طرز تهیه 9 غذای نذری محبوب در ماه محرم؛ همراه با دستور پختشان

  • توسط: admin


پخت غذاهای نذری در ماه محرم طبق رسم و رسومات، از گذشته تا به حال یکی از اعمال متبرک در بین ایرانیان شناخته شده است. از این رو ما در این بخش از  آدرینبلاگ لیستی از غذاهای نذری پرطرفدار را همراه با طرز تهیه آن‌ها در اختیارتان قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

۱- قورمه سبزی

قورمه سبزی از جمله غذاهایی است که در ماه محرم به عنوان نذری پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. البته انتخاب قورمه سبزی با توجه به مواد اولیه و روش پخت به نسبت سخت، کم‌تر اتفاق می‌افتد. اما در بسیاری مساجد این غذا را بعد از اجرای برنامه‌های خاص پخش می‌کنند. 

مواد لازم جهت تهیه قورمه سبزی برای ۱۰۰ نفر:گوشت گوسفندی تازه۸ کیلو گرمسبزی قورمه۱۵ کیلو گرملوبیا قرمز۲ کیلو گرمپیاز۱۰ کیلو گرملیمو عمانی۱ کیلو گرمروغن سرخ کردنیبه میزان لازمنمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

مراحل تهیه قورمه سبزی نذری

مراحل تهیه قورمه سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر به شرح زیر است:

در ابتدا لوبیاها را کاملا شسته و در یک قابلمه با حرارت مناسب قرار دهید تا بپزد. برای اینکه پخت لوبیا ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود، بهتر است که لوبیاها حدود ۱۲ ساعت در آب خیس بخورند.گوشت گوسفندی که از قبل آماده و تمیز کرده بودید را با استفاده از چاقو تیز در اندازه‌های خورشتی خُرد کنید.سبزی‌ها را کامل شسته و پس از اینکه از تمیز بودن آن مطمئن شدید، با استفاده از چاقو آن‌ها را خُرد کنید. سپس در یک تابه مناسب کمی سبزی‌ها را حرارت دهید تا آن‌ها کاملا خشک شود.در ادامه به تابه روغن اضافه کرده و سبزی‌ها را خوب سرخ کنید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری خوشمزه و پرطرفدار روی لینگ طرز تهیه قورمه سبزی نذری کلیک کنید.

۲- آش رشته نذری جا افتاده

آش رشته هم جزو غذاهایی است که به عنوان نذری طرفداران زیادی دارد. این غذا معمولا به عنوان ناهار در مساجد، تکیه‌ها و یا در محله به عنوان نذری پخش می‌شود.

مواد لازم جهت تهیه آش رشته نذری برای ۱۰۰ نفر:نخود۱ کیلو گرملوبیا چیتی۲ کیلو گرمعدس۳ کیلو گرمماش۱ کیلو گرمسبزی آش۱۰ کیلو گرمپیاز داغ۲ کیلو گرمسیر داغ۲ کیلو گرمرشته آشی۱۰ کیلو گرمآرد۵۰۰ گرمنعنا۵۰۰ گرمنمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

مراحل تهیه آش رشته نذری

مراحل تهیه آش رشته نذری به شرح زیر است:

ابتدا قابلمه را تا نیمه از آب پُر کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. به قابلمه در حال جوش، حبوبات را به ترتیب اضافه کنید. اضافه کردن حبوبات سبب می‌شود تا آب از حالت جوش خارج شود؛ بنابراین درب قابلمه را روی آن قرار ‎دهید تا آب دوباره شروع به قل قل زدن کند.سپس در یک ماهیتابه، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن ریخته و پیاز، سیر و نعنا را به آن اضافه کنید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری همه پسند روی لینک طرز تهیه آش رشته نذری کلیک کنید.

۳- عدس پلو نذری

عدس پلو شاید یکی از قدیم‌ترین انواع نذری باشد. این غذا علاوه بر این که طعم بی‌نظیری دارد، از روش پخت آسانی هم برخوردار است. افرادی که قصد دارند یک وعده غذای نذری با هزینه مناسب و به روش آسان درست کنند، می‌توانند عدس پلو را انتخاب کنند.

مواد لازم جهت تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر:برنج۳۰ کیلو گرمعدس۱۲ کیلو گرمروغن۴ کیلو گرمگوشت چرخ کرده بدون چربی۱۰ کیلو گرمپیاز۱۰ کیلو گرمکشمش پلویی۸ کیلو گرمخرما۸۰۰ عددرب گوجه فرنگی۳ کیلو گرمکره در صورت تمایل۳ کیلو گرمخلال بادام، خلال پسته، خلال نارنج و پیاز داغبه میزان لازمزرشک (برای تزیین روی عدس پلو)به میزان لازمادویه مخصوص عدس پلوبه میزان لازم

مراحل تهیه عدس پلو نذری

مراحل تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر به شرح زیر است:

ابتدا برنج را به مدت ۲۴ ساعت یا حداقل به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید.آب را روی حرارت قرار دهید و پس از اینکه به نقطه جوش رسید، برنج‌هایی که از قبل خیس کرده بودید را به آب اضافه کرده و مجدد صبر کنید تا آب جوش بیاید.برای دو برابر شدن طول دانه‌های برنج، پس از جوشیدن آب و برنج، یک لیوان یخ به قابلمه اضافه کنید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری مخصوص و لذیذ روی لینک طرز تهیه عدس پلو نذری کلیک کنید.

۴- خورش قیمه نذری

خورشت قیمه شاید نام‌آشناترین غذای نذری باشد. هر ساله در ماه محرم و خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا، در بسیاری نقاط این غذا به عنوان نذری پخش می‌شود. خیلی افراد معتقد هستند این غذا طعمی متفاوت با باقی خورشت‌های قیمه دارد و مزه آن بهتر است.

مواد لازم جهت تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر:گوشت۷ کیلو گرملپه۴ کیلو گرمرب گوجه فرنگی۳ کیلو گرممغز لیمو عمانی۲۰۰ گرمسیب زمینی خام۱۰ کیلو گرمبرنج برای ظرف بزرگ۲۰ کیلو گرمبرنج برای ظرف کوچک۱۵-۱۸ کیلو گرمروغن۱۰ کیلو گرمزعفران۲ مثقالگلاب۲۰۰ میلی لیترادویه مخصوص۱۵۰ گرمفلفل۲۵ گرمزردچوبه۵۰ گرمنمک۱۵۰ گرم

مراحل تهیه خورشت قیمه نذری

مراحل تهیه خورشت قیمه نذری به شرح زیر است:

در ابتدا پیازها را خُرد کرده و با استفاده از یک چاقوی تیز، گوشت‌ها را به صورت خورشتی خُرد کنید.پس از اینکه پیازها را در اندازه‌ مناسب خُرد کردید، با ریختن آن در قابلمه و اضافه کردن روغن، پیاز‌ها را تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.گوشت خُرد شده را که در مرحله اول آماده کرده بودید به پیاز‌ها اضافه کنید. برای خوش طعم شدن خورشت بهتر است که چربی‌های گوشت را از آن جدا نکنید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه قیمه نذری کلیک کنید.

۵- زرشک پلو با مرغ نذری

زرشک پلو با مرغ نیز از غذاهای ویژه برای نذری است. طعم خوشمزه این غذا بعد از یک روز پر از تحرک در ایام محرم، می‌تواند تا حدی انرژی از دست رفته شما را برگرداند. این غذا مورد علاقه افراد زیادی است و می‌توانید با خیال راحت آن را به عنوان نذری پخش کنید.

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو با مرغ نذری:برنجبرای هر نفر، ۱۵۰ گرممرغبرای هر نفر، ۳۰۰ گرمزرشکبه ازای هر ۱ کیلو برنج، ۱۰۰ گرمشکربه ازای هر ۱ کیلو برنج، حدود ۲۰ گرمزعفران ساییدهبه ازای هر ۱ کیلو برنج، ۱ قاشق چایخوریرب گوجه فرنگیبه ازای هر ۱ کیلو مرغ، حدود ۶۰ گرمپیاز، روغن، کره، ادویه و آبلیموبه میزان لازم

مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ نذری به شرح زیر است:

در ابتدا فرض کنید که این نذری را برای ۱۰۰ نفر می‌‎خواهید آماده کنید. برای این کار به ۱۵ کیلو برنج، ۳۰ کیلو مرغ، ۱.۵ کیلو زرشک، ۳۰۰ گرم شکر، حدود ۱۵ قاشق چای‌خوری زعفران و ۱.۸ کیلوگرم رب گوجه فرنگی نیاز دارید.پس از اینکه مواد اولیه را آماده کردید، باید به پخت مرغ بپردازید. برای این کار در ابتدا مرغ‌ها را خُرد کرده و خوب بشویید. برای اینکه مرغ‌های خوشمزه‌تری داشته باشید و همچنین از وا رفتن آن جلوگیری کنید، بهتر است مرغ‌ها را قبل از پخت، مقداری تفت بدهید.سس مرغ از موارد مهمی است که طعم بی‌نظیر و دلچسبی به این نذری می‌دهد. برای آماده کردن سس مرغ در ابتدا مقداری روغن در یک ماهیتابه بزرگ ریخته و پیازهایی را که از قبل خُرد کرده بودید را سرخ کنید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری منحصر به فرد و خوشمزه روی لینک طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری کلیک کنید.

۶- حلیم

حلیم از جمله غذاهای نذری خوشمزه و پرطرفدار در ماه محرم است که تهیه آن به عنوان نذری کمی زمان گیر است.

مواد لازم جهت تهیه حلیم نذری برای ۲۰ نفر:گوشت گوسفندی۱.۲ کیلوگرمبلغور گندم۸۰۰ گرمپیاز متوسط۱ عددروغن۳ قاشق غذاخوریدارچینبه مقدار دلخواهکنجدبه مقدار دلخواهآب جوشبه مقدار لازمشکر و نمکبه مقدار دلخواه

مراحل تهیه حلیم نذری

مراحل تهیه حلیم نذری به شرح زیر است:

اگر در تهیه حلیم، از بلغور گندم استفاده می‌کنید باید آن‌ها را بخیسانید. برای خیساندن بلغور گندم همانند برنج عمل کنید، بلغورها را درون ظرف مناسبی بریزید و مقداری آب به آن بیفزایید.۳۰-۶۰ دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی درون آب بمانند. اگر از گندم پوست نگرفته استفاده می‌کنید بهتر است مدت زمان خیسانده شدن را افزایش دهید. حال به سراغ پختن بلغور گندم بروید. بلغورهای خیسانده شده را درون قابلمه بریزید و به اندازه ۲ برابر حجم آن‌ها به قابلمه آب اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه به جوش آید.

برای ادامه رسپی این غذای نذری لذیذ و خاص روی لینک طرز تهیه حلیم نذری کلیک کنید.

۷- شله زرد نذری

شله زرد هم در وعده‌های غذایی مناسب برای نذری جایگاه خوبی دارد. این غذا که در ماه محرم، ماه رمضان و باقی ماه‌های سال پخته می‌شود، با ترکیبی از برنج، شکر و زعفران آماده می‌شود و بسیار خوشمزه است.

این غذا را می‌توان به عنوان یک وعده نذری در میانه روز آماده کرد و در بین همسایگان یا افراد محله پخش کرد. همچنین بسیاری افراد شله زرد را آماده کرده و به مسجد محله می‌برند و در بین افرادی که در مسجد برای مراسم حاضر هستند پخش می‌کنند.

مراحل تهیه شله زرد نذری

مراحل تهیه شله زرد نذری به شرح زیر است:

ابتدا برنج را پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شود. سپس با ۷ پیمانه آب خیس کنید (به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت).بعد از گذشت این زمان، برنج را با همان آبی که خیس کردید داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید( اگر کف کرد حتما کف روی آب را جمع کنید) و اجازه دهید آرام بجوشد تا برنج‌ها شکفته شوند.در این مرحله پیشنهاد می‌شود که اصلا شله زرد را هم نزنید و قاشق داخل ظرف نبرید. اجازه دهید به حال خودش باشد و بجوشد؛ چون هم زدن در این مرحله باعث می‌شود که شله زرد ته بگیرد و به کف قابلمه بچسبد.

برای ادامه رسپی این نذری خوشرنگ و لعاب روی لینک طرز تهیه شله زرد نذری کلیک کنید.

۸- نان پنیر و خرما

یکی از غذاهای کم هزینه و ساده و در عین حال پرطرفدار که می‌توان به عنوان نذری پخش کرد، نان پنیر و خرما است. تنها کافی است مقداری نان لواش یا سنگک، پنیر و خرما تهیه کنید و با آماده کردن لقمه‌های نان و پنیر، آن‌ها را در محله یا در مسجد پخش کنید. به جای خرما حتی می‌توانید از سبزی استفاده کنید.

۹- عدسی نذری

عدسی یک خوراک خوشمزه، مقوی و بی درد سر است که از غذاهای نذری ساده و پرطرفدار به حساب می‌آید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه عدسی نذری برای ۱۰۰ نفر:عدس ۵ کیلوگرمرب گوجه فرنگی نیم کیلو یا ۵۰۰ گرمپیاز ۳ کیلوسیب زمینی ۳ کیلوکره ۵۰ گرمفلفل به مقدار لازمنمک به مقدار لازمزردچوبه به مقدار لازمآبلیموی تازه یک شیشه کوچکآب به مقدار لازمروغن به مقدار لازم

مراحل تهیه عدسی نذری

مراحل تهیه عدسی نذری به شرح زیر است:

در اولین مرحله به سراغ پختن عدس‌ها روید. عدس‌ها را که از چند ساعت قبل در آب خیسانده‌اید در صافی بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.حال درون قابلمه مناسبی عدس‌ها را به همراه مقدار مناسبی آب بریزید؛ به طوری که آب روی سطح عدس‌ها را بگیرد.قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. بهتر است در حین پختن، آن را به خوبی هم بزنید که ته نگیرد.حال به سراغ سیب زمینی‌ها روید. سیب زمینی‌های شسته شده را پوست بگیرید و به ابعاد کوچکتری تقسیم کنید. 

برای ادامه رسپی این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه عدسی نذری برای ۱۰۰ نفر کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینبا طرز تهیه انواع غذای نذری در ماه محرم آشنا شدیم. شما از چه نوع غذاهای نذری دیگری در ماه محرم استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید