شگفتی‌های Crew-۸ در فضا! از دستاوردهای بزرگشان باخبر شوید

  • توسط: admin


به گزارش تجارت نیوز،

 کپسول فضایی «کرو دراگون» متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، پس از مأموریت طولانی ۲۳۲ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، به زمین بازگشت.

 

این مأموریت، که بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا (NASA’s Commercial Crew Program) بود، موفق به ثبت رکورد جدیدی برای مدت زمان حضور در فضا شد. کپسول کرو دراگون در طول این مأموریت با سرعت ۲۷،۵۸۰ کیلومتر در ساعت، بیش از ۵،۵۸۰ مدار را به دور زمین طی کرد و مسافتی معادل بیش از ۱۴۹ میلیون کیلومتر را در فضا پیمود.

جزئیات مأموریت

فضانوردان این مأموریت شامل مت دومینیک، مایک بارت و ژانت اپس از ناسا و الکساندر گربنکین از روسکاسموس بودند. آنها طی این مأموریت با همکاری‌های بین‌المللی، تحقیقات متعددی را در حوزه‌های زیستی، پزشکی و فناوری‌های نوین انجام دادند. از جمله دستاورد‌های مهم این مأموریت، انتقال داده‌های مربوط به آزمایشات زیست‌شناسی و فیزیک از فضا به زمین بود که برای تحقیقات آینده در ایستگاه فضایی و مأموریت‌های بلندمدت به مقصدهایی، چون ماه و مریخ اهمیت بالایی دارد.

زمان بازگشت

به دلیل شرایط نامساعد جوی در سواحل فلوریدا، زمان بازگشت این خدمه به تعویق افتاد. پس از چندین بررسی، کپسول کرو دراگون در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴ در ساعت ۵:۰۵ عصر به وقت شرقی از ایستگاه فضایی جدا شد. این فضاپیما پس از انجام عملیات‌های کنترل‌شده از جمله چندین مانور کاهش مدار و ورود مجدد به جو زمین، در نهایت در ساعت ۳:۲۹ بامداد روز ۲۵ اکتبر ۲۰۲۴ در سواحل فلوریدا با موفقیت فرود آمد.

مأموریت Crew-۹ و چالش‌ها

همزمان با بازگشت کپسول کرو دراگون، ویلیامز و ویل‌موره نیز به زودی باید به خانه بازگردند و این کار را با ماموریت Crew-۹ اسپیس‌ایکس انجام خواهند داد. ناسا و اسپیس‌ایکس مجبور شدند کپسول Crew-۹ و وظایف فضانوردان را پیش از پرتاب این مأموریت در تاریخ ۲۸ سپتامبر دوباره تنظیم کنند تا اطمینان حاصل شود که فضانوردان ویلیامز و ویل‌موره در هنگام اتمام ماموریتشان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که به‌زودی پیش‌بینی می‌شود در فوریه ۲۰۲۵ انجام شود، فضای کافی برای بازگشت به خانه دارند.

 

ویلیامز و ویل‌موره به ایستگاه فضایی بین‌المللی به عنوان بخشی از یک چرخش عادی فضانوردان نرفتند، بلکه به عنوان بخشی از یک تلاش تاریخی، یعنی پرواز خدمتی اول کپسول استارلاینر به مدار رفتند. آنها در تاریخ ۴ ژوئن پرواز کردند و انتظار بازگشت سریعی به زمین را داشتند و به همین دلیل اکثر لوازم شخصی و وسایل راحتی خود را با خود به همراه نداشتند.

این دو فضانورد به دلیل چندین مشکل اساسی، از جمله نشت گاز و مشکلات مربوط به پیشرانه، در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفتند. پس از هفته‌ها عدم قطعیت، ناسا در اواخر اوت اعلام کرد که بازگرداندن ویلیامز و ویل‌موره به زمین با استارلاینر بیش از حد خطرناک است. در نتیجه، ناسا تلاش کرد تا یک مسیر جایگزین برای بازگشت آنها پیدا کند و به همین دلیل، تصمیم به قرار دادن ویلیامز و ویل‌موره در ماموریت Crew-۹ اتخاذ شد.

برنامه فضانوردان در آینده

ویلیامز و ویل‌موره اکنون به گروه اکسپدیشن ۷۲ که شامل فضانوردان بین‌المللی است، پیوسته‌اند و به عنوان پرسنل رسمی ایستگاه فضایی خدمت می‌کنند. ویلیامز از تاریخ ۲۲ سپتامبر به عنوان فرمانده کل ایستگاه فضایی منصوب شده است و در حال حاضر به‌خوبی با گروه ادغام شده و کار‌های روزمره را در ایستگاه فضایی انجام می‌دهند. به عنوان بخشی از Crew-۹ و اکسپدیشن رسمی، آنها وظایف معمولی را انجام خواهند داد، از جمله انجام پیاده‌روی‌های فضایی و نگهداری از آزمایشگاه فضایی.

ناسا قبلاً تأیید کرده است که فضانوردان استارلاینر آماده انجام این تغییرات هستند.

دانا ویکل، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا، در یک کنفرانس خبری در تاریخ ۷ اوت گفت: “چند سال پیش، ما تصمیم گرفتیم که اطمینان حاصل کنیم منابع، لوازم و آموزش‌های لازم برای خدمه در نظر گرفته شده است، فقط در صورتی که آنها به هر دلیلی نیاز به ماندن در ایستگاه فضایی برای مدت طولانی‌تری داشتند. “

در به‌روزرسانی‌های اخیر از سوی ناسا، این آژانس اعلام کرده است که ویلیامز، ویل‌موره و دیگر هم‌تیمی‌هایشان به کمک خواهند کرد تا کپسول Crew-۹ را از محل فعلی خود به محلی که پس از سفر Crew-۸ به خانه باز شده است، منتقل کنند.

این مأموریت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی، نه تنها به پیشرفت علم و فناوری کمک می‌کنند بلکه نمایانگر رشد فناوری‌های تجاری فضایی نظیر پرتاب و بازیابی فضانوردان از طریق شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس هستند.

 

 

منبع :

برنا

به اشتراک گذاری

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید