فروش خودروهای دنده دستی به شیوه‌های جالب و جذاب به بالاترین سطح رسیده است!

  • توسط: admin


فروش خودروهای دنده دستی به طرز عجیبی در دسته بندی خودروهای جدید و کلاسیک افزایش یافته است. این روند عجیب زمانی شروع شده که با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به تولید خودروهایی با دنده اتوماتیک متمایز و خودروهای دنده دستی رو به تنهایی گذاشته‌اند. این اقدام باعث شده که طرفداران خودروهای دنده دستی بیشتر به سمت خرید این نوع خودروها جذب شوند و در نتیجه بازار خودروهای دنده دستی رونق بگیرد.

خودروهای دنده دستی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که علاقه‌مندان به رانندگی واقعی و احساس قدرت و کنترل بیشتر بر روی خودرو، این نوع خودروها را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل فروش این خودروها افزایش یافته و بازار خودروهای دنده دستی دوباره پر رونق شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دیجیاتو، از زمانی که تولید خودروهای اقتصادی با گیربکس اتوماتیک رونق گرفت، فروش خودروهای دنده دستی به‌مرور در جهان کاهش یافت. حتی در بازار خودرو انحصاری ایران نیز مشتریان به خرید خودروهایی همچون دانگ‌فنگ H۳۰‌ کراس، رنو ساندرو اتوماتیک یا جک J۵‌ اتوماتیک تمایل شدیدی نشان دادند. بااین‌حال شرایط در بازار خودرو جهان تغییر کرد. اکنون فروش خودروهای دنده دستی به‌طرز عجیبی در مقایسه با خودروهای اتوماتیک، افزایش یافته است.
در سال ۲۰۱۹، تنها ۰.۷ درصد از کل وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده در آمریکای شمالی مجهز به گیربکس دنده دستی بودند. بااین‌حال بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، این روند افزایش یافته است. اکنون خودروهای دنده‌ای ۱.۷ درصد از کل فروش خودرو در آمریکای شمالی را در اختیار دارند. این رقم در منطقه آمریکای شمالی که حتی در گذشته نیز به عرضه خودروهای اتوماتیک شهرت داشت، برای کارشناسان عجیب به نظر می‌رسد.
چرا فروش خودروهای دنده دستی افزایش یافته است؟
داده‌های اعلام‌شده براساس گزارش Good Car Bad Car به شما ارائه شده‌اند. این مؤسسه اطلاعات مربوط به فروش هر برند خودروسازی را جمع‌آوری می‌کند و از بین آن‌ها تحلیل‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. براساس تحلیل این مؤسسه، ادامه روند فروش خودروهای دنده دستی در سال ۲۰۲۴ باعث خواهد شد که سهم کل این خودروها از بین محصولات فروخته‌شده جدید به ۲ درصد برسد.

دلیل افزایش فروش خودروهای دنده‌ای، تلاش برای زنده نگه‌داشتن گیربکس دنده دستی از سوی تولیدکنندگان ژاپنی است. این شرکت‌ها طی سالیان گذشته با عرضه مدل‌های اسپرت مختلف همچون مزدا MX-۵، سوبارو BRZ و تویوتا GR ۸۶، گیربکس‌های دنده‌ای را زنده نگه داشتند. همچنین قیمت این خودروها بسیار رقابتی تعیین شد. درنتیجه علاقه‌مندان به رانندگی می‌توانند یک خودرو مجهز به گیربکس دنده‌ای بخرند و هزاران بار با آن شتاب بگیرند یا حرکات مختلف را انجام دهند. بدیهی است که استهلاک یک گیربکس دنده‌ای از گیربکس‌های دوکلاچه پیچیده کمتر است. همچنین هزینه تعمیرات این گیربکس‌ها نیز بسیار کمتر از جعبه دنده‌های دوکلاچه خواهد بود که در خودروهای اسپرت استفاده می‌شوند.

براساس گزارش رسانه معروف موتور وان، شصت درصد از خریداران مزدا MX-۵ گیربکس دستی را ترجیح می‌دهند. این میزان در سوبارو BRZ‌ به ۷۹ درصد می‌رسد. افزایش تمایل مشتریان برای خرید خودرو با گیربکس دنده‌ای، باعث شده است تا سایر خودروسازان نیز این گیربکس را به چرخه تولید برگردانند. اکنون مشتریان می‌توانند خودروهایی همچون بی ام و Z۴، تویوتا سوپرا و بی ام و M۲‌ را با گیربکس دستی بخرند. حتی خودرو لوکسی همچون آکورا اینتگرا (نسخه لوکس هوندا اینتگرا) نیز با گیربکس دستی قابل سفارش است.
دلایل دیگر
دیگر رسانه فعال در حوزه خودرو یعنی Jalopnik، تغییرات سبک مشتریان نسل Z‌ را دلیلی برای افزایش فروش خودروهای دنده‌ای عنوان کرده است. این گروه از مشتریان به خرید خودرو با گیربکس دنده‌ای علاقه بسیاری دارند و به تغییر جهت بازار کمک کرده‌اند. بااین‌حال آیا افزایش فروش خودروهای اسپرت می‌تواند همه‌گیری خودروهای برقی را کند یا متوقف کند؟ این موضوع را در آینده خواهیم فهمید.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید