کشف رازهای چای زرد: نوشیدنی فراوان خاصیت!

  • توسط: admin


چای زرد از جمله‌ چای‌های منحصر به فرد با عطر و بوی خاص و ابریشمی و هزینه بالاتر نسبت به سایر چای‌ها است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد و روز به روز استفاده از آن افزایش می‌یابد. در ادامه با آدرینبلاگ همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در رابطه با خواص چای زرد دست یابید. 

چای زرد چیست؟

چای زرد از برگ‌های فراوری شده گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شود. فرآیند آماده سازی این چای شباهت زیادی به فرایند آماده سازی چای سبز دارد با یک مرحله اضافی (اکسیداسیون روی برگ‌ها) که همین امر باعث می‌شود تا طعمی لطیف‌تر نسبت به چای سبز داشته باشد.

این چای رنگی زرد، تقریبا طعمی شبیه به میوه‌جات و عطری دل‌انگیز شبیه به گل‌ را ارائه می‌دهد. هنگامی که از خواص چای زرد صحبت به عمل می‌آید، تقریبا شبیه به چای سبز است؛ با این تفاوت که در مقایسه با دیگر چای‌ها برای معده درد، پوست، دندان‌ها و… نیز مفید است.

منشا اصلی چای زرد کشور چین است. این چای در استان‌های هونان، سیچوان و ژیانگ، به دلیل اتمسفر مناسب، تولید می‌شود. کشور‌های دیگری هم وجود دارند که شرایط جوی مناسبی برای تولید چای زرد دارند. اما بیشترین میزان تولید چای زرد در جهان مربوط به همین ۳ استان در چین است.

انواع چای زرد

برخلاف چای سبز که انواع متعددی دارد این چای تنها در ۵ نوع تولید می‌شود. تفاوت این ۵ نوع چای زرد، در شرایط اقلیمی که در آن کشت می‌شوند است. از جمله انواع چای زرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هواشان هوانگیاجونشان یینژنبیگانگ مائوجیاندا یه کینگهایماگونگ چا

بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

خواص چای زرد

چای زرد یکی از بهترین منابع برای دریافت آنتی‌اکسیدان است. طبق مطالعات انجام شده، این چای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز و هر نوع چای دیگر دارد. آنتی‌اکسیدان فراوان چای زرد نیز باعث مختل شدن فعالیت رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بیماری‌ها هستند، می‌شود.

در ادامه به ۶ مورد از مهم‌ترین خواص چای زرد اشاره شده است.

۱- چای زرد برای کاهش وزن مناسب است

چای زرد برای کنترل چاقی و کاهش وزن انتخاب بسیار مناسبی است. برای اینکه از این چای بهره بیشتری ببرید، آن را بدون شکر یا شیرینی میل کنید. ویژگی چای زرد این است که برخلاف انواع دیگر چای منجر به کاهش وزن موقت نمی‌شود. چون به صورت مداوم باعث افزایش سوخت‌وساز شده و چربی‌ها را می‌سوزاند.

نتایج کاهش وزن با مصرف این نوع چای بعد از چند ماه مشخص می‌شود. وجود کافئین در چای زرد نیز عامل دیگری برای کاهش وزن است. همچنین ماده دیگری به نام کاچنین در چای زرد وجود دارد که یکی از عوامل قوی برای چربی‌سوزی است.

بیشتر بخوانید: بهترین چای خارجی؛ معرفی انواع چای معروف جهان

۲- چای زرد برای کبد مفید است

درمان مشکلات کبد واقعا دشوار است و تا مدت زیادی این بیماری‌ها مانند هپاتیت غیر قابل‌ درمان شناخته می‌شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی و پزشکی، امروزه این بیماری‌ها نیز قابل‌ درمان، ولی همچنان سخت و زمان‌بر هستند.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف مرتب چای زرد برای سلامتی و درمان بیماری‌های کبد بسیار مناسب است و مواد موجود در آن باعث کاهش التهابات کبدی می‌شود.

۳- چای زرد کلسترول خون را کنترل می‌کند

اگر میزان کلسترول خون بالا باشد انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی احتمال بیشتری خواهند داشت. چای زرد یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای کاهش کلسترول خون است. چای زرد، مانع جذب کلسترول از غذا به بدن می‌شود و از طرفی مولکول‌های سبکی دارد که برای شکستن چربی‌های سخت مناسب است.

۴- چای زرد دیابت را کنترل می‌کند

امروزه به دلیل تغییر در روش‌های غذایی افراد، دیابت بیماری بسیار شایعی است. غذای روزمره افراد امروزه سرشار از موادی است که در نهایت منجر به دیابت می‌شود. چای زرد این قابلیت را دارد که باعث تخفیف بیماری دیابت شود.

مصرف چای زرد باعث کاهش چربی بدن شده و از این رو می‌تواند عاملی برای کاهش دیابت باشد. به علاوه محققان اثبات کرده‌اند که بین مصرف چای زرد و کاهش وزن ارتباط مهمی وجود دارد که همین امر منجر به کنترل دیابت می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی مهم چای سبز که باید بدانید!

۵- چای زرد برای پوست مفید است

چای زرد غیر از سلامتی اندام‌های داخلی برای سیستم لامسه و پوست نیز بسیار مفید است. تمام محصولات ضدپیری را فراموش کنید و به جای آن‌ها چای زرد را در وعده‌های غذایی روزانه خود جای دهید. چای زرد می‌تواند اکسیری برای جوان‌سازی پوست شما باشد.  در چای زرد آنتی‌اکسیدان‌هایی وجود دارند که باعث سلامتی پوست می‌شوند. چای زرد می‌تواند لکه‌ها و آکنه‌های روی پوست را از بین ببرد.

۶- منجر به تقویت دندان‌ها و استخوان می‌شود

دندان‌ درد همیشه برای افراد مثل یک کابوس است. به دلیل وجود فلوراید در چای زرد، این چای می‌تواند نقش پررنگی در سلامت دندان‌ها و استخوان‌های شما داشته باشد. افرادی که از درد مفاصل و مشکلات استخوان رنج می‌برند معمولا به خوردن این چای توصیه می‌شوند.

از دیگر فواید چای زرد برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چای زرد باعث افزایش متابولیسم شده که به کاهش وزن منتج می‌شود.چای زرد از بیماری‌های عصبی ژنتیکی جلوگیری می‌کند.در رفع بیماری‌های عفونی مفید است.باعث جلوگیری از برخی بیماری‌های استخوان می‌شود.این چای نقش خوبی در افزایش تمرکز دارد.

اثرات جانبی چای زرد

زیاده روی در هر چیزی بد است و چای زرد نیز مستثنی نیست. چای زرد چندین ویژگی و خاصیت مهم برای بدن دارد. اما اگر بیش از اندازه مصرف شود می‌تواند اثرات منفی مختلفی داشته باشد.

زیاده روی در مصرف چای زرد ممکن است باعث اعتیاد به کافئین شود. اعتیاد به کافئین باعث بی‌خوابی و استرس می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار خون و بالاتر رفتن ضربان قلب شود.

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب از مجله آشپزی آدریناطلاعات جامعی از چای زرد را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما چای زرد را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

منبع:

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید