وزارت نیرو و وزارت صمت: برقی که نیست، خودروی برقی که هست!
سرگیجه کشور در مورد سیاستگذاری خودروهای برقی ناشی از واقعیت تناقضی بین دو وزارت است که این موضوع را بیشتر پیچیده کرده است. یک سو وزارت صمت با تمرکز بر توسعه صنعت خودرو و افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی به عنوان گزینه پایدار و پاک، سیاستگذاریهایی را اجرا کرده است که ورود خودروهای برقی را تشویق میکند. اما از سوی دیگر، وزارت نیرو با تاکید بر اینکه کشور با مشکلات تامین برق مواجه است، نگرانیهایی دارد که ورود خودروهای برقی بیشتر به شبکه برق موجب بار اضافی شود. این تناقضات منجر به عدم هماهنگی در سیاستهای دولت شده و نیاز به یک رویکرد جامع و کاملتر برای مدیریت این مسائل احساس میشود.
اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی: سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفتگو با خبرنگار آدریندر خصوص روند تولید خودروهای برقی و ورود آنها به بازار خودروی ایران گفت: در شرایط فعلی برنامه دنیا این است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، از خودروهای فسیلی عبور کند و تمامی خودروهای تولیدی برقی شوند، اما حقیقت این است که حتی در کشورهای توسعه یافته هم نسبت به این برنامه نگاه بدبینانه وجود دارد و میگویند شاید این یک هیجان تکنولوژیکی باشد که از یک جایی دوباره روند آن عوض شود.
وی افزود: اشکال دیگری که در دنیا برای خودروهای برقی وارد میشود آن است که میگویند استخراج لیتیوم و کبالت مورد نیاز برای باتری خودروهای برقی از معادن، آسیبزننده به محیطزیست است.
تاجیک ادامه داد: در سال گذشته، ۱۳ درصد خودروهای تولیدی در دنیا خودروهای برقی بوده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد استفاده از خودروهای برقی در کشور گفت: در رابطه با خودروهای برقی در ایران ما با چالش برق مواجه هستیم، با توجه به این که حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در پیک مصرف داریم، اگر برنامهریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی انجام نشود، خیلی تکنولوژی نیست که بتوان روی آن بابت این حساب کرد که باعث کاهش مصرف شود.
تاجیک تصریح کرد: وزارت صمت به دنبال این است که یک زیست بومی برای خودروهای برقی متشکل از تامینکنندگان قطعات، شبکه خدمات پس از فروش و مراکز تست فراهم کند.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد در کوتاهمدت مدل خودروهای هیبریدی هم برق و بنزین به کار ما میآید که بتواند مصرف را در خودروهای نو به نصف برساند، یعنی از حدود ۸ لیتری که الان مصرف میشود به زیر ۴ لیتر برساند.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اظهار داشت: واقعیت این است که الان برای خودروهای کاملا برقی زیرساخت نداریم. مشکل دیگر هم استانداردسازی دستگاههای شارژ است، پورتهایی که به خودرو متصل میشود، متفاوت است و مدلهای مختلفی دارد که باید در کشور استانداردسازی شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: برق تولیدی ما برق پاکی نیست، برقی که تولید میکنیم بالای ۸۰ درصد به سوختهای فسیلی گاز مرتبط است که خودشان بعضا آلاینده هستند و در بعضی از شهرستانها هم مازوتسوزی رخ میدهد، بنابراین این که مازوت بسوزانیم و برق تولید کنیم به کاهش آلودگی هوا منجر نمیشود؛ ضمن اینکه یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای کلانشهرها مخصوصا تهران ذرات معلق است، به نحوی که ذرات معلق لزوما از اگزوز خودرو خارج نمیشود و موارد دیگر هم نقش دارند. رییس سازمان محیطزیست هم گفتند که با برقیسازی بیش از ده درصد نمیتوان آلودگی هوا را کنترل کرد.
تاجیک عنوان کرد: در حال حاضر وزارت صمت به دنبال برقیسازی خودرو است، اما وزارت نیرو چندان از جریان برقیسازی خودروها حمایت نمیکند، کشور دچار یک گنگی در این زمینه است، وزارت صمت خیلی علاقه دارد و پیگیر است، اما وزارت نیرو پای کار نیست؛ بنابراین این امر نیازمند یک کارگروه ملی با اختیارات بالا است.
وی تاکید کرد: خودروی برقی باید یک متولی واحد و کارگروه در کشور داشته باشد، اگر متولی وزیر صمت است، از رییسجمهور اختیار کامل داشته باشد و یک سیاستگذاری یکسان مانند کاری که در حوزه سیانجی در سال ۸۶ برای خودروها انجام شد و برنامه اجرایی شد، رخ دهد.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: خودرو برقی ترند جهانی است و باید به سمت آن حرکت کنیم، دولت باید به خودروسازان برنامه ابلاغ کند که چه درصدی از سبد محصولاتشان را به تولید خودرو برقی و هیبریدی اختصاص دهند.