مسابقه آپلود شده بود دیگر وجود ندارد، اما ردپای بازی از بین نرفته است. یکی از کاربران ردیت نسخهای بایگانیشده از Metagun را منتشر کرده و باعث شده این اثر خلاقانه، برخلاف بسیاری از پروژههای کوچک ناچ، کاملاً به دست فراموشی سپرده نشود.
Last Minute Christmas Chopping

بازی Last Minute Christmas Chopping برای رقابت Ludum Dare 28 در دسامبر ۲۰۱۳ ساخته شد و یکی از معدود آثار ناچ با تم کاملاً جشنمحور است. در این بازی کوتاه و سرعتی، بازیکن نقش بابا نوئل را بر عهده میگیرد و باید در طول یک دقیقه، از دل جنگل عبور کند و چوب جمع کند تا برای الفهای خود فراهم کند. سادگی گیمپلی با حس عجله و فشار زمانی ترکیب شده و تجربهای سرگرمکننده و سریع ایجاد میکند.
خوشبختانه، برخلاف بسیاری از بازیهای کوچک ناچ، بازی دوست داشتنی Last Minute Christmas Chopping هنوز قابل بازی است و میتوانید مستقیماً از طریق مرورگر آن را تجربه کنید و لحظاتی کوتاه اما پرهیجان در نقش بابا نوئل داشته باشید.
Minicraft

بازی Minicraft ممکن است برایتان آشنا به نظر برسد و دلیل خوبی هم دارد؛ این اثر نسبتاً کامل که برای رقابت Ludum Dare 22 ساخته شد، بسیاری از المانهای ماینکرفت را به ارث برده است. شما در جهانی حرکت میکنید که شباهت زیادی به بازی کلاسیک The Legend of Zelda دارد، درختان را میزنید، سنگها را استخراج میکنید، با زامبیها مبارزه میکنید و پناهگاه میسازید؛ هدف نهایی شما نیز از بین بردن تنها موجود هوشمند دیگر در جهان است تا برای همیشه تنها بمانید.
همانند دیگر پروژههای کوتاهمدت ناچ، Minicraft در کمتر از ۴۸ ساعت ساخته شد و نشان میدهد مهارت او در طراحی بازیهای کوچک و خلاقانه تا چه حد بالاست. برخلاف بسیاری از آثار تجربی او، این بازی هنوز قابل دسترس است و بازیکنان میتوانند نسخه PC را دانلود کنند یا مستقیماً از طریق مرورگر تجربهاش کنند.
Prelude of the Chambered

بازی Prelude of the Chambered درست در سال ۲۰۱۱ و برای رقابت Ludum Dare 21 ساخته شد؛ همان سالی که نسخه کامل ماینکرفت متولد شد. ناچ بار دیگر تنها در کمتر از ۴۸ ساعت سراغ یک تجربه متفاوت رفت و یک دانجنکرالر اولشخص کوچک اما خوشساخت ارائه داد. شما در نقش کاوشگری گرفتار در یک سیاهچال بازی میکنید و باید با جستوجوی اتاقها، پیدا کردن پاورآپ و کلیدها، مسیرهای جدید را باز کنید و در این میان کمی هم طلا جمع کنید. البته امکان مشتزدن به خفاشها هم وجود داشت؛ جزئیاتی کوچک اما بامزه که به حالوهوای بازی شخصیت میداد.
Prelude of the Chambered یکی از کاملترین و خوشریتمترین بازیهای کوچک ناچ محسوب میشود؛ عنوانی که نشان میدهد او حتی در محدودترین زمان هم میتواند یک ساختار قابل اتکا و تجربهای جمعوجور اما سرگرمکننده بسازد. بر خلاف بسیاری از پروژههای کوچک او که بعدها از بین رفتند، این بازی همچنان قابل دسترس است و بازیکنان میتوانند نسخه پیسی را دانلود کنند یا مستقیماً از طریق مرورگر آن را تجربه کنند.
Shambles

بازی Shambles یکی از پروژههای کوچکتر و نسبتاً اخیر ناچ است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد؛ یک شوتر اولشخص کوتاه و فشرده که برای مراسم 7DFPS Game Jam ساخته شد. در این بازی، بازیکن در خیابانهایی پر از زامبی حرکت میکند، دشمنان مرده را هدف قرار میدهد و در عین حال تلاش میکند از برخورد با پلیس و آسیب رساندن به غیرنظامیان اجتناب کند.
سبک بصری بازی یادآور Duke Nukem 3D است، بافتها و زاویه دید کلاسیک که حس نوستالژیک به اثر میدهد، هرچند Shambles به مراتب کوچکتر و سادهتر از آن ساخته شده است. هدف اصلی بازی بقاست؛ بازیکن باید تا جای ممکن زنده بماند و در محیط پرخطر و پرتنش تجربهای سریع و چالشی را پشت سر بگذارد.
Drowning in Problems

بازی Drowning in Problems شاید عجیبترین اثر میان پروژههای کوچک ناچ باشد، اما جذابیت خاص خود را دارد. این بازی مینیمالیستی با جملهای ساده آغاز میشود: «چیزی وجود ندارد». در ادامه، با بهرهگیری هوشمندانه از تم مسابقه یعنی «زیر سطح»، بازی روند زندگی شما را شبیهسازی میکند؛ شما با گذر زمان پیر میشوید و فهرست مشکلات و نیازهایتان بهتدریج بزرگتر میشود، تجربهای تأملبرانگیز و متفاوت از جریان معمول بازیها.
Drowning in Problems شاید توضیح دادن آن سخت باشد، اما بازی کردنش ساده و جذاب است. این اثر کوتاه فرصتی است تا تنوع شگفتانگیز سبکهای ناچ را مشاهده کنید و میتوانید آن را به راحتی در مرورگر تجربه کنید، حتی اگر فقط برای کنجکاوی باشد.
- برچسب ها:












