چرا فروش تسلا در اروپا ریخت؟ / نقش جنجالهای ایلان ماسک و رقابت چینیها
تسلا که زمانی بیرقیب در بازار خودروهای برقی جهان پیشتاز بود، اکنون با چالشهای بیسابقهای روبهرو شده است. کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، رقابت شدید با خودروسازان آسیایی و واکنش منفی شدید به فعالیتهای سیاسی و حمایتهای جنجالی ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، باعث شده فروش تسلا در ماههای اخیر روندی نزولی داشته باشد.
به گزارش تجارت نیوز، شرکت تسلا که یکی از پیشگامان صنعت خودروهای برقی در جهان است، اخیرا با چالشهایی در بازار اروپا روبرو شده است. واکنشهای منفی به روابط سیاسی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به همراه رقابت فزاینده با شرکتهای چینی مانند BYD، باعث کاهش فروش این برند محبوب شده است. برای مقابله با این کاهش و افزایش دوباره تقاضا، تسلا نسخه ارزانتری از مدل ۳ خود را عرضه کرده است که میتواند بخش بیشتری از مشتریان را جذب کند و بازار را دوباره رونق ببخشد.
عرضه تسلا مدل ۳ با قیمت مناسب در اروپا
تسلا مدل ۳ استاندارد جدید را با قیمت ۳۷۹۷۰ یورو (۳۳۱۶۶ پوند) در آلمان، ۳۳۰،۰۵۶ کرون در نروژ و ۴۴۹،۹۹۰ کرون در سوئد عرضه کرده است. این قیمتها پایینتر از نسخههای قبلی بوده و پس از موفقیت عرضه مدل Y با قیمت پایینتر، که پرفروشترین خودرو تسلا در اروپا و آمریکا است، صورت میگیرد. مدل ۳ ارزانتر و مدل Y برخی از ویژگیهای لوکس و نسخههای گرانتر را ندارند، اما همچنان با برد رانندگی بیش از ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) به مشتریان ارائه میشوند و همان تجربه رانندگی باکیفیت را حفظ میکنند.
کاهش فروش و رقابت شدید در اروپا
فروش خودروهای تسلا در سراسر اروپا در ماههای اخیر کاهش یافته است. یکی از دلایل اساسی این موضوع، رقابت شدید با شرکت چینی BYD است که برای اولین بار در بهار سال جاری، فروش بیشتری نسبت به تسلا در منطقه اروپا داشته است.
علاوه بر این، واکنشهای منفی مشتریان به حمایت ایلان ماسک از مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ و رفتارهای جنجالی او نیز بر کاهش تمایل به خرید خودروهای تسلا در اروپا تاثیر گذاشته است.
ماسک در دوران فعالیت خود، مدیریت تعدیل نیروهای گسترده را برعهده داشت و در نهایت پس از اختلاف با ترامپ بر سر لایحه مالیاتی و هزینهها در ماه مه از سمت خود کنارهگیری کرد. همچنین، حمایتهای سیاسی بحثبرانگیز ماسک از حزب راست افراطی AfD در آلمان و مواضع او در برابر سیاستمداران ارشد بریتانیا، باعث بیگانگی برخی مشتریان شده است.
چالشهای بازار بریتانیا و مالیات خودروهای برقی
روند نزولی تقاضا برای خودروهای برقی در بریتانیا نیز به چشم میخورد. در نوامبر سال جاری، فروش خودروهای برقی تنها ۳.۶ درصد رشد کرد که کمترین نرخ رشد طی دو سال گذشته است. این موضوع تا حدی به دلیل اعمال مالیاتهای جدید بر خودروهای برقی در بودجه اخیر بریتانیا است که میتواند مشتریان را از خرید منصرف کند.
طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان خودرو (SMMT)، دولت قصد دارد از آوریل ۲۰۲۸ مالیات جادهای جدیدی برای خودروهای برقی بر اساس مسافت پیموده شده اعمال کند که به ازای هر مایل ۳ پنس محاسبه میشود. این مالیات به طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰ پوند هزینه اضافی برای رانندگان خودروهای برقی خواهد بود.
مایک هاوز، مدیر اجرایی SMMT، این موضوع را زنگ خطری برای بازار خودروهای برقی دانسته و هشدار داده که نباید روند افزایش تقاضا را بدیهی گرفت. او بر لزوم تشویق رانندگان به استفاده از خودروهای پاک تاکید کرده و گفته است: «ما باید هر فرصت را برای حمایت از تغییر رفتار رانندگان به سمت خودروهای برقی به کار بگیریم، نه اینکه آنها را به دلیل این انتخاب مجازات کنیم.»
در حالی که تسلا با عرضه نسخه ارزانتر مدل ۳ در اروپا تلاش میکند بازار خودروهای برقی را دوباره رونق بخشد، چالشهای سیاسی، رقابت قوی با شرکتهای چینی و افزایش مالیاتها در بریتانیا بر مسیر رشد بازار تاثیر منفی گذاشتهاند. موفقیت این حرکت تازه تسلا تا حد زیادی به واکنش بازار، سیاستهای دولتی و توانایی شرکت برای جلب اعتماد مشتریان وابسته است. آینده خودروهای برقی در اروپا فضای رقابتی و پیچیدهای دارد که نیازمند استراتژیهای هوشمندانه و توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی است.
- برچسب ها:











