مقایسه رانا و پژو 405 SLX/ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خودروچی، روزگاری در بازار خودرو می شد با بودجه های کم، به سراغ محصولات ملی و داخلی رفت و صاحب اتومبیل شد. امروز با افزایش افسار گسیخته قیمت ها، دیگر همان خودروهای نه چندان با کیفیت ایرانی هم از دسترس بسیاری از مردم خارج شده اند.
خودروهایی که روزی به عنوان اتومبیل هایی اقتصادی شناخته می شدند، اما اکنون قیمت های فضایی پیدا کرده اند. در میان خودروهای داخلی، اگر از بازار پراید و تیبا فاصله بگیرید و اندکی به بودجه خود بیفزایید، چند محصول از ایران خودرو را پیش رو دارید که سالهاست عرضه می شوند.
خودروهایی که در زمره پر فروش ترین محصولات بازار هستند و معمولا از اصلی ترین انتخاب های هر خانواده متوسط ایرانی به شمار می روند.
حتی اگر این انتخاب از روی اجبار هم باشد، در هر حال، اکنون این سدان های دو رگه ایرانی – فرانسوی هستند که به عنوان گزینه های خرید، پیش روی خریداران ایستاده اند. پژو 405 سالهاست که در دل خانواده های ایرانی جا باز کرده است. خودرویی که زمزمه های توقف تولیدش هم شنیده می شود.
اما نسخه SLX که فیس لیفتی ایرانی از 405 به حساب می آید، همچنان در مدار تولید می ماند. در آن سو، رانا را می بینیم که به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو پا به میدان گذاشته است.
خودرویی که برادر ناتنی پژو 206 صندوقدار به به حساب می آید و کاملا بر اساس پلت فرم آن ساخته شده است. رانا LX در برابر 405 SLX.
طراحی ظاهری
گرافیک چراغ های جلو پژو 405 SLX کریستالی شده و لنز متمرکز کننده نور هم درون آنها مشاهده می شود. جلو پنجره از آن حالت خط دار هم رنگ بدنه خارج شده و به شکل خطوط مشکی افقی در آمده که با یک زه باریک کرومی هم احاطه می شوند.
طراحی کلی سپر تغییری نکرده اما فلاپ پایین آن به صورت هم رنگ با بدنه در آمده است و دو چراغ مه شکن هم در این بخش مشاهده می شوند. مه شکن های اضافه شده به سپر SLX، تناسب چندانی با ظاهر خودرو ندارند.
همچون سابق، زه پلاستیکی مشکی نیز همچون کمربندی محافظ بر روی سپر قرار دارد. کاپوت دست نخورده باقی مانده و عاری از هر گونه خط و طرح است.
این آرایش نه چندان غلیظ بر صورت 405، شاید به مذاق عده ای خوش بیاید، اما اصالت ظاهری این خودرو را زیر سوال برده است. چراغ های رانا ظاهر به روز تری از 405 دارند و به صورت کشیده طراحی شده اند.
سپر رانا کاملا هم رنگ با بدنه است و در پایین آن، دو چراغ مه شکن زیبا و تعدادی شبکه ورودی هوا به چشم می خورند. جلو پنجره رانا به شکل یک شبکه چند ضلعی است که با توری لانه زنبوری پوشانده شده است.
لوگوی کله اسب ایران خودرو در ابعادی کوچک بر روی این جلو پنجره چسبانده شده است. دور تا دور آن را هم یک نوار کرومی می پوشاند.
کاپوت رانا شیب بیشتری از کاپوت SLX دارد و دو خط عضلانی کمرنگ نیز بر روی آن طراحی کرده اند. ظاهر رانا از نمای جلو، به مراتب جدیدتر و جوان پسندتر از SLX است.
در نمای کناری SLX، تغییرات به کمترین حد می رسد. درها بزرگ هستند و طراحی ستون ها نیز اندکی از مد افتاده است. زه پایین درها پهن تر از قبل شده تا با زه های روی سپرها هماهنگ تر باشد.
آینه های جانبی هم طرح جدیدی به خود گرفته اند و از قاب هم رنگ بدنه برخوردار اند.یک چراغ راهنمای مربع شکل نیز بر روی گلگیر جلو مشاهده می شود.
طراحی قالپاق ها نیز به گونه ای تغییر کرده است که در نگاه اول، شبیه به رینگ آلومینیومی به نظر می رسند! در نمای عقب، به چراغ های جدید می توان اشاره کرد زیباتر از قبل شده اند.
برای ایجاد تمایز بیشتر، یک بالچه اسپرت هم به لبه درب صندوق عقب اضافه شده است که یک چراغ ترمز LED را به خود می بیند. در نمای کناری رانا، چیزی فراتر از یک 206 SD ارزان سازی شده نمی توان یافت!
پروفیل درها و ستون ها عینا دست نخورده باقی مانده اند. تنها زه روی درها نسبت به 206 اندکی تغییر کرده است. گلگیرها نیز برجستگی بیشتر دارند. آینه های جانبی، از فرم گرد آینه های 206 خارج شده و شکل آیروینامیک تری پیدا کرده اند.
رانا نیز همچون 206، با مشکل کوچک بودن درهای عقب روبرو است. قالپاق های رانا به هیچ وجه زیبا به نظر نمی آیند. طراحی عقب رانا در مجموع از 206 SD متناسب تر شده است.
چراغ های عقب طراحی زیبایی دارند، اما گرافیک داخلی آنها ساده و بی کیفیت است. بر روی سپر دو چراغ مه شکن و سنسور های پارک را می توان یافت. همچون SLX، چراغ ترمز سوم رانا هم به لبه درب صندوق انتقال پیدا کرده است. با این تفاوت که بالچه عقب رانا قطعه ای مجزا از صندوق نیست.
طراحی کابین
405 SLX در سال های اولیه معرفی، با تغییراتی در کابین نسبت به 405 GLX همراه بود. اما در سالهای اخیر به واسطه اجباری شدن نصب ایربگ شاگرد در خودروهای داخلی، داشبورد جدیدی برای خانواده 405 و پارس طراحی شد.
بنابراین اکنون SLX درون کابین، تفاوتی با GLX ندارد. دریچه های تهویه مرکزی به شکل مستطیل هایی بزرگ طراحی شده اند. پنل سیستم صوتی سرانجام قابلیت نصب مانیتور فابریک را پیدا کرده است.
دکمه های تنظیمات سیستم تهویه به شکل سه کنترلر گردان هستند و کیفیت پایینی دارند. دسته دنده به شکلی بلند طراحی شده و نسبتا اسپرت است. داشبورد مقابل سرنشین همچون داشبورد های قدیم، فرمی شیب دار دارد و دریچه های تهویه کناری هم کوچک اند.
طراحی رودری ها بهینه تر از قبل شده و ارگونومیک تر هم به نظر می رسند. غربیلک فرمان ظاهری ساده و قدیمی دارد و بیش از حد بزرگ است. صفحه کیلومتر به روزتر از مدل های قدیمی است و نور پردازی نارنجی دارد. کابین رانا تلفیقی از تندر 90 و 206 است.
دریچه های تهویه به سبک محصولات رنو طراحی شده اند. اما اصلا کیفیت رنو را ندارند! انحنا ها و خطوط داشبورد، زیبا به نظر می آیند، اما پوشش پلاستیکی داشبورد واقعا نامرغوب است. در بالای دریچه های مرکزی، یک نمایشگر TFT چند منظوره کوچک به چشم می خورد که از پژو 206 به عاریت گرفته شده است.
طراحی دکمه های کنترل تهویه نیز مشابه 206 تیپ 2 است. پنل سیستم صوتی امکان نصب ضبط های تصویری را ندارد. طراحی رودری ها جذاب است، اما خالی از کیفیت!
غربیلک فرمان با الگو برداری از تندر 90 طراحی شده است. اما ای کاش لوگوی روی آن را از کروم می ساختند! نشانگر های پشت فرمان هم که عینا کپی 206 هستند. البته نور پردازی آنها در شب، جذاب تر از 206 است.
امکانات رفاهی و ایمنی
صحبت از آپشن در خودروهای ایرانی بیشتر شبیه به مزاح است تا واقعیت! پژو 405 سالهاست که با فهرست امکانات ثابتی به دست مشتریان می رسد.
تنها در مدل های اولیه SLX امکانات محدودی به این خودرو اضافه شدند که چندان جای بحث ندارند. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، دو بلندگو در جلو، آینه های جانبی برقی، شیشه بالابر های برقی جلو، ریموت کنترل رادیویی، سیستم ضد سرقت و کلید درب باز کن صندوق عقب از داخل، تمام داشته های فعلی SLX هستند. رانا هم در ابتدا با امکانات بسیار ضعیفی به بازار آمد.
اما چندی نگذشت که ایران خودرو برای تقویت فروش این محصول، مجبور به عرضه تیپ LX آن شد که امکانات بهتری داشت. رانا LX امروز با دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS، سیستم تهویه مطبوع دستی، 4 بلندگو در جلو و عقب، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، آینه های جانبی برقی، شیشه بالابر های برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت، سنسور هشدار موانع در عقب، سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، درب باز کن صندوق عقب از داخل، دماسنج محیط بیرون کابین، سیستم روشنایی موقت در محیط تاریک و سیستم کنترل بخار بنزین در دسترس خریداران است.
تجربه رانندگی
یک قلب تپنده در دو کالبد! پیشرانه ای که از آن صحبت می کنیم، پیشرانه TU5 گروه فرانسوی پژو – سیتروئن است که امروز هم در رانا و هم 405 SLX، نصب می شود.
پژو 405 سالها با پیشرانه 1.7 لیتری XU7 عرضه می شد. پیشرانه ای 8 سوپاپ و قدیمی که چندان پر بازده نبود. اما کشش خوبی بر روی این اتاق داشت. ایران خودرو با تعریف پروژه SLX، پیشرانه 206 تیپ 5 را بر روی 405 قرار داد.
اما جعبه دنده همچنان همان نمونه BE3 سابق است که برای هماهنگی با پیشرانه جدید، ضرایب دنده های آن تغییر کرده اند. SLX با این قوای محرک، شتاب گیری اولیه نسبتا مناسبی دارد.
اما در شتاب ثانویه، با اندکی تاخیر روبرو است. در واقع بسیاری عقیده دارند که پیشرانه XU7 برای وزن سنگین 405 مناسب تر بود. اما اوضاع در رانا اندکی متفاوت است.
موتور و گیربکس عینا همان ها هستند، اما افزون بر وزن کمتر رانا، نباید فراموش کرد که پیشرانه TU5 اصولا برای پلت فرم PF1 پژو – سیتروئن طراحی شده است.
یعنی همان پلت فرمی که رانا، 206، 2008، 301 و بسیاری از خودروهای فرانسوی که می شناسیم بر اساس آن ساخته شده اند. بنابراین عجیب نیست که این موتور بر روی رانا بهتر از SLX جواب دهد.
تفاوت در شتاب اولیه نسبتا محسوس است و در شتاب ثانویه هم مقام برتر به رانا تعلق دارد. هر دو خودرو در بخش ایمنی، تجهیزات یکسانی دارند.
اما جدیدتر بودن طراحی رانا سبب شده که بدنه آن در تصادفات، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. ضمن آنکه این خودرو موفق به پاس کردن استاندارد اروپایی برخورد با عابر پیاده از جلو هم شده است.
SLX سواری نرم و راحتی ارائه می دهد. سواری این خودرو کاملا برای مصارف خانوادگی مناسب است. نمی توان از هندلینگ SLX با توجه به سیستم تعلیق قدیمی و نبود سیستم های پایداری، توقع زیادی داشت.
اگر در جاده های پر پیچ با آن مدارا کنید، می تواند در حد انتظار ظاهر شود. رانا فنر بندی خشک تری نسبت به پژو 405 دارد. اما این خشکی در حدی نیست که برای خانواده ها آزار دهنده باشد.
تنها نقطه ضعف رانا از لحاظ سواری، فضای به شدت تنگ ردیف عقب صندلی ها است که دو بزرگسال را به زحمت در خود جای می دهد.
در واقع رانا و 206 SD بیشتر به درد زوج های جوان و خانواده های کم جمعیت می خورند. در بحث هندلینگ، ایران خودرو و پژو در زمان طراحی 206 SD، تغییراتی در اکسل عقب و فنر بندی 206 ایجاد کردند تا پایداری و کیفیت سواری خودرو افزایش یابد.
رانا هم میراث دار همین تغییرات مهندسی است و با توجه به این موضوع، حرکات گهواره ای و عرضی کمتری نسبت به SLX دارد. البته در مجموع نمی توان محصول ملی ایران خودرو را پایدار تر از 405 دانست.
وضعیت ترمز گیری در رانا اندکی بهتر است. رانا در چرخ های عقب هم به ترمز های دیسکی مجهز شده، در حالی که ترمز های عقب SLX از نوع کاسه ای هستند.
مصرف سوخت رانا در کاتالوگ رسمی، 6.6 لیتر در سیکل ترکیبی شهر و جاده اعلام شده است. در حالی که همین مصرف میانگین برای SLX تا 7.5 لیتر بر 100 کیلومتر افزایش می یابد. البته که باک سوخت SLX هم حجیم تر از رانا است.
- برچسب ها: