کشف نشانه‌های کلیدی آلزایمر: آیا شما هم در خطر هستید؟ – مجله اکالا

  • توسط: admin


آلزایمر یک اختلال پیشرونده عصبی است که موجب تحلیل سلول‌های مغز و از دست رفتن حافظه و عدم تمرکز می‌شود. این بیماری معمولا در سنین بالا ایجاد می‌شود و اختلالاتی جدی در زندگی روزمره فرد ایجاد می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در آدرینبلاگ می‌توانید با علائم و نشانه‌های آلزایمر آشنا شوید.

۸ علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر

آلزایمر (Alzheimer) یکی از شایع‌ترین انواع فراموشی و زوال عقل است که موجب بروز مشکلاتی جدی در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود. فرد مبتلا به آلزایمر معمولا پس از تشخیص این بیماری حدود ۴ تا ۸ سال زنده می‌ماند و اگر تحت درمان قرار بگیرد، امکان زنده ماندن بیمار تا ۲۰ سال بعد نیز وجود دارد. این بیماری معمولا در سن بالای ۶۵ سال ایجاد می‌شود و ممکن است در جوانان بین ۳۰ تا ۶۰ سال نیز دیده شود. اما مهم‌ترین نشانه‌های آلزایمر چیست و چه علائمی دارد؟ در ادامه این بخش به ۸ مورد از علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر اشاره شده است.

۱- کاهش توانایی یادگیری

افراد مبتلا به آلزایمر در یادگیری اطلاعات جدید دچار مشکل می‌شوند و ممکن است مدام سوالات و مکالمه‌های تکراری از اطرافیان بپرسند. این افراد ممکن است ساعات و تاریخ را به راحتی فراموش کنند و حتی در پیدا کردن مسیر نیز دچار مشکل شوند.

۲- بروز مشکل در تکلم، خواندن و نوشتن

فردی که به آلزایمر مبتلا شده است معمولا در به یاد آوردن کلمات ساده در زمان صحبت کردن دچار مشکل می‌شود و ممکن است در گفتار، خواندن و نوشتن نیز دچار مشکل شود.

۳- تغییرات خلقی و رفتاری

افراد مبتلا به آلزایمر معمولا بعد از مدتی کم حوصله می‌شوند و علاقه‌ای به برقراری ارتباطات اجتماعی ندارند. این افراد معمولا حس همدردی خود را از دست می‌دهند و رفتارهای هیجانِ، وسواسی و غیرعادی از خود بروز می‌دهند.

۴- عدم توجه به بهداشت و آراستگی

یکی دیگر از نشانه‌های آلزایمر بی‌توجهی نسبت به بهداشت و ظاهر است. افرادی که در آستانه ابتلا به آلزایمر هستند، ممکن است بهداشت فردی را به درستی رعایت نکنند و هر روز یک لباس بپوشند و چندین روز موهای خود را شانه نکنند.

۵- اضطراب و افسردگی

ابتلا به آلزایمر موجب می‌شود تا فرد دچار اضطراب و استرس شود و علائم افسردگی و گوشه گیری را تجربه کند. اکثر افرادی که در حال ابتلا به آلزایمر هستند، تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند. یکی دیگر از علائم این بیماری بی‌قراری و پرخاشگری بی‌دلیل است که معمولا با پیشرفت بیماری ایجاد می‌شود.

۶- تغییر در بینایی

یکی دیگر از علائم و نشانه‌های آلزایمر ضعیف شدن چشم است. در واقع آلزایمر موجب ضعف بینایی می‌شود و ممکن است فرد به راحتی قادر به رانندگی و پیدا کردن اشیای مورد نظر خود نباشد.

۷- ناتوانی در تشخیص و انجام کارها

آلزایمر موجب بروز مشکل در تشخیص چهره و لوازم ساده می‌شود و از همین رو ممکن است فرد در یافتن فرد یا وسیله مورد نیاز خود دچار مشکل شود. معمولا افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، در انجام دادن کارهای ساده مثل لباس پوشیدن و پیدا کردن لوازم مورد نیاز خود نیز ناتوان هستند.

۸- دشواری در تصمیم گیری

افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند، معمولا نمی‌شوند در مورد مسائل مالی یا مسائل مهم زندگی خود تصمیم بگیرند. فرد ممکن است یکباره پول زیادی را به یک غریبه ببخشد یا مدام تصمیمات عجیب و اشتباه در زندگی بگیرد.

علائم اولیه و شروع آلزایمر

اکثر بیماران در مراحل ابتدایی ابتلا به آلزایمر علائم خاصی را تجربه می‌کنند. در ادامه به برخی از علائم اولیه آلزایمر اشاره شده است:

فراموش کردن کلام در زمان گفتگوفراموش کردن رویدادهای مهمقرار دادن اشیا در مکان نادرستفراموش کردن نام و مکان اشیامشکل در صحبت کردنپرسیدن سوالات تکراریعلائم آلزایمر خفیف

افرادی که به آلزایمر خفیف مبتلا می‌شوند، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کنند:

از دست دادن حافظهتصمیم گیری اشتباهفراموش کردن تاریخفراموش کردن مکان‌هاصرف زمان زیاد برای کارهای روزانهپرسیدن سوالات تکراریفراموش کردن اطلاعات مهمعلائم آلزایمر شدید

زمانی که آلزایمر پیشرفت کند و فرد وارد مرحله حاد یا شدید شود، معمولا زندگی فرد مختل می‌شود و نمی‌تواند بدون کمک دیگران کارهای روزمره خود را انجام دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم آلزایمر شدید اشاره شده است:

عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگرانکاهش وزنتشنجعفونت پوستیسختی در قورت دادن آب دهانتولید صداهایی مثل آه کشیدن، ناله کردن و…خواب زیاداز دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

علائم آلزایمر در جوانی

آلزایمر معمولا در سنین بالا بروز می‌کند، اما ممکن است برخی افراد در سن جوانی نیز به این بیماری مبتلا شوند. آمارها نشان می‌دهد که تنها ۵ تا ۶ درصد از مبتلایان به آلزایمر زیر ۶۵ سال هستند. به طور کلی علائم آلزایمر زودرس تفاوتی با علائم این بیماری در سنین بالا ندارد. معمولا شدت این بیماری در افراد جوان بیشتر از افراد مسن است.

آلزایمر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به زوال عقل است که موجب بروز مشکلاتی جدی در حافظه می‌شود و علائمی جدی در فرد ایجاد می‌کند. آشنایی با علائم هشدار دهنده این بیماری تشخیص زودهنگام آن کمک می‌کند و عوارض ناخواسته آن را کاهش می‌دهد.

سوالات متداول

در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد علائم و نشانه‌ای آلزایمر پاسخ داده‌ایم.

آلزایمر زودرس چیست؟ اگر علائم آلزایمر قبل از سن ۶۵ سالگی بروز کند، فرد به آلزایمر زودرس مبتلا شده است و در این شرایط معمولا علائم بیماری شدیدتر خواهد بود.

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌مانند؟ معمولا پس از تشخیص آلزایمر فرد حدود ۶ تا ۸ سال بعد زنده می‌ماند. در صورتی که فرد به موقع تحت درمان قرار بگیرد، ممکن است تا ۲۰ سال بعد هم زنده بماند.

علائم مراحل پایانی آلزایمر چیست؟ فرد مبتلا به آلزایمر در مراحل پایانی، توانایی خود را در برقراری ارتباط با دیگران از دست می‌دهد. این فرد ممکن است علائمی مثل کاهش وزن، تشنج و عفونت پوستی را تجربه کنید و توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید