رموز و رازهای کپک زدن زیتون! چه دلایلی وجود دارد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

  • توسط: admin


روش نگهداری از زیتون برای افرادی که تجربه‌ای در این کار ندارند، کمی چالش برانگیز است. نگهداری زیتون در شرایط نامناسب و همچنین استفاده از نمک کم در آب زیتون سبب ایجاد سفیدک یا کپک زیتون می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با دلایل کپک زدن زیتون و راه‌های جلوگیری از آن آشنا شوید.

علت کپک زدن زیتون چیست؟

زیتون از آن دسته خوراکی‌هایی است که به شدت در معرض کپک زدگی قرار دارد و این موضوع موجب تغییر در طعم و بافت زیتون می‌شود. توجه به نحوه نگهداری زیتون و همچنین قرار دادن آن در مکانی مناسب، می‌تواند از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کند.

در ادامه این بخش به مهم‌ترین دلایل کپک زدن زیتون اشاره شده است.

۱- استفاده از ظرف یا قاشق خیس برای برداشتن زیتون

بهتر است بدانید که ورود کوچک‌ترین رطوبت به ظرف زیتون موجب کپک زدن آن می‌شود. زمانی که برای نگهداری از زیتون از ظرف خیس یا مرطوب یا همچنین از قاشق خیس برای برداشتن زیتون استفاده شود، زیتون خیلی زود کپک می‌زند.

۲- کم بودن مقدار نمک برای نگهداری زیتون

بهتر است بدانید که زیتون باید در محلول آب نمک ۷ تا ۸ درصد نگهداری شود. کم بودن مقدار نمک در آب زیتون موجب می‌شود تا زیتون کپک بزند و بافت نرمی پیدا کند.

۳- ورود آلودگی به ظرف زیتون

در صورتی که از قاشق چرب و آلوده برای برداشتن زیتون از ظرف استفاده کنید، زیتون در معرض کپک زدگی قرار می‌گیرد. در واقع در این شرایط باکتری‌ها و میکروب‌ها به سرعت در آب زیتون رشد می‌کنند و احتمال کپک زدن آن زیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: رازهای جلوگیری از کپک زدن شور گل کلم

۴- نگهداری زیتون در دمای بالا

در صورتی که زیتون را در دمای بالا نگهداری کنید، زیتون شما کپک می‌زند و کیفیت خود را از دست می‌دهد. بهترین دما برای نگهداری زیتون دمای ۵ درجه سانتی‌گراد، یعنی داخل یخچال است.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن زیتون

اگر در مورد عوارض خوردن زیتون کپک زده، چیزهایی شنیده باشید، حتما می‌دانید که مصرف این نوع زیتون موجب ورود باکتری‌های بیماری زا به بدن می‌شود و زمینه بروز انواع بیماری‌ها را در بدن فراهم می‌کند. برای نگهداری زیتون برای مدت طولانی باید آن را در مکان مناسب قرار دهید و از مقدار نمک مناسبی برای نگهداری آب آن استفاده کنید.

در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌های جلوگیری از کپک زدن زیتون آشنا شوید.

۱- از ظرف خشک و تمیز برای نگهداری زیتون استفاده کنید

به منظور جلوگیری از ورود رطوبت به داخل آب زیتون، برای نگهداری زیتون ابتدا ظرف مورد نظر را به خوبی بشویید و تمیز کنید. سپس اجازه دهید ظرف به طور کامل خشک شود و سپس زیتون را همراه با آب آن در ظرف بریزید.

۲- ظرف زیتون را در یخچال قرار دهید

برای افزایش ماندگاری زیتون و جلوگیری از کپک زدن آن بهتر است زیتون را به مقدار مصرف ماهانه یا چند ماه خودتان تهیه کنید و آن را در ظروف مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید. نگهداری زیتون در دمای خنک احتمال کپک زدن زیتون را کاهش می‌دهد.

۳- مقداری سرکه به آب زیتون اضافه کنید

برای نگهداری زیتون باید از آب نمک ۷ تا ۸ درصد استفاده کنید. اضافه کردن مقدار کمی سرکه به آب زیتون موجب اسیدی شدن آن می‌شود و از ایجاد کپک جلوگیری می‌کند.

در پاسخ به این که آب زیتون رو چطور درست کنیم باید بگوییم که برای این کار باید کمی نمک را به آب جوشیده اضافه کنید تا آب کاملا شور شود. در واقع باید بعد از ترکیب کردن نمک با آب، مزه آب شور و ظاهر آن کمی کدر و سفید رنگ شود. در ادامه مقدار کمی سرکه به آب زیتون اضافه کنید و این آب نمک را به ظرف زیتون‌ها اضافه کنید.

۴- ظرف زیتون را استریل کنید

اگر نگران کپک زدن زیتون‌ها هستید، بهتر است قبل از ریختن زیتون در ظرف، آن را بشویید و در یک قابلمه آب بجوشانید. این کار موجب استریل شدن ظرف می‌شود و از زیتون در برابر کپک زدگی محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیتون پرورده به روش رستورانی

۵- زیتون را به طور مدام بررسی کنید

هر چقدر هم مراقب کپک نزدن زیتون باشید، باز هم ممکن است بعد از مدتی سفیدک‌های ریزی روی آب زیتون ظاهر شوند. در صورتی که به صورت مداوم زیتون را بررسی کنید، می‌توانید در مراحل اولیه زیتون را بشویید و آب آن را به طور کامل جدا کنید تا زیتون خراب نشود. به خاطر داشته باشید، زمانی که کپک‌های درشت سفید یا سیاه روی زیتون ایجاد شد، باید آن را به طور کامل دور بریزید.

نکاتی که باید در مورد کپک زدن زیتون بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد کپک زدن زیتون اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در پاسخ به این سوال که زیتون کپک زده را چکار کنیم باید بگوییم که کپک زدن زیتون موجب نرم شدن آن می‌شود و زیتون کپک زده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست و باید دور ریخته شود.برای نگهداری زیتون حتما از آب جوشیده استفاده کنید.مقدار آب نمکی که برای نگهداری زیتون استفاده می‌شود باید به اندازه‌ای باشد که روی زیتون‌ها را به طور کامل بپوشاند، در غیر این صورت زیتون خراب می‌شود.در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم زیتون خراب شده یا خیر باید بدانید که اگر کپک‌های روی ظرف زیتون زیاد هستند و زیتون شما نرم به نظر می‌رسد، یعنی فاسد است و باید آن را دور بریزید.برای نگهداری زیتون باید آب آن را کمی شور کنید. در این شرایط می‌توانید قبل از مصرف زیتون آن را برای چند ساعت در یک ظرف آب بریزید تا شوری آن کاهش پیدا کند و سپس مصرف کنید.برای مزه دار کردن و افزایش ماندگاری زیتون باید از سرکه سفید استفاده شود.برای تهیه آب نمک زیتون می‌توانید از نمک دریا یا سنگ نمک استفاده کنید.هیچگاه زیتون را بدون آب و به صورت خشک نگهداری نکنید، زیرا این کار موجب خراب شدن زیتون می‌شود.برای تهیه آب زیتون می‌توانید از ترکیب یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق چای‌خوی جوهر لیمو یا کمی سرکه استفاده کنید.برای نگهداری زیتون باید از آب سرد استفاده شود. اضافه کردن آب گرم به زیتون موجب نرم شدن آن می‌شود.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه مهم‌ترین دلایل کپک زدن زیتون و همچنین روش‌های جلوگیری از بروز این مشکل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که زیتون باید به مقدار کم خریداری و در شرایط مناسب و مکانی خشک و خنک نگهداری شود. زیتون کپک زده در مراحل ابتدایی سالم است، ولی زمانی که مقدار کپک زیاد و زیتون نرم شود، دیگر قابل استفاده نیست.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید