زنان و دختران: سلاح جنگی محافظت ناپذیر یا قربانیان بی‌دفاع؟

  • توسط: admin


به گزارش تجارت نیوز،

خشونت جنسی ناشی از جنگ اثرات مضر طولانی‌مدتی بر قربانیان دارد و به عنوان تاکتیک جنگی، شکنجه و ابزار تروریسم استفاده می‌شود. این امر اثرات مخربی بر سلامت جسمی، جنسی، باروری و روانی دارد و بافت اجتماعی سالم جوامع را از بین می‌برد. زنان و دختران با اشکال وحشیانه خشونت جنسی روبرو هستند و گروه‌های مسلح اغلب دسترسی افراد به خدمات پزشکی را تحت کنترل دارند.

سودان

گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد صدها مورد خشونت جنسی ناشی از درگیری در سودان از جمله قاچاق به قصد استثمار جنسی، بردگی جنسی، ازدواج اجباری و استخدام پسران جوان برای جنگیدن در جنگ‌ها را مستند کرده است.

ارقامی که در ادامه گزارش می‌آیند تنها کسری از میزان واقعی جنایت و ویرانی‌های ایجادشده در این کشور هستند که از سال 2023 توسط جنگ داخلی وحشیانه به وقوع پیوسته‌اند.

گزارش شده که بیش از 160 زن و دختر ربوده‌شده، در شرایطی مانند برده‌های جنسی نگهداری شده و توسط نیروهای مسلح مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. بسیاری از آن‌ها در بازارهای برده فروخته و با زنجیر در پشت کامیون‌ها در سراسر کشور حمل می‌شدند و مورد تن‌فروشی اجباری قرار می‌گرفتند.

به طور نگران‌کننده‌ای، خشونت‌های جنسی مانند این موارد، عمداً و به طور سیستماتیک در بسیاری از مناطق جنگ‌زده دیگر مانند افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، لیبی، اوکراین و سایر کشورها علیه غیرنظامیان استفاده شده است.

چرا خشونت جنسی به عمد در جنگ‌ها و درگیری‌ها استفاده می‌شود؟

خشونت جنسی مرتبط با درگیری و جنگ شامل تجاوز جنسی، بهره‌کشی جنسی، ازدواج اجباری، سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی اجباری است.

این اعمال اغلب برای ایجاد وحشت، شکنجه، تحقیر و سرکوب مردم غیرنظامی صورت می‌پذیرند. چنین اقداماتی برای اعمال کنترل بر قلمرو یا مجازات کل گروه‌های قومی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و سایر گروه‌هایی است که تصور می‌شود از دشمن حمایت می‌کنند یا هر گونه تخلف دیگری مرتکب می‌شوند.

بسته به زمینه جرمی که جنایتکار آن را مرتکب شده است (به ویژه به عنوان بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه غیرنظامیان) ممکن است به عنوان جنایتکار جنگی یا جنایت علیه بشریت در نظر گرفته شود. بسیاری از این موارد به عنوان قاچاق انسان نیز به حساب می‌آیند.

بهره‌کشی جنسی

در میان نقض حقوق اساسی بشر، افرادی که در درگیری‌ها و جنگ‌ها گرفتار شده‌اند، بیش از هر زمان دیگری در معرض خشونت هستند و اغلب عمداً توسط گروه‌های مسلح و جنایتکاران هدف قرار می‌گیرند.

تحقیقات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نشان می‌دهد که درگیری و جنگ، آسیب‌پذیری افراد را در برابر قاچاق انسان افزایش می‌دهد.

در درگیری‌ها، گروه‌های مسلح زنان و دختران را برای بردگی جنسی، ازدواج اجباری و کار خانگی می‌ربایند و به خدمت خود در می‌آورند.

تعداد زیادی از نیروها می‌توانند تقاضا برای کار و خدمات جنسی را ایجاد کنند. این امر همراه با ضعف حاکمیت قانون و نهادها، منجر به افزایش تقاضا، اغلب در مناطق جنگ‌زده می‌شود.

داعش و ایزدی‌ها

در آگوست 2014، گروه تروریستی داعش، به خانه‌‌های ایزدی‌ها در منطقه سنجار در شمال عراق یورش بردند.

این اقلیت مذهبی باستانی قرن‌ها در آن منطقه زندگی می‌کردند و مدت‌ها از تبعیض رنج می‌بردند. هزاران نفر از آنها در طی این درگیری کشته شدند.

بیش از 6 هزار ایزدی که عمدتاً زن و کودک بودند، به بردگی گرفته شدند. بسیاری از آن‌ها در بازارها و حتی به صورت آنلاین برای استثمار جنسی خریدوفروش شدند. قاچاق سود زیادی برای داعش به همراه داشت و از آن به عنوان راهی برای جذب نیروهای جدید استفاده می‌کرد.

در همین راستا، تخمین زده می‌شود که هزاران زن و دختر توسط گروه اسلام‌گرای شبه‌نظامی بوکوحرام نیجریه از سال 2009 ربوده شده و مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته باشند.

جنایتکاران چه کسانی هستند؟

کسانی که در محیط‌های جنگی مرتکب خشونت جنسی می‌شوند، می‌توانند به گروه‌های مسلح حکومتی یا غیرحکومتی وابسته باشند.

این افراد می‌توانند نیروهای نظامی یا پلیس ملی، گروه‌های تروریستی و خشن افراطی، شبه‌نظامیان محلی و شورشیان باشند.

قاچاق انسان ممکن است لزوماً توسط گروه‌های مسلح انجام نشود. جنگ‌ها باعث جابه‌جایی تعداد زیادی از مردم در جستجوی امنیت می‌شوند. پناهندگانی که از جنگ و آزار و شکنجه فرار می‌کنند، می‌توانند هدف آسانی برای قاچاقچیان و افراد و سازمان‌های جنایتکار در داخل کشورهایی باشند که تحت تأثیر جنگ قرار گرفته‌اند. البته این جنایت در خارج از این کشورها نیز شایع است.

قربانیان چه کسانی هستند؟

خشونت جنسی مرتبط با درگیری غالباً جمعیت غیرنظامی را هدف و زنان و دختران را به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سازمان ملل در گزارشی بیش از سه هزار و 600 مورد خشونت جنسی را که در سال 2023 در محیط‌های جنگی انجام‌شده در سطح جهان تأیید کرد. 95 درصد موارد مربوط به زنان و دختران بود. کودکان در 32 درصد از موارد هدف قرار گرفتند.

بر اساس گزارش جهانی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) در مورد قاچاق انسان، بیشتر قربانیان قاچاق از کشورهایی که تحت تأثیر درگیری‌های جاری هستند، اتباع آفریقایی هستند و بیشتر در آفریقا و خاورمیانه شناسایی می‌شوند.

به اشتراک گذاری

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید