کاوش در دنیای هوش مصنوعی در علم پزشکی: پیشرفت‌های جدیدی که نباید از دست داد!

  • توسط: admin


امروزه هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از بخش های مختلف جامعه مانند حمل و نقل، امور مالی و حتی پزشکی و درمانی تبدیل شده است.

به گزارش سرگرمی روز، تصور آینده ای که بیماران پیش از مراجعه به پزشک در مورد مشکلات خود با رایانه و هوش مصنوعی صحبت کنند، دور از ذهن نیست.

علاوه بر این، با استفاده از پتانسیل این فناوری پیشرفته، پزشکان می توانند با سرعت بیشتری درمان موثرتری برای بیماری های مختلف پیدا کنند. اگر می‌خواهید کاربردهای دقیق هوش مصنوعی در پزشکی، مزایا و چالش‌های احتمالی را بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر هوش مصنوعی بر پزشکی چیست؟

در سال های اخیر، به لطف پیشرفت در علوم کامپیوتر و انفورماتیک، هوش مصنوعی به سرعت به بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی مدرن تبدیل شده است. بنابراین الگوریتم های هوش مصنوعی و سایر کاربردها در این زمینه به طور گسترده ای برای تسهیل کار کارشناسان بالینی و تحقیقات در زمینه ساخت دارو استفاده می شود.

چالش‌هایی که اپیدمی کرونا برای سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان ایجاد کرده است، بسیاری از سازمان‌ها را مجبور به حمایت از پروژه‌های مختلف مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه پزشکی کرده است.

اگرچه نتایج این بررسی ها هنوز در حال جمع آوری است. اما شکی نیست که هوش مصنوعی در آینده ای نه چندان دور به بخش اصلی سیستم های سلامت دیجیتال و خدمات پزشکی پیشرفته تبدیل خواهد شد.

کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی

برای درک بهتر از تأثیرات هوش مصنوعی در پزشکی، برخی از کاربردهای این فناوری را با هم بررسی خواهیم کرد:

تشخیص بیماری ها

سوابق پزشکی ناقص و حجم بالای موارد می تواند منجر به خطاهای انسانی کشنده در تشخیص بیماری شود. هوش مصنوعی اکنون در برابر متغیرهای گفته شده مصون است و مدل‌های یادگیری ماشینی آن می‌توانند بیماری‌ها را بسیار سریع‌تر از متخصصان پزشکی تشخیص دهند و در عین حال علائم حیاتی بیماران را بررسی کنند.

اگرچه دستگاه های مختلفی مانند مانیتور قلب در حال حاضر علائم حیاتی را ردیابی می کنند. اما هوش مصنوعی با جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل دقیق آن، احتمال شرایط پیچیده‌تری مانند عفونت خون را پیش‌بینی می‌کند.

جراحی رباتیک

با کمک هوش مصنوعی و ربات‌ها، پزشکان می‌توانند هر آنچه را که می‌توانید تصور کنید، از روش‌های کم تهاجمی گرفته تا جراحی قلب باز را به‌طور موثر دنبال کنند. جراح که پشت کامپیوتر نشسته، بازوهای مکانیکی ربات را کنترل می کند و در عین حال به یک نمای سه بعدی و بزرگ از محل جراحی دسترسی دارد.

علاوه بر این، هدایت کلیه پرسنل پزشکی که در تماس نزدیک با ربات هستند در طول کل عملیات امکان پذیر خواهد بود. این سبک از جراحی درد کمتری را برای بیمار به ارمغان می آورد و بهبودی را سرعت می بخشد.

ارائه درمان های شخصی

با توجه به اینکه الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند اولویت‌ها را به خاطر بسپارند، این پتانسیل را دارند که پس از دریافت تاریخچه بیمار، درمان‌های شخصی‌سازی شده را در زمان واقعی ارائه دهند. بنابراین به جای تکرار اطلاعات، مجموعه و متخصصان آن می توانند به بیماران خود دسترسی به هوش مصنوعی برای دریافت درمان های شخصی بر اساس سابقه پزشکی و نیازها و ترجیحات شخصی خود را بدهند.

تشخیص تصویربرداری پزشکی و تجزیه و تحلیل آن

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی می توان به نقش آن در تصویربرداری از قسمت های مختلف بدن اشاره کرد. آمار نشان می دهد که شبکه های عصبی هوش مصنوعی به اندازه رادیولوژیست های انسانی در تشخیص علائم سرطان سینه و سایر بیماری های خطرناک موثر هستند. علاوه بر این، آنها می توانند به طور موثر حجم زیادی از تصاویر موجود در آرشیو کلینیک را کنترل و مدیریت کنند.

کمک بخش فوریت های پزشکی

در بخش اورژانس، زمانی که آمبولانس به محل بیمار می رسد، نقش حیاتی در بقای آنها پس از ایست قلبی دارد. در این بخش، ربات‌های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل صدای افراد، صداهای پس‌زمینه و سابقه پزشکی بیمار، تکنسین‌ها را از حملات احتمالی یا ایست قلبی آگاه می‌کنند تا بتوانند به سرعت پس از رسیدن به صحنه، کار خود را آغاز کنند. این هشدارها شانس زنده ماندن بیماران را تا حد زیادی افزایش می دهد.

پیشرفت در داروسازی

در حال حاضر، صنعت داروسازی به دلیل افزایش چشمگیر هزینه های مربوط به توسعه و تحقیق، وضعیت چندان خوبی ندارد و یکی از طولانی ترین و گران ترین بخش های توسعه دارو، یافتن داروهای جدید و کشف آنها با میانگین آزمایشات بالینی مرتبط با هر دارو است. 1.3 میلیارد دلار برای آنها هزینه دارد.

در حالی که با کمک هوش مصنوعی می توان این هزینه ها را به شرح زیر به میزان قابل توجهی کاهش داد:

ساخت طرح های دارویی بهتر

یافتن ترکیبات دارویی موثرتر

مدیریت صحیح و موثر آزمایشات بالینی

در طول کارآزمایی‌های بالینی، بیشتر وقت متخصصان به تخصیص کدهای پزشکی به نتایج بیمار و به‌روزرسانی مجموعه داده‌ها اختصاص می‌یابد. اما هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه جستجوی سریع‌تر و هوشمندانه‌تر، این فرآیند را تا حد زیادی سرعت بخشد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی چیست؟

همانطور که مشاهده کردید هوش مصنوعی به عنوان یک عامل انقلابی و تحول آفرین در پزشکی ظاهر می شود و با توجه به پتانسیل بالای خود می تواند به پزشکان و متخصصان در زمینه تشخیص موثرتر بیماری ها، یافتن رویکردهای درمانی جدید و روش های درمانی ایده آل کمک کند. این مشکل مزایای زیادی دارد:

مراقبت خودکار از بیمار

استفاده از هوش مصنوعی توسط پزشکان اطلاعات ارزشمندی را در زمینه روش های مراقبت در اختیار آنها و پرستاران قرار می دهد.

در واقع، یک الگوریتم یادگیری ماشینی آموزش دیده می تواند زمان مورد نیاز برای تحقیق و بررسی را کاهش دهد و نتایج بالینی ارزشمندی در مورد روش های درمان و مراقبت ارائه دهد و در نتیجه به خودکارسازی فرآیند مراقبت از بیمار کمک کند.

خطای انسانی را کاهش دهید

از دیگر مزایای هوش مصنوعی در پزشکی می توان به کاهش خطای انسانی و بهبود ایمنی بیمار اشاره کرد. نتایج آمار و مطالعات انجام شده نشان می دهد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در علم پزشکی و درمان می توانند نقش حیاتی در کاهش خطاها و مدیریت صحیح استفاده از داروها داشته باشند.

کاهش هزینه های درمان

هوش مصنوعی هزینه‌های درمان بیماری‌ها را به روش‌های مختلفی کاهش می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از کاهش خطاهای دارویی، شخصی‌سازی کمک‌های سلامت مجازی، جلوگیری از تقلب، و پشتیبانی از گردش کار بالینی و اداری کارآمدتر.

افزایش تعامل پزشک و بیمار

بسیاری از مشکلات و سوالات بیماران معمولاً خارج از ساعات کاری پزشکان و متخصصان به وجود می آید. در چنین شرایطی با استفاده از هوش مصنوعی و چت بات ها می توان یک سیستم پشتیبانی 24 ساعته برای پاسخگویی به سوالات حیاتی و مهم بیماران در مواقعی که پزشک در دسترس نیستند راه اندازی کرد. علاوه بر این، با کمک تنظیمات خاص، می توان هشدارهایی را در مورد علائم هشدار دهنده ای که نیاز به توجه بیشتری دارند به بیماران ارسال کرد.

مدیریت داده کارآمدتر

گاهی اوقات اطلاعات ارزشمند پزشکی در انبوهی از داده‌های دیگر گم می‌شود و این ناتوانی در پیوند دادن آن‌ها به یکدیگر، روند تشخیص بیماری‌ها و تولید داروهای جدید را کند می‌کند.

هوش مصنوعی حجم زیادی از داده ها را مدیریت و به درستی تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعاتی را در چند دقیقه منتقل می کند که جمع آوری و تجزیه و تحلیل آن سال ها طول می کشد.

این امر زمان و هزینه های اختصاص داده شده به فرآیندهای اداری در بخش مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد و بنابراین گردش کار روزانه بهتر و کارآمدتر مدیریت می شود.

چالش های هوش مصنوعی در پزشکی

با وجود تمام مزایا و کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در پزشکی، استفاده از این فناوری چالش هایی دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی می تواند جریان کار و روال کار را مختل کند. زیرا برای یادگیری روش های جدید به متخصصان فعال مراقبت های بهداشتی نیاز دارد. در مجموع سایر چالش های پیش رو به شرح زیر است:

حذف تعدادی از پست ها: پیشرفت و پیچیدگی هوش مصنوعی منجر به اتوماسیون برخی از وظایف و در نتیجه نابودی تعدادی از مشاغل موجود خواهد شد.

تغییر در مهارت ها: اگر هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی استفاده شود، متخصصان باید مهارت های جدیدی مانند تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت سیستم های مرتبط با هوش مصنوعی را بیاموزند تا موقعیت خود را در رقابت با دیگران حفظ کنند.

مسائل اخلاقی: کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و درمان سوالات اخلاقی متعددی را در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها، پاسخگویی و احتمال نتایج نادرست مبتنی بر الگوریتم ایجاد می کند که به نوبه خود بر توانایی نیروی کار برای ارائه مراقبت عادلانه تأثیر می گذارد.

حرف آخر

همواره در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بخش های مختلف تردید وجود داشته است و پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، باید به طور مسئولانه و منصفانه استفاده شود تا کادر پزشکی و بیماران بتوانند از این فناوری برای تشخیص و درمان سریعتر بیماری های مختلف استفاده کنند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید