طرز تهیه چیزکیک ژاپنی بدون خامه؛ لطیف و پنبه‌ای

  • توسط: admin


چیزکیک ژاپنی از جمله دسرهای بسیار خوشمزه و معروف است که آن را با نام کیک لرزان یا پنبه‌ای نیز می‌شناسند. این چیز کیک جزو کیک‌های حساس به شمار می‌رود و شاید درست کردن آن کمی سخت به نظر برسد. اما با دستوری که آدرینبلاگ در ادامه به شرح آن می‌پردازد، به راحتی می‌توانید این چیز کیک را در خانه تهیه و سرو کنید.

مواد لازم جهت تهیه چیز کیک ژاپنی

برای تهیه این چیز کیک خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

پنیر خامه‌ای۱۳۵ گرمکره۳۰ گرمشکر۷۰ گرمشیر۵۰ میلی لیترتخم مرغ۳ عددآرد سفید۳۰ گرمنشاسته ذرت۱۰ گرمکرم تارتار۱/۲ قاشق چای‌خوریزست لیمو یا پرتقال۱/۴ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه چیزکیک ژاپنی

مراحل تهیه چیزکیک ژاپنی به شرح زیر است:

مرحله اول: گرم کردن فر

برای شروع کار ابتدا فر را روشن و با دمای ١۶٠ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

مرحله دوم: ترکیب شیر، پنیر و کره

پنیر خامه‌ای را در ظرف مناسبی که در برابر حرارت مقاوم و تحمل گرما را داشته باشد، بریزید. کره را به آن اضافه کنید. سپس شیر را نیز به کره و پنیر بیفزایید. حالا باید مخلوط شیر، کره و پنیر خامه‌ای رو بن ماری کنید.

برای اینکار ظرف یا کاسه‌ی حاوی شیر، کره و پنیر خامه‌ای را روی بخار کتری قرار دهید. آب کتری باید در حال جوش باشد و ظرف به گونه‌ای روی آن قرار بگیرد که آب به کف ظرف برخورد نکند. وقتی کره آب شد، مخلوط را روی بخار ویسک کنید (با همزن مفتولی) یا با قاشق چوبی هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند و مخلوط یکدست شود.

مرحله سوم: افزودن زرده تخم مرغ

مواد را از روی بخار بردارید. بعد از یک دقیقه زرده‌های تخم مرغ را به مخلوط شیر، پنیر خامه‌ای و کره که اکنون یکدست شده است، اضافه کرده و با همزن دستی مخلوط کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد و نشاسته

در ادامه آرد سفید را روی مواد الک کرده و بعد نشاسته ذرت را روی این مخلوط الک کنید. سپس با همزن دستی یا ویسک مواد را هم بزنید و مخلوط کنید. در این مرحله وانیل یا رنده‌ی پوست لیمو یا پرتقال را نیز به مواد اضافه کنید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک طالبی

مرحله پنجم: فرم دادن سفیده‌ها

در کاسه بزرگ دیگری سفیده‌های تخم مرغ را بریزید. با همزن برقی شروع به هم زدن سفیده‌ها کنید تا جایی که سفیده‌ها کمی فرم بگیرند و حالت فومی پیدا کنند.

در این مرحله شکر را به آرامی به سفیده‌ها اضافه کنید. بهتر است اضافه کردن شکر به سفیده‌ها به صورت بارشی انجام شود. به این صورت که همزمان با اضافه کردن شکر همزن هم روشن باشد و هم بزنید.

مرحله ششم: افزودن کرم تارتار

پودر یا کرم تارتار را هم به مواد اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا زمانی که سفیده‌ها به خوبی فرم بگیرند و رد پره‌های همزن روی سفیده‌ها باقی بماند. فرم سفیده‌ها باید به مرحله سافت پیک یا قله خمیده برسد و وقتی همزن را خارج می‌کنید حالت قله‌ای روی سفیده‌ها ایجاد شود.

بعد از فرم گرفتن کامل سفیده‌ها، باید مخلوط زرده را به سفیده اضافه کنید. دقت کنید که برای فرم دادن سفیده‌ها ظرف بزرگی را انتخاب کنید تا بعد از فرم گرفتن گنجایشِ اضافه کردن مخلوط زرده را هم داشته باشد.

مرحله هفتم: فولد کردن مواد

مخلوط زرده را طی دو یا سه مرحله‌ و به آرامی به سفیده‌های فرم گرفته اضافه کنید. هم زدن مخلوط زرده با سفیده‌ها باید به آرامی و با دقت انجام شود تا پف سفیده‌ها از بین نرود.

این کار را باید با فولد کردن مواد انجام دهید. در این روش ابتدا لیسک را در مخلوط سفیده و زرده فرو کنید. سپس لیسک را به صورت دایره‌ای داخل مواد به گردش درآورید تا آن‌ها را زیر و رو کنید. این مرحله را تا جایی ادامه دهید که سفیده با مخلوط زرده به خوبی ترکیب شود.

مرحله هشتم: آماده سازی قالب

این مواد برای قالب ۱۵ سانت مناسب است. باید کف و دیواره‌های قالب را با کاغذ روغنی به طور کامل پوشش دهید.

نکته: بهتر است این کار را قبل از آماده کردن مواد چیزکیک انجام دهید تا مواد دسر بعد از تهیه فورا به قالب منتقل شود. زیرا اگر زمان زیادی از آماده شدن مواد بگذرد، پف سفیده می‌خوابد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مینی چیزکیک کاراملی

مرحله نهم: انتقال مواد به قالب

تمام مواد چیز کیک (مخلوط زرده و سفیده‌های تخم مرغ) را داخل قالبی که با کاغذ پوشانده‌اید بریزید و بعد سطح روی مواد را صاف کنید. قالب را چند بار روی سطح کار بکوبید تا اگر حبابی داخل مواد است از بین برود.

مرحله دهم: قرار دادن قالب در آب جوش

حال آب را جوش بیاورید. داخل ظرف لبه داری که بزرگتر از قالب است، قالب چیز کیک را قرار دهید. سپس آب داغ را داخل ظرف بزرگ‌تر بریزید. آب داغ را تا جایی اضافه کنید که تقریبا نیمی از مواد داخل قالب را از بیرون پوشش بدهد. 

مرحله یازدهم: انتقال قالب به فر

اکنون وقت آن رسیده که چیز کیک را داخل فر بگذارید. ظرفی که قالب داخل آن قرار دارد و درون آن آب جوش ریخته‌اید را به فر از قبل گرم شده انتقال دهید. این چیز کیک پس از گذشت ۷۵ الی ۹۰ دقیقه آماده خواهد شد. 

مرحله دوازدهم: پخت چیزکیک ژاپنی

بعد از یک ساعت می‌توانید در حد ۲ ثانیه درب فر را خیلی کم باز کنید تا روی چیزکیک را چک کنید و سریع ببندید. اگر به خوبی طلایی شده بود می‌توانید فر را خاموش کنید. در غیر این صورت اجازه دهید ۱۵ دقیقه دیگر داخل فر بماند و پخته شود.

بعد از خاموش کردن فر، اجازه دهید که چیز کیک ۲۰ دقیقه در فر خاموش استراحت کند. به وسیله یک قاشق چوبی درب فر رو در حدود ۱ یا ۲ سانت بازکنید. یعنی یک قاشق را لای درب فر بگذارید تا هوای داغ، به آرامی خارج شود. در غیر این صورت چیز کیک پف مورد انتظار را از دست خواهد داد.

مرحله آخر: سرو چیزکیک ژاپنی

بعد از ۲۰ دقیقه چیزکیک را از فر خاموش و از قالب فورا خارج کنید. برای خارج کردن چیز کیک از قالب، کیک را روی کاغذ روغنی برگردانید و بعد کاغذ زیر و اطرافش را حدا کنید.

سپس یک بشقاب یا ظرف سرو را روی کف چیز کیک قرار بدهید و مجدد کیک را برگردانید تا سطح طلایی چیزکیک رو به بالا قرار بگیرد. اجازه دهید تا چیزکیک کامل سرد شود. می‌توانید این چیزکیک را هم به صورت گرم و هم سرد، با توجه به سلیقه خود تزیین و سرو کنید. 

چیزکیک ژاپنی بسیار لطیف و خوش طعم است. پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را طبق رسپی شرح داده شده در این مطلب از مجله آشپزی آدریندر منزل تهیه کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید! تندرست و شاد باشید.

میترا حمیدی هستم متولد۶٨.حسابداری خوندم.اما الان آشپزی میکنم! از وقتی یادم میاد عاشق آشپزی وکیک پزی بودم.خونه دار شدم، مادرشدم وخیلی بیشتر از پیش به آشپزی علاقه مندم! آشپزی وشیرینی پزی برام پره از حس وحال خوب!معتقدم آدمی که آشپزی میکنه باید اصالت خوراک و غذارو بدونه اما درکنارش بتونه مزه های جدیدرو هم خلق کنه. و براین باورم بزرگترین سرآشپزهای دنیاهم اولین بار ایده ای داشتند باعلم و آگاهی اجراش کردند،طعم ومزه دادن به غذا وشیرینی و بعد خالق چیزی شدن که بین همه محبوب شد. یادگرفتن، یادگرفتن وبعد هم کشف مزه های جدید بزرگترین هدفمِ دراین راه! سعی میکنم با کمترین مواد و آسون ترین روش به نتیجه مطلوبم برسم! آشپزی رو سخت نگیرید، باعشق وشوق آشپزی کنید اونوقت می‌بینید که چقدر این کار واین هنر براتون لذت بخش میشه!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید