طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای؛ اصیل و مجلسی

  • توسط: admin


سماق پلو از جمله غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و پخت آن با کباب تابه‌ای یک ترکیب بی‌نظیر به حساب می‌آید که بدون شک طعمی به یادماندنی از خود به جای خواهد گذاشت. در ادامه با آدرینبلاگ همراه باشید تا طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای را برایتان شرح دهیم. 

مواد لازم جهت تهیه سماق پلو

مواد لازم جهت تهیه سماق پلو به شرح زیر است:

برنج ایرانی۴ پیمانهآب لبو ۱/۲ پیمانهسماق۴-۵ قاشق غذاخوریکره۵۰ گرمروغن به میزان لازمنمک و فلفلبه میزان لازمآرد نخودچی۱ قاشق غذاخوریزردچوبه۱ قاشق چایخوریپودر سیر۱ قاشق چایخوریپیاز۱ عدد درشتگوشت چرخ کرده۶۰۰ گرمفلفل دلمه‌اینصف عددزعفران دم کرده به میزان لازم

مراحل تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای

مراحل تهیه سماق پلو با کباب دیگی یا تابه‌ای به شرح زیر است:

مرحله اول: خیساندن برنج

در ابتدا برنج را شسته و با میزان مناسبی آب همراه با ۱ پیمانه نمک خیس کنید.

مرحله دوم: آماده سازی پیاز و فلفل دلمه

برای درست کردن مواد کباب، پیاز را رنده کرده و در دست فشار دهید تا آب آن گرفته شود. (آب پیاز را برای استفاده در مراحل بعد نگه دارید)

فلفل دلمه‌ای را هم رنده کنید و در صورت نیاز آب آن را نیز بگیرید. 

مرحله سوم: ترکیب گوشت چرخ کرده با سایر مواد

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. شما می‌توانید از مخلوط چرخ کرده گوسفندی برای چربی بیشتر و همراه با چرخ کرده گوساله برای طعم بهتر استفاده کنید.

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر است را به ترکیب فوق اضافه کنید. ۱ قاشق چای‌خوری از سماق را هم به مواد اضافه کنید  تا در نهایت کباب خوشمزه‌تری داشته باشید.

مرحله چهارم: ورز دادن مواد

مواد را به خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست و مخلوط شود. سپس روی مواد را بپوشانید و در یک محیط خنک یا داخل یخچال برای حداقل ۱ ساعت استراحت دهید تا عطر پیاز و ادویه‌ها به خرد گوشت رود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

مرحله پنجم: افزود آرد نخودچی

بعد از این مدت زمان ۱ قاشق آرد نخودچی را به مواد اضافه کرده و خوب ورز دهید تا یکدست شود. در این مرحله دیگر نیازی به استراحت مجدد مواد نیست و می‌توانید کباب را آماده کنید.

مرحله ششم: آماده کردن کباب

برای این کار از گوشت به اندازه‌ یک گردو بردارید، در دست گردش دهید تا به شکل دایره در بیاید و بعد مقداری فشار دهید تا پهن شود. تمامی گوشت را به این صورت آماده کنید و داخل یک تابه نچسب بچینید. 

مرحله هفتم: پخت کباب

بعد از اینکه همه‌ گوشت را فرم دادید زیر ماهیتابه را روشن کنید. سپس کره را به اندازه حبه قند برش بزنید و ما بین کباب‌ها قرار دهید.

حال آب پیاز را همراه با ۱ چهارم پیمانه آب داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم در کره بپزد و آب بیندازد. 

حتما باید حرارت کم باشد؛ چون در این مرحله نباید گوشت‌ها سرخ شوند. 

مرحله هشتم: اضافه کردن زعفران

بعد از حدود ۵ دقیقه، ۱ الی ۲ قاشق زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید تا هم کباب‌ها خوشرنگ شوند و هم عطر بهتری پیدا کنند.

در این مرحله اجازه دهید تا کباب‌ها به مدت ۱۵ دقیقه دیگر با زعفران پخته شوند. بعد ماهیتابه را آرام کج کنید و به کمک قاشق آب کباب‌ها را کامل جدا کنید تا از این آب برای داخل پلو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو جعفری با مرغ

مرحله نهم: سرخ کرده کباب‌ها

اکنون مجددا کمی کره به ماهیتابه اضافه کنید و یکم حرارت را بیشتر کنید تا دو طرف کباب‌ها به خوبی سرخ شوند.

آن‌ها را بعد از سرخ شدن از داخل تابه خارج کنید و سراغ آماده سازی برنج روید.

مرحله دهم: آبکش کردن برنج

حال نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و برنج برای آبکشی آماده شود. برای تست یک دانه برنج را بین انگشتان خود فشار دهید. اگر اطراف آن کمی نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی کنید. 

مرحله یازدهم: دم زدن برنج

بعد از آبکشی برنج، قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. سپس نان و یا سیب زمینی را برای ته دیگ کف قابلمه قرار دهید.

۱ کفگیر از برنج را روی ته دیگ بریزید و حدود ۱ کفگیر را داخل ظرفی بکشید و به آن ۲ تا ۳ قاشق غداخوری زعفران دم کرده اضافه کنید و به آرامی آن را هم بزنید و کنار بگذارید. 

۲ کفگیر از برنج را نیز داخل ظرفی بریزید و به آن آب لبو اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ بگیرد. در ادامه روی برنج داخل قابلمه ۱ قاشق چای‌خوری سماق بپاشید؛ البته میزان استفاده از سماق سلیقه‌ای است و می‌توانید بیشتر یا کمتر هم استفاده کنید.

بعد مقدار کمی برنج زعفرانی بریزید، چند عدد از کباب‌ها را روی برنج بچینید و سپس مجددا روی کباب‌ها مقداری سماق بپاشید تا خوشمزه‌تر شوند.

سپس از آب کره‌ای کباب که جدا کرده بودید ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری روی برنج بگردونید و مجددا یک لایه برنج بریزید، کباب بچینید و روی برنج و کباب سماق بپاشید. در این مرحله یک لایه برنج شما می‌تواند از برنج رنگی باشد که با آب لبو قرمز شده بود.

این کار را تمام شدن برنج، زعفرانی، برنج رنگی با لبو، کباب، سماق و برنج ساده تکرار کنید.

در نهایت چند جای برنج سوراخ ایجاد کنید تا بهتر دم بکشد. سپس دم کنی بگذارید و روی حرارت ملایم برنج را قرار دهید تا بپزد و دم بکشد.

مرحله آخر: سرو سماق پلو

برای خوشمزه‌تر شدن این غذا پیشنهاد می‌کنیم چند عدد گوجه را کباب کنید تا غذای شما حسابی عطر و طعم کباب‌های بازاری را بگیرد. در نهایت سماق پلوی خوشمزه و خوش عطر را بعد از دم کشیدن همراه با برنج زعفرانی و گوجه کبابی سرو کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینطرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای را برایتان شرح دادیم. این غذا را برای ناهار یا شام تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

سلام خانوم بهار هستم.
مدرس و مربی آشپزی و شیرینی پزی و مدیر مسئول مجموعه bonbon
بعد از چندین سال سابقه ی فعالیت تو زمینه آشپزی و شیرینی پزی بدلیل پیشینه و تجربه و مهارت قبلی تو زمینه ی آموزش و تدریس ، تصمیم گرفتم کارم و به عنوان مدرس و مربی آشپزی و شیرینی پزی ادامه بدم.
و در این راستا با گذروندن دوره های مختلف و اخذ مدرک های گوناگون روز به روز به مهارتم اضافه می کنم. تا به امروز در کلاس های آموزشی حضوری و غیرحضوری افتخار آموزش به تعداد زیادی هنرجوی عزیز رو داشتم ، و برام باعث افتخاره که خیلی از عزیزان وارد دنیای کسب و کار شدند.
در حال حاضر با اپلیکیشن اختصاصی bonbon برای آموزش های غیرحضوری آشپزی و شیرینی پزی در خدمتتون هستیم و تمام تلاش این مجموعه براینست که آموزش های آشپزی و شیرینی پزی بصورت حرفه ای در اختیار شما قرار بگیرد تا شما هم بتوانید این دنیای عطر ، طعم و رنگ به خونتون ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید