سریال‌های کوتاه و خیره‌کننده‌ ای که شما را به قلب داستان‌های هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی می‌برند!

  • توسط: admin


یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مینی‌ سریال‌ها، کوتاه بودنشان است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی، خود را در دنیای داستان غرق کنید و از تماشای آن لذت ببرید. دیگر لازم نیست که منتظر قسمت‌های بعدی بمانید و کل هفته به فکر ادامه‌ داستان باشید.

علاوه بر این، کوتاه بودن مینی‌ سریال‌ها باعث می‌شود که داستان فشرده‌تر و پرماجرا تر باشد. در این نوع سریال‌ها، شاهد حاشیه‌پردازی‌های غیرضروری و کش دادن داستان نیستید. به همین دلیل، ما در این مقاله از مجله اینترنتی اُکالا بلاگ، ۹ تا از بهترین مینی‌ سریال‌های جهان را به شما معرفی می‌کنیم!

۱) چرنوبیل (Chernobyl)

سال تولید: ۲۰۱۹تهیه کننده: کریگ مازنبازیگران: جسی باکلی، جرد هریس، استلان اسکاشگورد، امیلی واتسونژانر: درام، تاریخی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۹.۳مدت زمان: هر قسمت ۴۱ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۵ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

چرنوبیل یک مینی‌ سریال پنج قسمتی بر اساس رویدادی واقعی است که در سال ۲۰۱۹ از شبکه‌ی HBO پخش شد. این سریال بازآفرینی دراماتیک فاجعه‌ عظیم نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و همچنین پیامدهای آن است.

حادثه‌ی چرنوبیل خود رویدادی تاریخی با اسناد و مدارک بسیار است، اما سریال با جزئیات فراوان به بررسی علل و پیامدهای ذوب هسته در چرنوبیل می‌پردازد. جرد هریس، استلان اسکاشگورد و امیلی واتسون نقش برخی از قهرمانان واقعی را بازی می‌کنند که در حالی که با تلاش دولت برای مخفی نگه داشتن فاجعه روبرو بودند، سعی در کاهش آن داشتند.
تماشاگران با تماشای این سریال در مورد تأثیر این فاجعه بر محیط زیست و ساکنان مناطق اطراف آن آگاهی بیشتری پیدا خواهند کرد.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۱۰ جایزه امی در سال ۲۰۱۹ شد.

۲) گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)

سال تولید: ۲۰۲۰تهیه کننده: اسکات فرانک، الان اسکاتبازیگران: آنیا تیلور جوی، کلوئی پیری، بیل کمپژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت زمان: هر قسمت ۱ ساعتتعداد قسمت‌ها: ۷ قسمت گروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«گامبی وزیر» بر اساس رمانی از والتر تویس ساخته شده و در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این داستان هیجان‌انگیز، ماجرای بث هارمون، یتیمی که بازی شطرنج را یاد می‌گیرد و به سرعت در این بازی به یک نابغه تبدیل می‌شود را تعریف می‌کند.

این مینی‌ سریال، روایتی منحصر به فرد از دوران بلوغ است. درخشش استعداد بث با تراژدی‌های زندگی، روابط و مشکلات او با سلامت روان گره خورده است. با وجود فراز و نشیب‌های زندگی، صفحه‌ی شطرنج برای او همواره مفهومی روشن و منطقی دارد.

این سریال، بازی شطرنج را برای تمام مخاطبان هیجان‌ انگیز می‌کند. با این حال، مسیر تحول شخصیت بث از بازی‌های شطرنج اهمیت بیشتری دارد و این مسیر است که داستان را از ابتدا تا انتها پیش می‌برد. 

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۱۸۸ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۱۱ جایزه امی در سال ۲۰۲۱ شد.

نظر نویسنده

من برای دیدن این مینی‌ سریال، واقعا شک داشتم! اگه امتیاز و شهرت و کلا چیزایی که از بقیه شنیدم نبود، عمرا میرفتم سمتش، هیچ‌وقت فک نمیکردم یک سریال راجع به شطرنج، انقدر میتونه جذاب و هیجان‌ انگیز باشه! حتما ببینید!

۳) وقتی مارا می‌بینند (When They See Us)

سال تولید: ۲۰۱۹تهیه کننده: آوا دوورنیبازیگران: آسانته بلک، کالیل هَریس، ایتان هِریسژانر: بیوگرافی، جنایی، درام، تاریخیامتیاز (IMDB): ۸.۸مدت زمان: هر قسمت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۴ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«وقتی آن‌ها مارا می‌بینند» یا «وقتی اونا مارو دیدن»، یک مجموعه کوتاه نتفلیکس است که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار پخش شد. این مجموعه در چهار قسمت، داستان واقعی گروهی از پنج پسر جوان سیاه‌ پوست می‌پردازد که به ناحق به جرم حمله و آزار یک زن سفیدپوست در سنترال پارک متهم و محکوم می‌شوند. این پنج نفر که بعدها به عنوان “پنج‌نفر سنترال پارک” شناخته شدند، قربانی نژادپرستی و سیستم قضایی معیوب آمریکا می‌شوند.

گناه آنها توسط پلیس، دادستان‌ها و حتی یک رئیس‌ جمهور آینده آمریکا، بدون هیچ مدرک و شاهدی، اثبات می‌شود و آنها از حق داشتن یک محاکمه عادلانه محروم می‌شوند.

داستان جذاب این مجموعه، مخاطبان را از ابتدا تا انتها مجذوب خود می‌کند. این مجموعه نگاهی ناامیدکننده به نقص‌های سیستم قضایی کیفری، نژادپرستی‌ای که منجر به چنین وضعیتی شده است، و کوتاهی بسیاری که از حمایت از این مردان بی‌گناه سر باز زدند، می‌اندازد.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۵۰ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۲ جایزه امی در سال ۲۰۱۹ شد.

۴) ایستگاه ۱۱ (Station Eleven)

سال تولید: ۲۰۲۱تهیه کننده: پاتریک سامرویلبازیگران: مکنزی دیویس، هیمش پاتل، ماتیلدا لاولرژانر: ماجراجویی، درام، فانتزی، رازآلود، علمی تخیلی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۶مدت زمان: هر قسمت ۵۱ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۱۰ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

ایستگاه یازده، مینی‌ سریالی در ژانر ویران‌ شهر، با تنها ۱۰ قسمت، دنیایی کامل و هولناک را به تصویر می‌کشد و به همین دلیل، اثری خیره کننده و دست‌کم گرفته شده محسوب می‌شود.

داستان این سریال در ۲۰ سال پس از یک پاندمی آنفلوانزا که بخش اعظم بشریت را نابود کرده، روایت می‌شود. در این دنیای ویران، گروهی از هنرمندان سیار با اجرای نمایش‌های شکسپیر، تلاش می‌کنند تا امید و زیبایی را زنده نگه دارند. اما سفر این هنرمندان، با برخورد به فرقه‌ای مرموز و خشونت‌ طلب، به سمت تاریکی مطلق سوق پیدا می‌کند. رازهای ناگفته و افشاگری‌های تکان‌ دهنده در مورد یکی از اعضای گروه، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و مخاطب را به قلب داستانی پر از هیجان و رمز و راز می‌کشاند.

اگر به دنبال سریال‌های ویران‌ شهری تیره‌تر هستید، به این مینی‌ سریال فرصتی بدهید. شروع این سریال کمی کند است، اما به سرعت به اوج هیجان خود می‌رسد و تا پایان، شما را مجذوب خود نگه‌می‌دارد.

داستان این سریال، با وجود شباهت‌هایی به پاندمی واقعی، به عنوان یک روایت داستانی تخیلی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شباهت‌ها، حس آزاردهنده‌ای از واقعیت را به داستان می‌بخشند و ارزش آن را دوچندان می‌کنند.

۵) جعل آنا (Inventing Anna)

سال تولید: ۲۰۲۲تهیه کننده: شاندا رایمزبازیگران: آنا کلامسکی، جولیا گارنر، آرین مؤید، کیتی لوزژانر: درامامتیاز (IMDB): ۶.۹مدت زمان: هر قسمت ۱ ساعت و ۵ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۹ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«جعل آنا» به لطف داستان عجیب و غریب آنا سوروکین، به یک مینی‌ سریال ضروری برای تماشا تبدیل شده است. این سریال جنایی واقعی با الهام از اتفاقات واقعی، ماجرای نفوذ آنا به جامعه‌ بالای شهر نیویورک را به تصویر می‌کشد. او با جعل هویت یک “وارث آلمانی قلابی”، به شیوه‌های خلاقانه‌ای از مردم کلاهبرداری می‌کند.

هر چند روش به تصویر کشیدن جنایت‌های سوروکین باعث ایجاد بحث و جدل شده، اما طرفداران «جعل آنا» آن را به خاطر سرگرم‌ کنندگی، لباس‌های شیک و مجلل، دیالوگ‌های هوشمندانه و جذابیت کلی‌اش ستایش می‌کنند.

یکی از بهترین دلایل برای دیدن این سریال، بازی قدرتمند جولیا گارنر در نقش آنا دلوی است. او با بازی فوق‌العاده‌اش، شخصیت سوروکین را به طرز شگفت‌ انگیزی به تصویر می‌کشد. آنا شخصیتی جذاب و گیج‌ کننده است و گارنر به خوبی از لبه‌ی اغراق‌آمیز بودن دور مانده است. این سریال سفری وحشیانه و غیرقابل پیش‌بینی است که ثابت می‌کند گاهی اوقات واقعیت می‌تواند عجیب‌تر از داستان‌های تخیلی باشد.

۶) نگهبانان (Watchmen)

سال تولید: ۲۰۱۹تهیه کننده: دیمن لیندلوفبازیگران: رجینا کینگ، یحیی عبدالمتین دوم، تام میسون، سارا ویکرزژانر: جنایی، درام، رازآلود، علمی تخیلیامتیاز (IMDB): ۸.۲مدت زمان: هر قسمت ۵۹ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۹ قسمت گروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

نگهبانان مینی سریالی از شبکه مکس است که بر اساس کمیک‌های Vertigo ساخته شده. برخلاف “فیلم نگهبانان” به کارگردانی زک اسنایدر که اقتباسی مستقیم از رمان گرافیکی تاثیرگذار آلن مور بود، این سریال دنباله‌ای بر آن داستان محسوب می‌شود و ماجراهایش چندین دهه پس از رویدادهای پایانی کمیک را روایت می‌کند.

در این سریال، اتفاق وحشتناکی که اوزیمندیاس برای برقراری صلح جهانی طراحی کرد، به جامعه‌ای منجر شده که همچنان پر از نفرت و تعصب است. داستان در تالسای اوکلاهما روایت می‌شود و با الهام از کشتار نژادپرستانه واقعی آن شهر، ماجرای یک افسر پلیس را دنبال می‌کند که به عنوان یک نگهبان نقاب‌دار برای سرنگونی سازمانی شرور تلاش می‌کند. این سازمان قصد دارد با استفاده از دکتر منهتن بر جهان حکومت کند.

سریال نگهبانان با تکیه بر داستان اصلی، در عین حال به نقد جامعه مدرن و زیر سوال بردن کلیشه‌های رایج ابرقهرمانان می‌پردازد. این روش هوشمندانه‌ای برای گسترش دنیای کمیک اصلی و ارائه تفسیری تازه است.

این سریال موفق به دریافت ۱۱ جایزه امی در سال ۲۰۲۰ شد.

۷) خدمتکار (Maid)

سال تولید: ۲۰۲۱تهیه کننده: مالی اسمیت متزلربازیگران: مارگارت کوالی، نیک رابینسون، رایلی نیوائه ویتت، اندی مک‌دووِلژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت زمان: هر قسمت ۵۵ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۱۰ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«خدمتکار» داستان الکس را روایت می‌کند، زنی که برای رهایی از دوست‌پسر سواستفاده‌گرش او را ترک می‌کند و برای تامین مخارج دختر کوچکش، مدی، مجبور به تمیزکاری خانه‌های دیگران می‌شود. او در این مسیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند: مقابله با دوست‌پسر سابقش، خانواده‌ای آشفته و بروکراسی طاقت‌ فرسای سیستم دولتی هنگام درخواست کمک.

این سریال تلخ و احساسی، از به تصویر کشیدن تجربیات تلخ و فراموش‌ نشدنی الکس به عنوان یک مادر مجرد ساکن پناهگاه، ابایی ندارد. این داستانی است که با بزرگ‌نمایی، از نمایش سختی‌های واقعی که بسیاری از مردم برای بقا با آن‌ها روبرو هستند، طفره نمی‌رود.

این مینی‌ سریال نگاهی مهم به زندگی کسانی می‌اندازد که برای گذراندن زندگی روزمره‌شان مبارزه می‌کنند، در حالی که به نظر می‌رسد موانعی غیرقابل عبور یکی پس از دیگری بر سر راهشان قرار می‌گیرد.

۸) میر از ایست‌تاون (Mare Of Easttown)

سال تولید: ۲۰۲۱تهیه کننده: برد اینگلزبیبازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکلسون، جین اسمارت، انگوری رایسژانر: جنایی، درام، رازآلودامتیاز (IMDB): ۸.۴مدت زمان: هر قسمت ۱ ساعتتعداد قسمت‌ها: ۷ قسمت گروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«میر از ایست‌تاون» یا «میر اهل ایست‌تاون» به لطف بازی‌های درخشان بازیگرانش، به سادگی یکی از بهترین مینی‌سریال‌هایی است که می‌توانید به تماشای آن بنشینید. کیت وینسلت در نقش کارآگاه پلیس فیلادلفیا که به دنبال قاتل یک مادر نوجوان است، درخشش فوق‌العاده‌ای دارد.

در کنار پرونده‌ قتل، مینی‌ سریال با جزئیات به زندگی شخصی این کارآگاه می‌پردازد. او که قبلا قهرمان ورزشی شهر بوده، حالا به خاطر ناتوانی در حل پرونده‌ ناپدید شدن دختری جوان در طول یک سال، دچار فروپاشی روانی شده است. «میر از ایست‌تاون»، کاوش دیگری در یک پرونده‌ قتل است که شهرستانی کوچک را تکان می‌دهد.

این سریال موفق به دریافت ۴ جایزه امی در سال ۲۰۲۱ شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های کیت وینسلت

۹) باورنکردنی (Unbelievable)

سال تولید: ۲۰۱۹تهیه کننده: سوزانا گرانت، مایکل چابون، آیلت والدمنبازیگران: کیتلین دِوِر، تونی کولت، مریت ویورژانر: درام، جناییامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت زمان: هر قسمت ۴۸ دقیقهتعداد قسمت‌ها: ۸ قسمتگروه سنی: +۱۷

خلاصه داستان

«باورنکردنی» یک سریال جنایی تاریک است که در سال ۲۰۱۹ از نتفلیکس پخش شد. این سریال بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده و داستان دختری نوجوان به نام ماری را دنبال می‌کند که مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد. اما زمانی که او به پلیس گزارش می‌دهد، افسران به گونه‌ای با او برخورد می‌کنند که انگار او دروغ می‌گوید.

در حالی که ماری با عواقب این اتفاق دست و پنجه نرم می‌کند، دو کارآگاه دیگر به دنبال بررسی تعرض‌های مشابهی می‌روند که با آنچه ماری تجربه کرده، همخوانی دارد. با عمیق‌تر شدن تحقیقات کارآگاهان و در حالی که ماری با ترس و وحشت منتظر روشن شدن ماجراست، داستان مرموز و تکان‌دهنده‌ای شکل می‌گیرد.

«باورنکردنی»، داستانی شوکه‌ کننده و آزاردهنده است که با توجه به بحث‌های روز در مورد قربانیان تجاوز و نحوه برخورد سیستم قضایی با آن‌ها، بسیار به موقع به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: آخر هفته چی ببینم؟ دیگه غصه چی ببینم رو نداشته باش!

در این مقاله از مجله اینترنتی اُکالا بلاگ، به معرفی ۹ مورد از بهترین مینی‌سریال‌های جهان پرداختیم که هر کدام می‌توانند شما را برای چندین ساعت سرگرم کنند و تجربه‌ای لذت‌بخش از تماشای یک اثر داستانی کامل و جذاب را به شما هدیه ‌دهند. امیدواریم با مطالعه این مقاله، بتوانید مینی‌ سریالی متناسب با سلیقه خود پیدا کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

منابع:

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید